Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur tar du backup?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag förvarar alla mina bilder på min hemma-server som är utrustad med raid5-diskar. Varje natt körs automatiskt en synkronisering av viktiga kataloger till kompisens server över internet med hjälp av rsync över ssh (dvs krypterad förbindelse). Har fungerat bra i stort sett dagligen i ett år nu - trots att jag har Windows på min server och kompisen kör Linux.

För att vara fullständigt säker bränner jag med ojämna mellanrum dessutom ut nya kopior på hela bildsamlingen och förvarar på annan ort.
 
Egentligen gör det mig inte så mycket om mina bilder förstörs. De är inte så värdefulla, och bilder på släkten finns lagrade...hos släkten:)

Resor man gjort, det finns vykort på de platser man besökt. Människor man träffat, när jag inte längre minns vad de sa så är ändå ingen annan intresserad av det. Allmänt vackra bilder, det kan jag hitta på flickr.com

Sussi Kallurs EM-guld, det lär finnas massvis med bilder på det. Hur viktiga är de?
 
Hej!

jag använder Netvault och backupar till extern disk en gång i dygnet. Kör inkrementella backuper 7 dagar i veckan och en konsolidering en gång i veckan. Jag sparar 2 generationer data nu. (dvs 14 dagar) Hårddisken låser jag in i brandsäkert skåp efter dagen på en annan plats i samma byggnad. Kör även speglade diskar i arbetsdatorn som en extra trygghet. Till hösten skall jag även börja köra automatiserad offsite backup.

mvh,
Edvard
 
Jag kör min backup från min Ubuntu-arbetsstation till min Debian-filserver med kommandot rsync -auHxv . Det skickar automatiskt över nya och uppdaterade filer och kataloger på min filserver. Och någon gång ibland bränner jag ut bilderna på DVD-skivor.
 
Som "lågaktiv" hobby fotograf kör jag med två hårddiskar och replikerar schemalagt mina fotokataloger med "robocopy" som ingår i microsofts recource kit. Den jämför filerna och kopierar bar det som är förändrat. Kopierar över till dvd väldigt oregelbundet. ;)
/ Micke
 
Hur ser ni på det här med backup i form av en image-fil vs att lagra filerna var för sig?

Lurar på att göra dubletter av mina bilder, dels till en extern disk på skrivbordet, dels till en extern disk som förvaras utanför hemmet.

SyncToy verkar ok för att enkelt få daglig synkning av de filer man jobbat med. Dock rekommenderar inte Microsoft att använda den till backup av en hel disk. Hur lång tid tar det vid min allra första synkronisering, då skall ca 50GB koieras till extern disk via USB? Går det lika snigelsakta som i utforskaren?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.