Annons

Hur tar du backup?

Produkter
(logga in för att koppla)

Matz

Medlem
Jag undrar hur du tar backup av dina bilder? Jag skaffade en extern hårddisk, Iomega 320GB, som jag började med att kopiera mappen "Mina Bilder" till. Det tar ju lite tid samt att jag antingen måste kopiera hela mappen varje gång alternativt hålla reda på vilka undermappar som är förändrade. Jag upptäckte efter ett tag att det fanns med ett program för automatisk backuptagning, men det bröt jag efter 27 timmar (och då återstod 17 timmar). Hur gör du?
//Z
 
Cd-rom skivor

F.n. så bränner jag på cd-rom skivor, men p.g.a. att dom inte rymmer så många bilder samt att jag nyligen börjat plåta i RAW så överväger jag att bränna på DVD istället.

En extern hårddisk ligger dock relativt högt upp på önskelistan men då inte som backup. För tillfället har jag under 9 Gb ledigt och det krymper stadigt så nån lösning måste till.
 
Det finns troligtvis massvis med bra program som fixar detta, men jag skulle vilja slå ett slag för "Total commander".
Det är inte ett backup program, men innehåller enormt många användbara finesser.

Den jag tänker på just nu är att du vid ditt senario istället för att bli tvungen att skriva över alla filer när du kopierar mapp-strukturen, kan välja att inte skriva över befintliga filer (men fortfarande kopiera nya), eller välja att skriva över existerande filer ifall den nya filen är nyare än den som redan finns kopierad.

http://www.ghisler.com/



Själv så bränner jag backup på DVD. Dubbla kopior. En som mormor får. Indexerar tumnaglar m.h.a. programmet "Where is it".
 
3 x Hårddiskar

Jag gör kontinuerlig backup med hjälp av PowerSync.
Har allt mitt material på tre hårddiskar.

Mina arbetsdator som finns på kontoret replikerar ner till en hårddisk som sitter i min "back-up server" med två timmars intervall.
Sen replikerar den disken till ytterliggare en hårddisk i samma "backup-server" en gång per vecka.

Arbetsdatorn och backup-servern är stationerade i olika byggnader.

Back-up-hårddiskarna sitter i slädar så det är lätt att lägga dem i kassaskåpet då man är bortrest en längre tid.
 
Hej, intressant tema som varit diskuterat mycket, även här inne. Bakcup är näst intill det att ta bilder det viktigaste med digitalfoto (tycker jag). Både CD/DVD och hårddiskar kommer för eller senare att ta kvällen. Så ingen av dessa media är säkra på nåt sätt, men bättre än inget.

Själv bränner jag numera alltid direkt ner en CD eller DVD från minneskortet. Sedan kopierar jag de samma filerna över till datorn, från minneskortet. Efter detta så har jag en backup rutin på datorn som ser till att filerna jämnligen havnar på en extern disk.

Det finns en hake med detta sista. Efter ett tag när man samlat på sig ett antal GB, i mitt fall ca 50 GB, så tar backup till extern disk tid (ca 1 1/2 timme). Därför så tar det emot att köra backup under kvällen när man själv använder datorn till annat. Till det så låter jag inte datorn vara på under dagarna eller nätterna. Dom planerade backuprutinerna blir därför inte körda. Utan att man måste manuellt gå in och starta bakup när man börjar få lite närver...

Mitt nästa steg verkar luta åt en billig filserver eller en nätverksdisk (NAS) som kan stå på dygnet rundt. Med tillkoplade externa diskar som tillåter backup att utföras på natt eller dagtid så är fotona säkrare.

Det lutar åt RAID 1, 5 eller 6 på en filserver... och med externa diskar för backup av filservern som ytterligare säkerhet. Naturligtvis i kombination med CD/DVD också! Vem sa att digitalfoto är billigare än analogt ....!!
 
