Annons

Hur tar jag isär den inbyggda blixten [D70 - Luleå]

Produkter
(logga in för att koppla)

eriksson_e

Ny medlem
Hej!

För det första: Är man på djupt vatten om man ska försöka att ta isär den inbyggda blixten?

Varför: För att den inte vill blixtra, antagligen har det hänt något med elektroniken/mekaniken som ska känna av att blixten har öppnats. Detta tror jag eftersom att mekaniken (haken) som ska släppa upp blixten öppnas trots att blixten redan är uppe när jag trycker ner avfyrningsknappen halvvägs i autoläge om det är mörkt nog för blixt och även i manuellt läge om jag trycker på blixtknappen.

För det andra: Finns det någon kamerakunnig kille i Luleå-trakten som kan ta sig an att titta på min kamera? Eller är en auktoriserad serviceverkstad det enda man kan kontakta?

För det tredje, finns det någon sprängskiss alternativt beskrivning på hur man tar isär blixten?

Tacksam för hjälp

//Erik

När blixten är i uppfällt läge. Har du ngn möjlighet att testa genom att med någon tandpetare el dyl trycka tillbaks haken som du anger som redan uppe? Kanske ett idiottips, men testa i olika lägen med små stegvariationer för att kolla om det finns ett relä som känner av blixtspärren. Skulle det var så har du i alla fall lokaliserat felet.

För det andra: Känner inte till D50 (däremot D100), men har du gjort ngn personlig inställning via kamerans meny? Isåfall om möjligheten finns testa att "reset camera" eller "återställ fabriksintällningar"

Lycka till!

Hej och tack för ditt svar.

Det är inget mjukvarumässigt utan något i hårdvaran som trasslar eftersom jag har gjort en "reset" utan framgång. Efter lite funderande så blir det till att skicka in den på kontroll och samtidigt passa på att få en allmän genomgång/rengöring.

//E

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar