ANNONS
Annons

Hur sortera sina bilder?

Produkter
(logga in för att koppla)

trollmos

Aktiv medlem
Hej!

Hur i allsindar gör ni andra för att hålla knas på alla bilder? Jag är rätt novis på att ha denna MÄNGD bilder plötsligt... Kameran, Z3 har varvat på räkneverket nu också, så jag riskerar dublettnamn (nu ligger bilderna i olika datum-mappar men ändå).

Mitt flöde ser ut, typ:
1. Tanka från kameran till datummapp på datorn.
2. Släng 'rätt många' bilder direkt.
3. De som verkar lyckade kör jag i PS Elements, kör då levels (klickar i vit o svartpunkt o justerar grått) och oskarp mask (hur mycket är jag fortfarande novis på), och ibland justerar jag färgmättnaden.
4. Fixade bilder sparar jag tillbaka med samma namn.
5. Bilder jag är särskilt förtjust i kopierar jag till en annan mapp. Fortfarande med samma namn.

Använder ACDsee för hanteringen, men den känns inte 100% bra för mig. Kan Adobe Album (eller vad det hette) vara ett bättre alternativ?

Hur gör ni andra? Jag vet att det finns en annan tråd om arbetsflödet här, men den tog upp lite annorlunda saker.

/Håkan

Sparar bilderna i mappar exempelvis 2005/2005_05_03 och sedan använder jag Imatch för att hålla reda på och bläddra bland bilderna.

Staffan

jag sparar i datummappar från kameran, sen slänger jag de som blev direkt dåliga, de som blir bra sparar jag aldrig över med samma namn om jag nu drar in dem i ps. jag har alltid originalen kvar. jag kommer att fortsätta ha dem i datumordning.

Kastar rätt mycket direkt i kameran.

Sedan sorterar jag som bilden visar efter att ha kastat hårt i Photoshops bildsorterare.

Använder Elements 3 för att ha koll på bildsökning men skall ta mig samman och byta till ett mer professionellt program, tror jag.

Bilagor

• a.gif
    a.gif
    19.1 KB · Visningar: 1,333
Jag kör samma som Pertman, och i varje månadsmapp har jag en fixmapp med alla speciellt bilder som jag photoshopat. I datummapparna finns bara orginalfilerna. Jag slänger i omgångar, först alla dåliga, sen får bilderna mogna ett tag innan jag slänger ännu fler. Skickar med en bild från min mac också (för att aqua är så fint)

Bilagor

• mappeli.jpg
    mappeli.jpg
    27.1 KB · Visningar: 1,264
Thule skrev:
4. Fixade bilder sparar jag tillbaka med samma namn.

/Håkan

Alltså det skulle inte jag göra, nu kör jag iofs bara RAW så jag har inte det problemet.

Varje gång du sparar en jpeg så komprimeras den om, varje gång förstörs alltså bilden lite grann.
Dessutom, eftersom jpeg bara är 8 bitar så gäller samma sak där, alla förändringar i PS t.ex flyttar omkring nåvåerna så bilden försämras efter varje behandling.

Om du inte har speciella skäl att inte göra så, så borde du nog spara de moddade bilderna med ett tillägg i namnet.

Jag använder cam2pc för att plocka in bilderna från kameran, den lägger dom i datummappar med kommentar (050404-svanarna) och numrerar dom också unikt i en egen nummerserie.
Du kan också browsa bilderna, göra bildespel, webbalbum mm med cam2pc.

Sedan är förstås slutförvaringen i iMatch!

Tack för svaren, alltid bra att höra lite hur andra gjort.

Joker: Såg inte den tråden, tack - skall kolla.

Mipert, har du endast Elements för organiserandet, browsandet o sorterandet förutom bildbehandlingen?

Jag spar RAW-filer i mappar per datum. De konverterade tiffarna och jpg-bilderna slänger jag allt efter.

I Raw Shooter Essentials sparas inställningarna för RAW-bilderna i en separat mapp, så om jag skulle vilja ha en likadan "framkallning" igen så är det inga problem. Om man inte sparar inställningarna blir det lite som när man körde analogt - varje ny kopia blir unik :)

Jag använder Imatch för att kategorisera bilderna så att jag hittar dem igen.

/Anders

Jag importerar mina bilder med ett eget program som ger mig möjlighet att ange en mapp som destination, bilderna flyttas från CF-kortet till denna mapp och får mappens namn och ett löpnummer som filnamn. Ex:

CF-kortet innehåller bilder från Kullen 2005-04-03

Mappen namnges till detta, skapas om det behövs.

