Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur stor kan jag skriva ut en bild på 3008 x 2000?

Produkter
(logga in för att koppla)
Om du kollar på Image size i PS så ser du att bilden är 25,47 / 16,93 cm. Allt äver detta kräver väl att bilden förstoras på konstgjord väg (interpoleras). Det går ju i princip att göra en hur stor bild som helst med bibehållen kvalité, dock hänger det ju på betraktningsavstånd till bilden.

Reklambilder stora som ett halvt hyreshus ser ju ut att ha bra kvalité från det tilltänkta betraktningsavståndet. Men att hålla en bit av denna bild på armlängs avstånd ger resultatet att man tycker motsatsen.

För att se vilken upplösning som rekommenderas kan du ju surfa in till ett fotolab's hemsida. De brukar ju ha tabeller med vilka förstoringar som rekommenderas.

Med mina 2464 x 1648 har jag printat ut 1m x 70cm med bra resutlat. Men då har jag ju stegvis ökat antalet pixlar till många många många fler.
Det fungerar som sagt vid ett normalt betraktningsavstånd.

Med de pixlar du har (3008 x 2000 direkt ur kameran) så kan du interpolera upp lätt till en A3 utan större krussiduller, med ett mkt fint resultat!

Mvh Niclas,

Ps, http://www.frontweb.se/prefix/ här kan du (i kategorin "Tips & Hjälp)skriva in pixlar eller storlek och se vad som kan fungera. Men detta är ju Crimsons standard då såklart,,,

Niclasfoto skrev:
Med mina 2464 x 1648 har jag printat ut 1m x 70cm med bra resutlat. Men då har jag ju stegvis ökat antalet pixlar till många många många fler.

Niklas, hur menar du med att du stegvis ökat antalet pixlar? Jag skulle vilja göra en större förstoring från en bild jag har, men när jag prövat att öka storleken på den så ser det bedrövligt ut.
Kan du kanske avslöja för mig din hemlighet med interpolering?

Snälla?

/C

Hej!
Tänk dig att du breder ut 3000 pixlar på 1 meter. Det blir tre pixlar per mm (75 per tum).Ungefär som en dataskärm och oerhört mycket bättre än en teve. Eller nio pixlar på en kvadratmilimeter. Ta en penna och försök sätta nio prickar på en kvadratmillimeter. Du inser att det inte är några problem med en sådan bild. Ta två steg bakåt och du ser inga pixlar, bara en skarp bild.
Kontrast och färger är mycker viktigare än pixelräknandet.
Lycka till!

-Catherine- skrev:

Troligtvis är det interpolering i 10% steg han menar. Tror att det var i boken "Photoshop CS Book for Digital Photographers" tipset om detta fanns.

Öke helt enkelt bildstorleken med 10% åt gången och upprepa detta tills du har fått rätt storlek. (Action kopplat till en F-tangent så att det går snabbt är inte fel)

-Catherine- skrev:
Niklas, hur menar du med att du stegvis ökat antalet pixlar? Jag skulle vilja göra en större förstoring från en bild jag har, men när jag prövat att öka storleken på den så ser det bedrövligt ut.

Snälla?

/C
Ja, Jan över har avslöjat själva principen med interpolering.

Det handlar om att använda den maximala storleken som kameran ger och så öka antalet pixlar så att de alla fyller ut en större strl/print.

Det gör du under kategorin "bildstrolek" i tex Photoshop.

Finns många recept på HUr detta skall processeras men jag brukar öka pixelantalet med ca 10% i taget. Det handlar om att bevara så mycket/många kvaliteter som möjlig ifrån den ursprungliga filen.

Sök på "interpolering" i forumet så hittar du massa trix!!

Mvh Niclas,

Ps, skärp bilden allra sist när du vet exakt hur bilden skall se ut både i utseende och storlek.

Läste någonstans att man helt kan strunta i att räkna upp stegvis. Gå direkt till önskad storlek, men klicka i "Bicubic smoother" i rullgardinsmenyn vid "Resample image".
Jag gjorde ett enkelt test på ett utsnitt 100x100px och gick upp till 1000x1000. Inte var det bättre att stega upp. Men jobbigt.
Jag ger mig om någon visar ett övertygande exempel på motsatsen.

Bra att höra.

Jag gjorde ett test innan jag printade stort första gången och såg (på skärmen alltså!) ingen bättre kvalietet i den stevist framtagna.. Kanske är det så att man inte förlorar kvalitet. Matematiskt sett så händer väl samma sak om man går hela vägen direkt! Men min matematiska logik är ju inte helt min starkaste sida heller:)!

Mvh Niclas,

Lite utanför ämnet.. men finns det något bra program för interpolering som freeware if var och vilket?

Mvh

jag har gjort flera 75x50cm med samma upplösning på kameran som du har. Förstoringarna har jag gjort hos Crimson med 200ppi, alltid bra resultat om utgångsmaterialet varit bra.

abbeman skrev:
jag har gjort flera 75x50cm med samma upplösning på kameran som du har. Förstoringarna har jag gjort hos Crimson med 200ppi, alltid bra resultat om utgångsmaterialet varit bra.

Tvivlar inte och du nämner nycklen precis där du skriver "utgångsmaterialet"! Är grundfilen av hög klass så är möjligheterna stora när det gäller uppförstoringar.

Mvh Niclas,

I Photoshop 6 och framåt, inklusive lågbudgetversionerna Elements, finns en inställning för utskrift, där man kan anpassa bildens storlek till papperet. Jag tittade just in hos mitt Elements 3 och såg att jag där kan välja vilken storlek jag önskar.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar