ANNONS
Annons

Hur sortera sina bilder?

Produkter
(logga in för att koppla)
Ja precis, jag tankar ju alltid över hela kortet och raw filerna har en tillhörande thm fil, så jag vill att allt ska kopieras.

Kolla på ftp://jlennart.mine.nu/DCIMImport.zip

OBS!!! Testa detta program på kort som du redan kopierat in på annat vis, den flyttar nämligen bilderna från kortet till datorn. TÄNK PÅ att jag har inte haft nån större tid att testa det själv.

Extrahera bara exe-filen i zip-filen till där du vill ha den, lämpligtvist nånstans under c:\program...

Dialogen är rå och enkel, inga finesser eller krusiduller bara exakt som du ville ha det :)

Förslag till förbättringar eller utökningar? Bara meddela mig så får jag se vad jag kan göra...

Detta program kan ta filer från andra mappar också, inte bara från CF-kort. Tänk bara på att den itererar sig ner genom och under den mapp du anger som "Importera från" och tar alla filer den hittar där och flyttar till datum-mapparna under "Mapp för bildlagring".

Mappen du anger som "Mapp för bildlagring" behöver inte finnas, alla erforderliga mappar skapas automatiskt.

Mina egna ideer till vad som kan läggas till:

Val för att döpa om filerna till exempelvis

2005-05-03-0001.crw
2005-05-03-0001.thm
2005-05-03-0002.cr2

Osv så man undviker dublettnamn i en kommande framtid, den kollar inte om filen existerar som det är nu kom jag på. OBS detta innebär att om du har en fil med samma namn från samma datum så skrivs den över. Hmmm, risken är nog liten tror du man behöver ändra detta?

Tackar!! Fungerar prima!
Men är det säkert att köra med flytta istället för kopiera? Brukar alltid kopiera efter att någon sa att det kunde skita sig om någonting händer med datorn när man flyttar?

Staffan

Jag använder Windows eget API anrop så det är likvärdigt med om du flyttar mellan två mappar på disken eller mellan två diskar. Ursprungsfilen tas inte bort förrän destinationsfilen är korrekt skriven.
Kan i och för sig lämna kvar filen också eller kanske göra en checkbox så man kan välja vilket, vad tror du? Har förresten skapat en ny tråd för detta så andra kan få nytta av det också...

Jag tankar bara över dom med utforskaren. Min mappstruktur ser ut ungefär såhär:

Fotografier>DVD 1 YYYY-MM-DD - YYYY-MM-DD(dvs från vilka datum mappen täcker in). Under denna mapp ligger en massa mappar från olika fotosessioner.

>yyyy-mm-dd[beskrivning]. Under denna mapp har jag en som heter oredigerat som alla råbilder ligger i och en mapp som heter redigerat som jag lägger allt jag redigerat.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar