Annons

Hur stor roll spelar grafikkortet?

Produkter
(logga in för att koppla)

motofoto

Aktiv medlem
Att en bra bildskärm gör skillnad har jag fattat, men hur stor påverkan har grafikkortet på bildbehandling etc?

För 3D har CS5 stor nytta av det.

Ska du köpa CS6 och för mig hoppas jag på att LR4 också ska stödja det så kommer grafikkortet att spela större roll i vanlig bildbehandling.

Här är konkreta ex.

http://youtu.be/XLp1dR2sYkE

/Stefan

Bildskärmen spelar stor roll då du får ett bättre resultat på din bild om din skärm är så lik verkligheten som möjligt.

När det gäller grafikkortet så handlar det om hur lång tid det tar för datorn att behandla bilden.
För CS5,CS6 och förhoppningsvis LR4 så kan de utnyttja grafikkortets processor för att snabbare behandla bilden än om de bara använt datorns processor.

Resultatet av bildbehandlingen skiljer sig inte mellan ett bra och ett dåligt grafikkort. Men snabbheten på behandlingen gör det.

En lite annan fråga i anslutning till ämnet.
Hur vet man att grafik-kortet kan utnyttjas av PS/LR dvs vad ska man leta efter för funktion på kortet?

Ska nog leta efter funktionen i programmet ;)

När det gällde CS5 och videoredigering och utnyttjande av grafikkortet så kan grafikkortet ha stöd för OPEN GL. Men det har väl alla idag?

/Stefan

Tack för svaren, kortfattat alltså:
ja det spelar roll men pengarna är bättre använda på bildskärm, om grafikkortet är ok och man har tid.

ok
och hur står sig en beggad skärm med s-pva panel mot nya skärmar med ips?
ca3000:- för båda alternativen.

Hehe ingen aning, har en laptop som jag kalibrerat som är jag rätt nöjd med då utskrifterna och beställningar från Crimson motsvarar skärmens färger.
Utan kalibrering hade det dock blivit kasst då fabrikskalibrering är väldigt kall, blå och flammig i hudtonerna.

Men dyra skärmar har ju djupare färgrymd och de riktigt dyra har självkalibrering. Men färgrymden spelar mindre roll när du skrivit ut dom då dessa har begränsad färgrymd. Och mina kunder har knappast kalibrerade skärmar att titta på eller dyr utrustning.

Enda målgruppen som bör köpa dessa fina skärmar är bildbyråer, reklam odyl där deras kunder själva sitter och tittar på fina skärmar de med.

/Stefan

Hehe ingen aning, har en laptop som jag kalibrerat som är jag rätt nöjd med då utskrifterna och beställningar från Crimson motsvarar skärmens färger.
Utan kalibrering hade det dock blivit kasst då fabrikskalibrering är väldigt kall, blå och flammig i hudtonerna.

Men dyra skärmar har ju djupare färgrymd och de riktigt dyra har självkalibrering. Men färgrymden spelar mindre roll när du skrivit ut dom då dessa har begränsad färgrymd. Och mina kunder har knappast kalibrerade skärmar att titta på eller dyr utrustning.

Enda målgruppen som bör köpa dessa fina skärmar är bildbyråer, reklam odyl där deras kunder själva sitter och tittar på fina skärmar de med.

/Stefan

ok, tack för svaret.
De kort jag tar säljs digitalt, iofs kanske kunder skriver ut dom så, ja..
En ny "billig" / ca 1900:- skärm och kalibrator låter vettigt, så kan man sprida ut kostnaderna lite också.
19" tjockskärm nu och den tycks vara ok, men jobbig att spendera timmar framför.

Leta efter BenQ LED skärmar i 1920*1080px.
De är mkt prisvärda. Tror du kan hitta en 24" för 2000 kr.
Leta sedan upp Spyder skärmkalibrator. jag har 2:an och den är bra. det har kommit ut en 4:a så 3:an kan man nog få runt 1000 kr ny.

/Stefan

Jag köpte nyligen en Dell UltraSharp U23112HM för drygt två tusenlappar. Lånade sedan fotoklubbens, (Storsjöbygdens fotoklubb) Spyder 3 och kalibrerade skärmen. Är mycket nöjd med resultatet. Ett klart lyft från min 3,5 år gamla ACER köpt för samma pengar då. Även den kalibrerad men trots det mycket skarpa, ilskna färger. Utvecklingen går framåt hela tiden så att satsa på begagnade prylar kan vara tveksamt.
/Leif

Jag köpte nyligen en Dell UltraSharp U23112HM för drygt två tusenlappar. Lånade sedan fotoklubbens, (Storsjöbygdens fotoklubb) Spyder 3 och kalibrerade skärmen. Är mycket nöjd med resultatet. Ett klart lyft från min 3,5 år gamla ACER köpt för samma pengar då. Även den kalibrerad men trots det mycket skarpa, ilskna färger. Utvecklingen går framåt hela tiden så att satsa på begagnade prylar kan vara tveksamt.
/Leif

Hej!

Om man ska vara noga ska man skilja på kalibrering och profilering. Med hjälp av Spyder 3 t.ex. profilerar man och det kan man inte bara göra en gång och tro att det ska hålla sig. Jag har själv Spyder 3 och ett par Mac-skärmar och jag profilerar ca en gång/månad. Det händer konstigt nog saker trots att det är digitalt hela vägen.

/Pär

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto