Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur stor är risken för bildstöld?

Produkter
(logga in för att koppla)
Du får ju definitivt ladda hem filmer, du får ju dock inte ladda ner filmer som upphovsrättsinnehavaren inte godkänt.

PierreS skrev:
Jag har en "hemsida" där jag lägger in mina bilder. Inget märkvärdigt. Ett offentligt fotoalbum i princip där jag visar arter av växter och djur.
Jag har använt storleken 700x525 pixlar tidigare. Nu har jag gått ner till 600x400. Dessutom har jag en logotyp i hörnet på bilderna.
Sedan i våras skickar jag bilder till en bildbyrå för försäljning. Bildbyrån ställer inga som helst krav på hur vi själva använder våra bilder (försäljning, publicering mm).
Dock har jag fått ett mail där de påpekar att mina bilder kan vara lite för stora och att risken för bildstöld är överhängande. Citat "Kan de stjäla en bild så gör de det". Lite generaliserande, men det kanske är bättre än att vara naiv.

Nu undrar jag hur stor risken egentligen är? Är det samma personer/företag som annars skulle köpa bilden som också stjäl desamma om möjlighet ges?

Vilken bildstorlek är lämplig att ha?

Det ska ju trots allt vara nån mening med att visa bilderna. Inte bara visa att man har dem så att säga.

Hej trådskaparen

Vad du skall bevaka är upphovsrätten. Enligt Svensk Lag kan inte en bild stjälas på internet. Man kan alltså inte bli fälld för stöld om man använder någon av dina bilder.
Upphovsrätten är reglerad i Svensk Lag.
Du kan med hjälp av denna lag få ekonomisk kompensation om någon använder din bild utan lov från dig.

Både SFF . Svenska Fotografernas Förbund och BLF har jurister som hjälper sina medlemmar när sk "bildstöld" förekommer. DVS intrång i upphovsrätten.

Du kan även kontakta ett juridiskt ombud för hjälp.
Det finns ett antal jurister som är experter på upphovsrätt. Alla stora byråer har någon med den specialiteten

Flertal fall finns beskrivna där bilder har tagits ner från internet och används i annat syfte.
Detta har påtalats och därefter gjorts upp med ekonomisk kompensation till fotografen som följd. På SFF sida finns ett antal exempel där vi fotografer har blivit "snodda" på bilder.

Att ha bilder på internet innebär en risk, det gäller alltså att bevaka ev nerladdningar.

Flertal byråer letar också efter sk skissbilder, dessa används som bildidee/underlag. Är bilden stor så underlättar även detta för att bilden "snos" på mer än ett sätt.
Gör därför bilden så liten som möjligt samt sätt en signatur/logga copyright över bilden. Vattenstämpel. Se även till att bildinfo fälten är inskrivna i Photoshop. Ditt namn,datum,var bilden är tagen, copyright mm

Mer än så kan man inte göra.
Lycka till med dina bilder.
Mikael

Senast ändrad:
bEPH skrev:
Du får ju definitivt ladda hem filmer, du får ju dock inte ladda ner filmer som upphovsrättsinnehavaren inte godkänt.

Jag kanske hoppar på fel person här men det va någon som skrev förut att man fick ladda ner bilden och ha den för privat bruk bara.. Sorry om det inte va du som skrev det... Mycket nu hehe

Fruckan skrev:
Jag kanske hoppar på fel person här men det va någon som skrev förut att man fick ladda ner bilden och ha den för privat bruk bara.. Sorry om det inte va du som skrev det... Mycket nu hehe
Jag skrev nåt liknande, ja:)

Men det är rätt stor skillnad mellan bild och filmfallet.
I det ena fallet så har upphovsrättsinnehavaren lagt ut bilderna för att de ska laddas ner, i det andra så har filmskaparna inte lagt ut filmen för att den inte ska gå att ladda ner.
Om nån lägger ut filmen så är det ett upphovsrättsbrott, jämför med att nån tar dina bilder och lägger ut dem nån annanstans(vilket är precis det tråden handlar om).
Men inget av fallen är ju stöld:)

Ok, ni får leka vidare hehe.. Eftersom jag inte vet med säkerhet dessa saker så håller jag hellre tyst än att gnabbas ;) Ha det gött och lycka till...

Lars Johnsson skrev:
Givetvis är de såna filmer vi pratar om. Typ nya bio-filmer
Jag förstod inte varför det var givet, men vad är det med dem?
Jag tror inte att man får inte ladda hem dem om man tror att det är dem, om det nu är vad du frågar.

Fruckan skrev:
Ok, ni får leka vidare hehe.. Eftersom jag inte vet med säkerhet dessa saker så håller jag hellre tyst än att gnabbas ;) Ha det gött och lycka till...
Ingen vet med säkerhet, bara mer eller mindre troligt;-)

Off topic, kuriosa:

När det gäller diskussionen om huruvida en bild generellt har ett tillräckligt värde för att kunna stjälas så kan jag upplysa om att inte ens ett kreditkort har (av HD) ansetts ha ett tillräckligt "självständigt förmögenhetsvärde" för att kunna stjälas.

Vet inte om någon har skrivit detta men sätt Vattenstämpel på bilderna så blir dom inte lika attraktiva att ha på en hemsida.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar