Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur sprida sina bilder till tidningar?

Produkter
(logga in för att koppla)

xerxes4u

Medlem
Hej

Ville kolla hur ni som fotograferar ex, en nyhet. Dvs ni är på plats när något händer och fotar av en ren slump eller liknande går tillväga för att sälja in bilden till tidningar sen.

Har ni typ samlat alla tidningars mailkonton och mailar bilderna till dom direkt med pris och rättigheter eller lägger ni upp dom på en sida så dom själva kan gå in och beställa/köpa loss dom?

Hur gör ni?

Tacksamm för svar..

Tommie

Jag har själv ytterst liten erfarenhet av detta, men ett par gånger har det faktiskt hänt.

Jag har råkat vara på plats dels vid en smärre trafikolycka och dels vid en mindre brand. Jag tog vid båda tillfällena mina bilder, ringde upp redaktionen och sa att jag hade bilder från händelserna och frågade om de ville ha dem. Jag sa då också att jag fakturerar enligt Tidningsutgivarnas avtal och det var inga problem. Därefter mailade jag in bilderna.

Numera har jag numren till de aktuella redaktionerna inlagda i mobiltelefonen för att snabbt kunna nå dem och tala om att jag har bilder.

Räkna inte med något större intresse om det inte
är en större händelse.

Jag ringde (mejlade?) UNT för ca 6 år sen om en brand,
det var en vänthall/kiosk/Pizzeria som brann ca 02.00.
Fick väl några hyggliga bilder med en digitalkompakt,
ringde? ca 06.00 till UNT som sa att dom hade en bil
på väg ut och inte var intresserade.

Dom kom alltså när det redan var nedbrunnet och var inte
intresserade av att kolla mina bilder.

En polis på plats ville ha bilder, och jag lyckades till slut
att mejla dom efter problem att hitta en adress och det gick
bara att skicka några i taget.

Några timmars jobb om jag minns rätt och inget svar från polisen
(eller några pengar)...

Slutsats: Jag kommer inte att bry mig att skicka bilder om inte
jag är ensam om bilderna och det är tex ett passagerarplan som störtar.

Kan ju lägga till att jag ringt några gånger till och fått nobben. En gång hade de redan bilder (gratis läsarbilder kanske?) och en annan gång, sent före pressläggning, hade de inte plats för nån bild.

Jag ringde (mejlade?) UNT för ca 6 år sen om en brand, det var en vänthall/kiosk/Pizzeria som brann ca 02.00.
Fick väl några hyggliga bilder med en digitalkompakt,
ringde? ca 06.00 till UNT som sa att dom hade en bil
på väg ut och inte var intresserade.

Dom kom alltså när det redan var nedbrunnet och var inte
intresserade av att kolla mina bilder.

Som jag känner UNT så är man där rätt noga med kvaliteten på journalistiken, bara praktikanter från motsvarande Journalisthögskolan tas emot och så vidare.
Så den som svarade dig ville nog ta det säkra före det osäkra med bilder från en fotograf han visste skulle göra ett bra jobb ur både teknisk och journalistisk synvinkel. Och rent journalistiskt så kan en nedbrunnen byggnad vara mer intressant än en pågående brand.
Fast jag kan hålla med dig om att han ju inte kunde veta vilka bilder du hade, och hade kanske kunnat svara på ett annat sätt.

Finns ju också en risk att en tidning som tar emot läsarbilder (eller vad man nu vill kalla det) uppmuntrar i det här fallet pyromaner som först tänder på och sedan vill sälja bilder. Kan mycket väl tänka mig att en tidning som UNT har en policy om att vara försiktig med sådant.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar