Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur styr jag två blixtar, en med TTL och en utan?

Produkter
(logga in för att koppla)

Staffanp

Aktiv medlem
Jag har en Metz 54 MZ-3 som inte riktigt vill fungera med digitala kameror, framför allt inte med min EOS 7D. Så jag funderar på att skaffa en speedlite 430EXII (har du en till salu, pm:a!).

Om jag skall använda dessa två till en enklare hemmastudio, hur skall jag i så fall koppla dem? 430:n tror jag att jag kan ha vid sidan av kameran då EOS 7D skall klara av att sköta den, men hur gör jag med Metz blixten?

Om jag skaffar en slavtändare till Metz:en, kan jag då få båda blixtarna att fungera samtidigt? Hur kommer i så fall ljusstyrkan att bli?

430:n borde ju kunna styras med TTL men Metz:en antar jag inte har någon som helst kommunikation med kameran?

min huvudfråga är helt enkelt: Hur skall jag koppla allt så att det fungerar och hur reglerar jag effekten från de två blixtarna?
 
7D har synkuttag, så du kan koppla din Metz dit. Styrkan får du ställa manuellt på blixten, och med en manuell lär det vara lättast att göra detsamma med den andra, även om den har stöd för E-TTL II, som 430 EX II har. Men du kan ju använda E-TTL utan vidare vid de tillfällen då du bara har 430 EX II på kameran.
 
Tack! Jag såg inte att jag fått svar.

Det lutar åt att jag säljer min metz, även om jag tycker om den. Jag borde kunna få en begagnad 430 EXII för samma pris som jag säljer metzen för och då slipper jag ju en del problem. Jag orkar inte krångla allt för mycket med blixtar, har gjort det tillräckligt..
 
Tack! Jag såg inte att jag fått svar.

Det lutar åt att jag säljer min metz, även om jag tycker om den. Jag borde kunna få en begagnad 430 EXII för samma pris som jag säljer metzen för och då slipper jag ju en del problem. Jag orkar inte krångla allt för mycket med blixtar, har gjort det tillräckligt..

Hej. På photax.se finns radiosändare och mottagare "Phottix Aster" för 495kr. Vill man går det att koppla in fler mottagare.

Mvh Anders
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.