Bilderna flyttas in och får automatiskt de nya namnen:

Kullen 2005-04-03-0001.cr2
Kullen 2005-04-03-0002.cr2
Kullen 2005-04-03-0003.cr2

osv

Om bilder existerar så fortsätter uppräkningen av löpnumret efter högsta redan existerande löpnummer.

På så vis undviker jag alltid att få dubletter

annakm skrev:
i varje månadsmapp har jag en fixmapp med alla speciellt bilder som jag photoshopat.

Bra tips. Självklart kanske, men jag har inte tänkt på att göra så förut. Det blir ju en lagom mellannivå mellan att ha allt fixat i samma mapp och att ha fixfiler i varje datummapp.

För övrigt är detta i stort så jag skrev DCIMImportern som ingår i Capture One 3.6 och 3.7RC1

...Mipert, har du endast Elements för organiserandet, browsandet o sorterandet förutom bildbehandlingen?
Jag måste krypa till korset.
Jag organiserar nästan inte bilderna alls.
Jag är väldigt noga med att ha ett kronologiskt mappsystem och att namnge alla bilder som jag sparar på det sätt som min tidigare bild visar.

Jag sparar med XMP-filerna från Adobes råformatskonverterare i mappen så de följer med när jag bränner över på DVD för backupp.

Men jag byr mig nästan inte om att tagga bilder och ge dem sökord, det är bara familjebilder, Malmöbilder och material för artiklar som jag har sökbara på ett systematiskt sätt. Se bilden.
Och då använder jag Elements som jag tycker är trevligt men jag skall byta till Extensis Portfolio inom det snaraste.

Jag tycker det är viktigast att ha bilderna samlade och organiserade efter datum.
Taggandet kommer snart...

De flesta bilder ligger kvar som råfiler men en del bilder (som jag vet det kommer finnas behov av att kunna leverera på nytt) lagras som Tiff i samma mapp med samma namn förutom filändelsn förstås, i vissa fall har jag färdiga 600 pixlars bilder som JPEG också. I samma mapp.

(För bildbehandlingen använder jag Photoshop.)

Bilagor

• a.gif
    a.gif
    27.6 KB · Visningar: 1,170
Jag är på jakt efter ett litet program som kopierar alla bilder från CF-kortet (i en kortläsare) till mappar beroende på vilket datum bilden togs. Den ska alltså läsa i exif och kopiera bilden till en mapp som t.ex heter 2005_05_03. Zoombrowser fungerade så men jag gillade inte resten av det programmet och jag tror inte att det fungerade med kortläsare.

Hittade en länk till ett program som gjorde vad jag vill, men det klarade inte RAW filer. Någon som har tips?

Staffan

StaffanH skrev:
Jag är på jakt efter ett litet program som kopierar alla bilder från CF-kortet (i en kortläsare) till mappar beroende på vilket datum bilden togs. Den ska alltså läsa i exif och kopiera bilden till en mapp som t.ex heter 2005_05_03. Zoombrowser fungerade så men jag gillade inte resten av det programmet och jag tror inte att det fungerade med kortläsare.

Hittade en länk till ett program som gjorde vad jag vill, men det klarade inte RAW filer. Någon som har tips?

Staffan
CAM2PC

Egentligen behöver man inte jocka med EXIF för den saken det är jätteenkelt, programmet behöver ju bara se på filecreation-date... Ett sånt program är väldigt simpelt att smälla ihop

Dimage7d skrev:
CAM2PC

Tack för tipset. Cam2pc gör väl det jag vill men det är lite väl omständigt då man måste gå in i options varje gång man vill ändra mappen som undermapparna ska läggas i. Jag har olika mappar för olika kameror och ibland växlar jag ganska ofta.

Hade varit perfekt om programmet endast bestod av ett fönster med en ruta för kortläsarens enhetsbeteckning (I:\), en ruta för målmappen där man kan skriva t.ex D:\FOTO\10D\[YYYY]-[MM]-[DD]\ och sedan en knapp "COPY". Det är allt jag behöver.

Staffan

Har också en Canon A80, annars är det bilder från lånade kameror som ska in i sina respektive mappar.

Staffan

Ok, skulle det passa om den tar alla filer på ett kort som du anger, oavsett vad det är för filer, och kopierar in i datummappar under en överordnad mapp du kan välja? Har jag förstått dig rätt då?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar