Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur stor skillnad är det mellan Canon 5D & 5D Mark II?

Produkter
(logga in för att koppla)

lainen89

Aktiv medlem
Hej!

Sitter i funderingarna på ett köp.

Hade en 60D som jag sen uppgraderade till en 5D Mark II. Men 5Dn han jag knappt använda då den blev vattenskadad i ett skyfall så nu har jag fått lite försäkringspengar för detta.

Men sitter nu lite i funderingarna på hur stor skillnad det egentligen är mellan 5D & 5D Mark II?

Kameran kommer användas som allround, främst natur & landskapsbilder samt på resor. Fotar inte speciellt mycket i mörker, gör jag det så är det på stativ.

Objektivet som kommer sitta på hela tiden i stort sett är ett 70-200 f/4 IS L.


Mvh!
 
Kan inte uttala mig om bildkvaliten (somr är för övrigt bra på "gamla" 5D), men handhavandet på den gamla modellen är hopplöst omodernt jämfört med 5DII. Jämfört med moderna kameror är skärmen på gamla 5D riktigt riktigt dålig, och duger inte till annat än att kolla kompositionen. Färgerna är hemska och det gå riste att se om skärpan är bra eller ej.

För mig var det en deal breaker, så jag sålde min. Bildfilerna var det inget fel på dock.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.