Annons

Hur snabbt minnes-kort till A500? Sandisk Ultra eller Extreme III 20MB/ eller 30 MB/s

Produkter
(logga in för att koppla)

David G

Aktiv medlem
Nån som vet hur snabbt A500 kan skriva till SD-kort?

Jag har ett Sandisk Ultra 4GB och eftersom A500 inte har så stor inbyggd buffert så blir den snabbt full och då får man vänta rätt lång tid innan den har skrivt klart till kortet.

Tänkte köpa ett Sandisk Extreme III 4GB istället, men det finns både i en 20 MB/s och 30 MB/s version.

Så då är ju frågan om kameran kan skriva i 30MB/s? Känns ju onödigt att köpa nåt dubbelt så dyrt om man inte märker nån skillnad.
 
Problemet ligger inte i hur snabbt A500 kan skriva - begränsningen ligger i hur snabbt minneskortet är - hur snabbt det går att skriva till detta (hur snabbt kameran kan tömma sin buffert på minneskortet). Min BEDÖMNING är att Sonys A500-seriekameror är väldigt snabba. De kan mycket väl klara att utnyttja SNABBARE kort än 30 MB/s. Vilket alltså ger kortare tid innan kameran kan köra i full speed igen. Är kortet tillräckligt snabbt så stoppar inte serie-skjutningen upp alls, utan den fortsätter hela tiden (fast med lägre hastighet).

Som lite kuriosa kan man ju titta på Sony A700, en kamera som tagits ur produktion för ungefär 1,5 år sedan. Med ett tillräckligt snabbt minneskort (Sandisk Extreme IV) klarade den att köra med full speed (5 bilder/sek) utan avbrott och utan att sacka tills minneskortet var fullt! Ingen annan kamera har ännu lyckats komma upp till denna nivå, oavsett pris. Inte dåligt för en "föråldrad" kamera... Fast den är givetvis fortfarande mycket användbar.


Jag har en A550 och ett Sandisk Ultra II 30 MB/s minneskort. Skulle kunna testa detta och se hur lång tid det behövs för kortet att bli färdigskrivet efter att kamerans buffert har blivit full (tills aktivitetslampan släcks).

Har du själv möjlighet att testa med ett 20 MB/s minneskort? I så fall har du sedan de data du behöver. Om du ska testa, så upprepa flera gånger.
 
Man ska nog inte säga att det är kamerornas överföring som sätter gränser.

Så tänk då istället ungefär hur stora är varje bild. Sen Hur många bilder per sekund du tar.

Så multiplicerar du dem bara och kollar om hastigheten verkar vara lagom.

Exempel, om jag kör på högsta raw-formatet med snabbast tagning tar bufferten slut efter ett tag. Men den laddas ganska fort endå.

Men kör jag på lägre kvalite kan jag hålla inne avtryckar knappen och bilderna tas lika fort tills minneskortet är fullt.
 
Det rymms bara 3 st raw+jpg i bufferten på a500 och kamerna kan ta 5 bilder i sekunden, inte ens en sekund alltså, sen får man vänta flera sekunder på skrivningen till kortet.

Jag har bara ett Sandisk Ultra nu och det verkar som att det enligt uppgift bara har 9mb/s i skrivhastighet.

Helst skulle jag ju vilja att man åtminstånd kom upp i en sekund serietagning, alltså 5 bilder, raw+jpg innan det blev fullt i bufferten.



En dum sak med A500 jämfört med KM 5D är att den inte visar hur många bilder som rymms i bufferten för än det står 0 i sökaren.

Edit: testade nu med raw+jpg och när bufferten blir full efter tre bilder så sjunker serietagningen till 5-6 sekunder mellan bilderna.

sammanlagda filstorleken per tagen blid är då 17,3 MB vilket vid 5 sekunder mellanrum borde ge 3,46 mb/s i skrivhastighet. Lite lågt tycker jag.
 
Senast ändrad:
Överföringshastigheten vid kontinuerlig serietagning begränsas av tre faktorer;

• kamerans förmåga att fylla bufferten
• kamerans maximala skrivhastighet från buffert till kortets
• kortets minimala skrivhastighet.

För att kunna köra serietagningar i "alla oändlighet" måste bufferten kunna ta emot data snabbare än vad kameran kan leverera, kameran kunna dumpa data till kortet snabbare än den fyller på bufferten och kortet ta emot data snabbare än kameran kan skriva till kortet.
 
Högsta teoretiska - högsta statistiska - medelhastighet - medianhastighet. Den typen av siffror är marknadsförarnas guldägg. Det finns en praktiskt minimihastihet som kortet klarar av att leverera under lång tid - den är intressant.

Påminner lite om bredbandshastigheter - vem är betjänt av "Upp till 1,4 TB/sek" om denna hastighet bara kan uppnås med en enda användare, sent natten mellan lördag och söndag och bara inom 7 meter från närmaste nod?

Har Du något bättre namn att delge oss?
 
Högsta teoretiska - högsta statistiska - medelhastighet - medianhastighet. Den typen av siffror är marknadsförarnas guldägg. Det finns en praktiskt minimihastihet som kortet klarar av att leverera under lång tid - den är intressant.
Jag förstår hur du tänker, men minimihastighet är något helt annat. Dessutom, varför skriver du "kamerans maximala skrivhastighet"? Har du inte samma misstro angående kamerans hastighet?
 
Är Du intresserad av att systematisera frågeställningen eller leta fel i min argumentation? Det känns som det viktigaste för Dig är att leta fel i andras argumentation och jag är lätt trött på det Göran. Jag lägger ner diskussionen, och det kommer jag nog att fortsättningsvis göra varje gång Du ger Dig in i trådar. Du minskar diskussionsutrymmet på fotosidan Göran.

IHRMC
 
Sandisk Extreme III mycket bättre än Ultra!

Efter att idag inhandlat ett 4GB Sandisk Extreme III 20MB/s sd-kort på Webhallen konstatera att det är mycket snabbare än 4GB Sandisk Ultra. Istället för 5-6 sekunder mellan bilderna vid full buffert och raw+jpg tar det nu bara 1-1,5 sekunder.

Kostade bara 165kr, kanske dom hållerpå att säljaut 20MB/s-versionen.
 
Jag skulle valt ett UDMA kort, jag köpte ett 16Gb SanDisk Extreme med 60MB/sek till min A700 och det var en märkbar skillnad mot Extreme III på 30MB/sek.

Jag vet inte om A500 serien stödjer UDMA men A700 gör det i vart fall.

Ps. Sen är det skönt att man kapar tiden kort --> dator med nästan 30-50% med Ds.
 
Hej! Jag har just köpt en Sony A550 och undrar hur pass snabbt minneskort jag behöver? Tänker fota en del sport med läget 5 bilder /sek, och fotar oftast i Raw + jpeg.

Är det overkill att välja ett kort med 30MB/s hastighet, t.ex. SanDisk Extreme III 4 GB?
Annars finns det billigare minneskort, med 20MB/s hastighet och kort i 15 MB/s.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.