Frågan är hur M9 står sig. Det har ju hänt en hel del med sensorutvecklingen på senare år, inte minst vid höga ISO. De kameror jag använder mest idag är Fujis X100 samt X-Pro1 men det är något med de där tyska kamerorna som lockar.
Egentligen ligger den en bit över vad jag skulle önska spendera, frågan är om den är värd de pengarna eller om jag kommer bli besviken. Jag är framförallt osäker på foto i dåligt ljus.
Den rena byggkvaliteten på Leica tycker jag är oöverträffad i jämförelse med alla andra tillverkare. Så visst ligger det säkert något i "tysk kvalitet" och ingenjörskonst i detta fallet.
Det jag upplever de som, kanske inte dåliga på, men inte fullt riktigt lika duktiga på är på elektroniksidan och på mjukvarusidan (många föredrar RAW/DNG ifrån Leica i jämförelse med de JPG som framkallas i kameran).
Sedan är ju deras optik i många fall i en väldigt hög klass (men till priser som också ligger lite högt). Men här hade du tydligen en hel del sedan innan, så för dig så är det nog ett naturligare val att fortsätta jämfört med om man skall investera på nytt (säger inte att det är fel för alla, men man får då räkna på totalinvesteringen).
Så länge du inte tänker köra över ISO 800 funkar m9 bra. Var på grund av det jag sålde min, vårt land är på tok för mörkt för att den ska kunna användas året om. Men om du inte är rädd för blixt så köp
Angående bildkvaliteten är det mycket svårt att se vilka bilder som är ifrån leican och ifrån Fujifilm x-e1 på låga ison.
Kul! Har precis skaffat en beg X-E1, och även om byggkvaliteten inte är i Leica-nivå, så måste jag ändå säga att kamerahuset ger mig en väldigt stor Leica-esque känsla att fota med.
Nästan som vårans tids arvtagare av Leica-konceptet, men i en mer modern tappning (och till en prislapp som tilltalar mig).
Känns även som om Fuji också tar mycket av sin optik på allvar, precis som Leica, även om den kanske är i en lite annan kvalitets/pris-klass.
Var själv ute efter just en "flanörkamera", som kunde fungera fint både för gatubilder såväl som på resor när jag inte orkar ta med mina FF-DSLR:er.
Har även kikat mycket på Sonys olika spegellösa system och kamerahus (mycket fin japansk ingenjörskonst, men på ett mer modernt sätt).
Det som i slutänden fick mig att tippa över till Fujis fördel var delvis "enkelheten" i användargränssnittet och formgivning, som påminde mig mycket om Lecias filosofi, men framförallt att jag tycker att de precis som Leica satsar lite mer på sina objektiv framför kamerahusen. Vilket tilltalar mig mycket då jag ser det som att man delvis "investerar sig" långsiktigt i ett system.
(Sony upplever jag som lite tvärt om; att de har lite större fokus på att släppa många nya kameror, och lite mindre på att släppa relativt sätt lika mycket på objektivsidan, om vi talar kvalitetsobjektiv).
Hade jag haft obegränsat med resurser så skulle jag gärna statsat även en digital på Leica (tycker nog att deras analoga kameror var lite mer prisvärda, men det är ett högst personligt tyckande).
Framförallt så är det nog Q-modellen som tilltalar mig allra mest av deras digitalkameror (dock lite synd att det inte går att byta objektiv på den - hade blivit ett grymt intressant köp då IMHO).