Jag använder också Syncback för att säkerhetskopiera till två externa hårdiskar. Programmet har många inställningar och är man noggrann så fungerar det mycket smidigt att uppdatera säkerhetsmapparna med endast nytillkommna bilder.
För övrigt så bränner jag alltid bilderna direkt till cd/dvd när jag har tankat ur kameran.
 
Använder en Iomega Rev med det medföljande programmet för att göra en säkerhetskopia där skivorna kan flyttas till en annan plats.
Kopierar även alla bilder till en extra hd med SyncToy från MS (mycket välgjort program).
 
Kör först backup till en DVD som jag lagrar här vid datorn. Sedan kör jag backup med Tivoli Storage Manager till ett företag där jag köper tjänsten fjärrbackup. På detta sätt har jag en kopia hemma om jag klantar mig eller om hårddisken går sönder samt om det skulle bli brand hemma eller något så finns det en kopia som inte lagras där datorn finns.
Mycket viktigt att en kopia inte ligger brevid dator! Vissa gör kopia till samma hårddisk vilket inte är något direkt skydd.

Sedan är Tivoli Storage Manager så smart så den skickar bara de filer som är ändrade vid varje backup så om fil är backupad och inte ändrad så skickas den inte igen.

Ola
 
Alla mina bilder ligger i datorn än så länge.
Jag har en extern firewire-disk där jag lägger backup på hela min hårddisk så fort jag tagit nya bilder. Backup-programmet skriver bara dit nya eller ändrade filer så det går snabbt.
Om jag får för lite plats i framtiden så kommer jag att bränna ner bilderna på DVD. Två kopior av varje skiva.
 
Ghost

Jag använder Norton Ghost för att spegla hela hårddisken till en extern hårddisk. Fungerar ypperligt och går mycket snabbt i och med att den bara speglar över förändringar sedan föregående gång. En annan viktig sak är att den speglar ALLT. Du behöver inte hålla reda olika kataloger att backa upp. Detta är ovärderligt i händelse av en krasch eller något annat problem som gör att du måste återställa HELA datorn till exakt det skick den var i för en timme eller någon dag sedan.
 
Re: Ghost

balan skrev:
Jag använder Norton Ghost för att spegla hela hårddisken till en extern hårddisk. Fungerar ypperligt och går mycket snabbt i och med att den bara speglar över förändringar sedan föregående gång. En annan viktig sak är att den speglar ALLT. Du behöver inte hålla reda olika kataloger att backa upp. Detta är ovärderligt i händelse av en krasch eller något annat problem som gör att du måste återställa HELA datorn till exakt det skick den var i för en timme eller någon dag sedan.

Har oxå Ghost 10. Är nöjd, men dom gånger man tar backup av hela disken, dvs inte incrementell backup så tar det lång tid. Inte Ghosts fel, men antydan till att en form av 24/7 serverlösning med backup under icke-använd tid skulle passa bra.
 
Min backup strategi gäller inte bara bilder utan all data.

Min backup-strategi är baserat på det faktum att jag har en server som alltid är på. Den fungerar som backup server, domänkontrollant, skrivarserver osv.
  1. En gång per dag synkroniserar jag all känslig data från mina "arbetsenheter" (arbetstation, laptop etc) till en utdelad katalog på servern.
  2. Servern har en utdelad katalog per arbetsenhet, varje arbetsenhet har alltså sin egen backup-katalog på servern.
  3. Alla dessa utdelade kataloger befinner sig fysiskt på en disk på servern som endast används till backup-data.
  4. Ganska frekvent, minst 1 gång i veckan, sätter jag på en extern hårddisk som är kopplad till servern, och synkroniserar hela den interna backup-disken till den externa disken.
  5. Enligt ett roterande schema, minst 1 gång per månad, men ganska ofta mer frekvent om jag känner att jag har tillfört mycket data på senaste tiden, byter jag ut min externa backup-disk mot en jag har liggandes på jobbet. Jag har alltså 2st externa diskar i rotation för att alltid ha data på 2 geografiska ställen. Jag funderar på att lägga den ena i bankfack istället för att ha den på jobbet.
    [/list=1] Jag använder SyncToy för att synkronisera data och det fungerar klockrent:
    http://www.microsoft.com/windowsxp/using/digitalphotography/prophoto/synctoy.mspx

