Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

hur stort minne, 300d

Produkter
(logga in för att koppla)

Motor_666

Ny medlem
Jag måste skaffa snabbare minneskort och undrar hur stort jag kan stoppa i. Har en 300D, Med "Ryss hack" om det påverkar nåt. Har läst manualen ett tag nu och det ända jag hittar är att jag tydligen bara kan använda typ I och II? Stämmer det? Nån som kör typ III eller IV och framför allt, hur stort kan kamera hantera?
 
CF typ I och typ II har att göra med tjockleken på kortet, där typ I är alla "normala" kort och typ II en tjockare variant som användes för en typ av CF-kort med inbyggd hårddisk som fanns får några år sedan men som man i princip aldrig hör talas om numera. Att det sedan finns olika modeller som t.ex. SanDisk Ultra II och Extreme III osv är bara tillverkarnas modellbeteckningar, dessa är samtliga av typ I.
Sedan, hur stora kort man kan ha i en 300D vet jag inte, 2GB fungerar definitivt, 4 har jag inte prövat med...
 
Storlek av 2 G byte är inga som helst problem.

Kameran är långsam med att skriva och läsa till och från kortet. Enda nyttan med ett snabbt kort är om kortet sitter i en extern kortläsare med USB-2 när det töms till datorn.
 
Om jag inte minns fel så läste jag någonstans att 300D klarar av max 2GB, men det kanske funkar med större när man kör med rysshacket.....
 
Motor_666 skrev:
Tack för svaren.

Slår mig för pannan, så klart, kort typerna.
Det visste jag ju.

Ang storleken. Fundrar på ett: http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=314257
4Gb, Någon som har provat?

Antar Att överföringen kan bli lite snabbare från buffert till kort då jag har ett 8X Lexar kort nu och funderar på ett 140X?

Då är det nog smartare att köpa fyra 1Gb kort. Om du fotar ett bröllop på ett 4Gb kort och något händer med det kortet så har du inga bilder alls. Om du istället fotar på fyra 1Gb kort så har du i alla fall kvar 3/4 av bilderna om något händer med ett kort.

På 1gb får det plats 158 bilder i RAW, ISO100. Oftast går det dessutom gå in några till.

Edit: Sånt här använder jag i min 300D: http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010057262
Kameran är så långsam att man inte har någon vidare nytta av ett snabbt kort, men det går snabbare att dra in bilderna till datorn efteråt.
 
Då 300D i princip är identisk med 10D (som jag har haft) kan jag inte se att det skulle finnas något hinder från att använda 4 GB kort (eller större). Däremot kan inte kameran tillgodogöra sig den högre hastigheten hos Extreme korten, varför Ultra II är ett lika snabbt alternativ.

Personligen föredrar jag ett 4 GB kort framför fyra 1 GB kort, minskar behovet av att byta kort stup i kvarten. Det finns nog inget mer irriterande än att kortet blir fullt. Stora kort är också lite mer framtidssäkra.

Sedan kan det finnas andra skäl till att välja ett Extreme kort, de är skall vara lite tåligare och har längre garanti.

/Daniel
 
Jag köpte Twinmos 140X 4GB som jag använder i min D200:a, funkar klockrent, märker ingen skillnad mot när jag använder SanDisk Extrem III. Varken i kameran eller i datorn. Jag skulle råda att köpa ett 4GB för 900:-
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.