Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur ta bort damm bra vid skanning?

Produkter
(logga in för att koppla)

aaberg

Avslutat medlemskap
Jag håller på att ta skanna ett stort antal svartvita negativ. I min utrustning finns två skannar:
1. Dia/neg skannern Minolta Dimage Elite 5400.
2. Flatbädd Epson 4990 (Epson nya skanner).

Båda tar bort damm och repor bra med hjälp av den inbyggda ICE-tekniken på färgneg. Men på svartvitt fungerar inte denna funktion. Det enda är genom "damm"-funktionen vilket i praktiken bara flyttar om pixlarna och gör bilden suddigare och inte blir bra.

För att slippa en massa manuellt retuscharbete i Photoshop undrar jag därför om någon har kommit på en bra lösning?
 
Teknisk lösning?

Jo, det är så sant att en förutsättning är att hålla negativen så rena som möjligt innan man skannar (utgick ifrån attt det är självklart). När man skannar på tryckerier är det dessutom en del som torkar av negativen med olja för att få bort damm och täcka repor.

Men jag är mer inne på om det finns någon "teknisk lösning" på problemet antingen vid skanningen eller i efterbehandlingen - och som inte försämrar bildkvalitén nämvärt (ej som filter i Photoshop typ "ta bort damm och repor" eller "oskärpa"). Utan som sagt någon BRA teknisk lösning.
 
Om det bara är enstaka dammkorn eller repor funkar kloningsverktyget bra (beroende på hur bilden ser ut). Förstora ordentligt och klona en del av bilden alldeles bredvid dammkornet eller repan. Med lite övning går det utmärkt. Funkar bäst på bilder med någorlunda jämna färgtoner men också på mer komplicerade bilder efter lite träning. Metoden försämrar (eller förbättrar) bilden endast vid dammkornet (repan) //Lars ;-)
 
Kloningsverktyg

Ja,klonings- och lagningsvertygen är bra om det är enstaka damm och få bilder. Men i mitt fall är det så många bilder att jag behöver hitta en lösning utan manuellt arbete (om möjligt).
 
pensel och luft på flaska

Gör som jag gör numera: Skaffa en pensel typ konstnärdpensel som inte är alltför liten och en flaska tryckluft. Spruta lufta på penseln i 5-10 sek. så blir den statiskt uppladdad. Rengör sedan dina neg innan du scannar dem. (Rengör med penseln) Det funkar mycket bättre än att försöka blåsa rent negen. Med penseln får du bort mycket som inte lossnar med bara luft. Funkar också mycket bra då man rengör sensorn på digitalkamera.
Du behöver inte köpa en 300 kr-pensel i mårdhår, det räcker med en ekonomipensel av konstfiberhår.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.