    Jag är mycket skeptisk till diverse backup-program då de allra flesta lagrar data i ett annat format än vanliga filer. Man kan således inte läsa data direkt från backup-destinationen och man behöver tillgång till backup-programmet för att återställa datat.
 
copiera filer

I comandopromten finns ett komando som heter xcopy. Där kan man ställa att endast filer från ett visst datum och senare skall kopieras. Kolla "c:\>xcopy /?".

/pl
 
Varje dag kl 19:00 speglas hela min hemma-mapp (mappen i OS X där alla mina filer ligger) över på en extern skiva. Nu som då blir det en eller annan dvd sskiva med bilder bränd också. Än så länge har det fungerat bra men nackdelen är ju att allt ändå ligger på samma ställe. Efter ett inbrott eller en brand skulle jag inte ha mycket kvar..
 
Ghost är ett bra sätt. Men jag gav upp det när jag hittade Acronis, som gör samma saker och lite till, men mycket enklare -både vid backup och restore.

Fördelen med Ghost och Acronis är att du bara behöver hålla koll på ett ställe: En hårddisk där du har operativsystem, installerade program, katalogstrukturer, tumnaglar, översikter och bilder.
Alltihop kopieras till en annan disk eller vad man nu väljer för lagringsmedia. Du kan plocka enstaka filer från backupen, eller återställa en helt krashad disk.

Det enda man behöver är tillräckligt mycket utrymme för datalagring. Livet har aldrig varit bättre!-)
 
Re: copiera filer

perlin skrev:
I comandopromten finns ett komando som heter xcopy. Där kan man ställa att endast filer från ett visst datum och senare skall kopieras. Kolla "c:\>xcopy /?".

/pl

En användbar variant för xcopy:
xcopy "%userprofile%" "z:\%username% %date%_%random%" /E /H /C /I /Y

Min backupdisk heter Z:
Jag kopierar ALLT i "Mina dokument". Det får gå över natten.
Det där %random% gör att jag kan kopiera flera gånger samma dag; det gör jag sällan. Lägger alltså till ett slumptal till katalognamnet,
/E kopiera även tomma kataloger
/H kopiera även dolda och systemfiler
/C Fortsätt kopiera även om det blir fel
/I Gör att det blir ett katalogträd och inte en enda jättefil...
/Y fråga inte om lov att skriva över (borde inte behövas)

Per
 
1. Använder en kortläsare och Downloader Pro för att läsa in bilderna till fysisk hårddisk nr 1.
2. Använder Total Commander för att kopiera alla nya filer till fysisk hårddisk nr 2.
3. När jag fått ihop tillräckligt många bilder för att fylla ut en CD-skiva bränner jag en sådan i 3 ex. Jag verifierar alla filerna på CD-skivorna ovan innan de raderas från respektive hårddisk.
4. CD nr 1 kallar jag för Arbetskopia och det är uteslutande den jag jobbar mot. Förvaras i den egna bostaden.
5. CD nr 2 kallar jag för Backup 1 och den förvaras i den egna bostaden.
6. CD nr 3 kallar jag för Backup 2 och den förvaras på annan fysisk adress (i händelse av brand, stöld m.m.)
Hängslen och livrem? Ja, kanske det men allt för ofta läser- och hör man om folk som skiter i att säkerhetskopiera, av allsköns olika skäl eller, ännu sämre, av inga skäl alls...
 
Litet tillägg: %userprofile% motsvarar (i mitt fall då) C:\Documents and Settings\Per Ytterberg. Jag kopierar alltså även alla mina egna inställningar m.m. Dessvärre även tempfiler och webbläsarcache, så de kan man tömma först om man tycker att de är onödigt att kopiera det.

Per
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.