Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur stora utskrifter kan jag räkna med

Produkter
(logga in för att koppla)

jonas18z

Avslutat medlemskap
Hej

Funderar på en digital kamera och hade tänkt skriva ut bilderna både på fotobläckstråleskrivaren hemma och på labb! nu är fråga hur stora utskrifter kan jag räkna med? (hade tänkt en kamera som har 3-4 MP) om jag fattat det rätt så skriver ett labb ut i 300dpi vilket skulle betyda jag inte kan skriva ut större än 18*24 på ett fotolabb? gäller detta för min skriva också? det är klart att jag kan förstora bilden i PS men då förlorar jag ju kvalitte? skulle vilja skriva ut i 24*30 med bra kvalitte hur bra upplösning på kameran måste jag ha då?
 
med 3 megapixel skriver du ut i 24*30 utan problem.. men det beror ju på vilken kamera du har oxå. 3mp Canon D30 med bra optik slår ut vilken 3mp digitalkompakt som helst.. så det där med upplösning är inte hela sanningen. Optiken på kameran är det som avgör.
 
här finns en tabell, kanske kan ge lite vägledning.
och självklart är optik + signalbehandling minst lika viktig som antal pixlar, dvs..kvalitén på pixlarna.
 
är det skarpa 3mp, så kan du interpolera (dra ut detaljerna i bilden på fler pixlar) bilden till exempelvis 6mp, utan problem.
 
Jo visst kanske man kan det men jag vill ha utskriten rakt av och inte interpolerad. Och borser från optiken och sånt...
 
Jo det är sant men om labbet jag lämmnar in till skriver ut med 300dpi så måste jag väl ha det för att det ska bli bra. Eller märker jag skillad om jag skulle scanna ett dia i 200dpi och interpolera det till 300dpi och sedan lämna in det för utskrift. Än om jag skulle scanna det direkt i 300dpi? Såg några bilder tagna med en nikon d1 (h x eller något sånt) han hade skrvit ut bilderna i A4 på vissa kunde man se pixlar på tunna detaljer som hårstårn. Kanske berodde det på att han sparat i jpeg fast vette fan. Men sånt vill jag inte ha
 
aha..nu pratar du dia och skanning :)
blir lite anorlunda då, klart du ska skanna in i den upplösningen du behöver för utskriften.

har du 2-3mp bild från en digitalkamera så behöver du interpolera för större utskrifter för att pixlarna inte ska bli synliga.
 
Enligt en fotohandlare som jag pratat med så bör man hålla sig till 10 x 15 bilder med 2 mp-kamera
men 24 x 30 går fint med 3 mp.
Håller ni som sysslar med digitalkopiering med om detta ?
Själv har jag tänkt skaffa en Konica Revio KD-400Z
med 4 mp, den har fått mycket bra betyg i tester.
Med den lär man få knivskarpa bilder i 24 X 30 format.
 
Man måste nog testa själv att skriva ut med lite olika pixeltäthet för att få grepp om det hela. Det finns inga direkta regler utan mycket är subjektivt.

En känslig grej med utskrifter under 200 ppi är att skärpningskonturer blir mer synliga. Ett allmänt svar gällande om en 4 MP-kamera duger för 20x30 är ändå alltid ja. 2300 pixlar / 30 cm * 2,54 cm/tum = 195 pixlar/tum (ppi).
 
Tommy-J skrev:
Enligt en fotohandlare som jag pratat med så bör man hålla sig till 10 x 15 bilder med 2 mp-kamera
men 24 x 30 går fint med 3 mp.
det där beror på kvalitén, en 2mp bild av hög kvalité kan mycket väl ha fler detaljer än en 3mp bild, är 2mp bilden skarp och detaljrik så kan man interpolera den och få kanonfina 24X30 bilder.
 
ANNONS