Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur ställer man in ett cir.. polariseringsfilter?

Produkter
(logga in för att koppla)

Octomore

Aktiv medlem
Jag har införskaffat ett Hoya HMC super Cirkulärt polaringsfilter till framförallt min Sigma APO 50-150 EX HSN.
Det jag inte riktigt får lämj på är vad effekten blir av att justera ringen?
jag har tagit ett antal referens foton och kan inte säga i vilket läge polariseringsfiltret ger en försstärkt färgmättnad och minskade reflektioner!
Det finnes en vit markering på den roterade ringen , hur skall denna ställas?
Tacksam för svar Kenta
 
Med polfilter är det lite what you see is what you get. Alltså det går inte att säga vilken placering den vita markeringen ska ha. Den är nog mest där för att man själv ska ha koll på var filtret gör sig bäst från gång till gång. Annars skulle man ju lika gärna ha ett fast polfilter.
Det bästa för att få färgmättnaden i tex himlen att öka är ha solen vid sidan om sig när man fotar. I med eller motljus ger inte filtret lika stor effekt. Sen är det bra att du använder det på ett teleobjektiv. Filtret funkar förstås även på ett vidvinkelobjektiv. Men effekten blir inte lika stark har jag fått förklarat för mig. Minns inte riktigt varför.
Sen får du helt enkelt titta i sökaren och vrida på linsen för att se var effekten är bäst. Om du sedan flyttar dig och fotar i en annan riktning kan du behöva ställa om filtret efter den nya situationen.
/jer.
 
Jewster skrev:
Filtret funkar förstås även på ett vidvinkelobjektiv. Men effekten blir inte lika stark har jag fått förklarat för mig. Minns inte riktigt varför.

effekten blir precis lika starka på ett vidvinkelobjektiv men bara i mitten eftersom det är, just vidvinkligt, så blir vinkeln mot solen mkt annorlunda i kanterna av bilden mot den "perfekta*" vinkeln i mitten. Det medför att effekten av mörkare himmel kan avta i kanterna på bilden vilket kan ge sjuka resultat.

*förutsatt att kameran är riktad 90grader från solen förstås

värt att veta.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.