lofling
Aktiv medlem
Här är en annan artikel:
http://www.bythom.com/printsizes.htm
Den tar dock inte upp betraktningsavståndet.
http://www.bythom.com/printsizes.htm
Den tar dock inte upp betraktningsavståndet.
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Detta eviga betraktningsavståndstugg här på FS! Den som har sett stora, skarpa, högupplösta fine-art bilder utskrivna på en professionell skrivare vet hur en bra bild ska se ut och vet också att det krävs upplösningar runt 300 ppi för att kunna åstadkomma detta.
Sluta jämföra planscher, tapeter och banderoller med fotoutskrifter och använd inte betraktningsavståndet som någon sorts lösning på undermålig utrustning och teknik. Det enda betraktningsavståndet säger är att eftersom kvaliteten på bilden är så dålig, så måste den betraktas på avstånd för att man inte ska se skavankerna!
Detta eviga betraktningsavståndstugg här på FS!
Fick den frågan nångång i ett tekniskt sammanhang. Tror jag svarade längden är mellan diametern och upp till hållfastheten delat med längdvikten, dvs när det är så långt att det går av pga sin egen tyngd.
Är det kortare är det inte längre ett snöre, är det längre går det inte att använda till något
Men visst är det lustigt att samma fråga dyker upp hela tiden...
Va bra, då har vi ett svar till frågeställaren.Detta eviga betraktningsavståndstugg här på FS! Den som har sett stora, skarpa, högupplösta fine-art bilder utskrivna på en professionell skrivare vet hur en bra bild ska se ut och vet också att det krävs upplösningar runt 300 ppi för att kunna åstadkomma detta.
Sluta jämföra planscher, tapeter och banderoller med fotoutskrifter och använd inte betraktningsavståndet som någon sorts lösning på undermålig utrustning och teknik. Det enda betraktningsavståndet säger är att eftersom kvaliteten på bilden är så dålig, så måste den betraktas på avstånd för att man inte ska se skavankerna!
Va bra, då har vi ett svar till frågeställaren.
Hans bild skall vara 3m bred och då behöver han ett original som är 35000 pixlar på bredden.
Senaste riktigt dåliga bilder jag såg var Sally Mann utställningen på Kulturhuset i Stockholm härom året. Bortsett från att hennes nakna ungar inte är de mest intressanta motiven, så hade hon gigantförstoringar på runt 2x2 meter eller liknande. De var så dåliga rent tekniskt, så min enda fundering var om hon själv hade sett kopieringen och hängningen eller om det var någon betraktningsavståndsnisse som gjort dem. Suddigt, oskarp, kornigt och då inte som ett medvetet uttryckssätt, utan som ett resultat av uppförstoringen. Den som tror att konstverk blir bättre för att de är överdimensionerade bör definitivt åka till Louvren utanför Paris och se Mona Lisa.för när det kommer till kritan, det ska vara en fan så lågupplöst bild för att man ska börja fundera "vad låg upplösning" ist för "vilket fantastiskt motiv och utförande hos fotografen"
Taskigt att jämföra med måleri som har i princip oändligt hög upplösningSenaste riktigt dåliga bilder jag såg var Sally Mann utställningen på Kulturhuset i Stockholm härom året. Bortsett från att hennes nakna ungar inte är de mest intressanta motiven, så hade hon gigantförstoringar på runt 2x2 meter eller liknande. De var så dåliga rent tekniskt, så min enda fundering var om hon själv hade sett kopieringen och hängningen eller om det var någon betraktningsavståndsnisse som gjort dem. Suddigt, oskarp, kornigt och då inte som ett medvetet uttryckssätt, utan som ett resultat av uppförstoringen. Den som tror att konstverk blir bättre för att de är överdimensionerade bör definitivt åka till Louvren utanför Paris och se Mona Lisa.