Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur snabbt brusar din dator av en RAW med AI?

Produkter
(logga in för att koppla)
Ta upp "Task Manager", eller "Aktivitetshanteraren" som den heter på svenska. Ctrl + Shift + Esc - välj fliken "Performance" eller "Prestanda" och studera graferna medan bilden processas så hittar du flaskhalsen (lär vara GPU (Graphics Processing Unit) eller grafikprocessorn med andra ord).

Fyra sex sekunder, det låter mer lagom. Har du Super eller ti?

Efter mycket surfande så har jag insett att jag ska lämna tillbaka datorn och plocka ihop en ny och framtidsanpassad.

Jag kollade nu. Lightroom beräknar fyra sekunder för en bild (från Z8) eller 40 sekunder för tio bilder.

Jag har en vanlig RTX 4090, utan något suffix.

Hittade en länk där man byter till extern GPU:

Här testar man Topaz för video- bör vara intressant för val av GPU:

Jag slår säkert ett bottenrekord med 8-12 min för 25-45Mpix fil. En Asus laptop med Intel7 och 16GB Ram runt tre år gammal. Det är ju väldigt mycket grafikkort när det gäller de nya AI tjänsterna i LR och PS. Kommer snart köpa en ny dator, frågan är om man ska satsa på en Snapdragon processor som inte har ett dedikerat grafikkort eller köpa en Intel/AMD 7 med GeForce 4060 eller 4070
En Snapdragon är nog bra map energiförbrukning med en bra separat GPU ligger på 200-500W så det är stor skillnad...om tiden är dyrbar!

Fler GPUer med Topaz:

Jag har en MacBook Air M1 16 GB minne, för mig tog brusreduceringen 90 sekunder, tydligen hjälper det med mer minne (jag tror att du har lite snabbare processor i din Pro).

Japp det är tyvärr minnet som är den trånga sektorn. Kommer under året byta ut den till en MBP M4 med 32gb minne.

Japp, väldigt grafikkortsberoende. Det kanske inte tillför så mycket, men i Lightroom med RTX 4090 på 45 megapixel (Nikon Z7/Z8) tar det... ja fyra eller sex sekunder, jag minns inte exakt, något av det.

Jag kör också rtx 4090 samt 64GB ram. 4-5 sek ungefär.

Man undrar ju om det nya 5090 skulle tillföra något bättre med deras ai kärnor eller om de mer är för datorspel.

15 sek fick jag i Ps och AI brusredusering.
Intel I7 47XX, GTX 4060TI OC 8GB

Duvan-exemplet och brusreduseringen i Ps är inte GPU-beräknande på min dator, CPU gick upp till 100 % och GPU max 10%.

Brusreduseringen tycks vara CPU-beräknande och inte mycket för GPU:n.

Ser ni liknade siffror?

Jag slår säkert ett bottenrekord med 8-12 min för 25-45Mpix fil. En Asus laptop med Intel7 och 16GB Ram runt tre år gammal. Det är ju väldigt mycket grafikkort när det gäller de nya AI tjänsterna i LR och PS. Kommer snart köpa en ny dator, frågan är om man ska satsa på en Snapdragon processor som inte har ett dedikerat grafikkort eller köpa en Intel/AMD 7 med GeForce 4060 eller 4070

Jag tror något är fel på din.

Dax att blåsa om Windows?

Även om det är en mobil I7:a låter det som det tar alldeles för lång tid. Blir den varm och trottlar?

Hastigheten är helt och hållet GPU-beroende (sett ut windows perspektiv). Och ju fler MPx kameran har, desto längre tid tar det,
Ex så tar det för mig 6s för en Sony A7III medan det tar 15s för en A7R4. För Canon 6D 5 sekunder osv.
Det tog 15-20min när jag hade Nvidia 1080 för 60MPx.

/Stefan
15 sek fick jag i Ps och AI brusredusering.
Intel I7 47XX, GTX 4060TI OC 8GB

Duvan-exemplet och brusreduseringen i Ps är inte GPU-beräknande på min dator, CPU gick upp till 100 % och GPU max 10%.

Brusreduseringen tycks vara CPU-beräknande och inte mycket för GPU:n.

Ser ni liknade siffror?

Senast ändrad:
Jag tror något är fel på din.

Dax att blåsa om Windows?

Även om det är en mobil I7:a låter det som det tar alldeles för lång tid. Blir den varm och trottlar?
Jag gjorde en ny test idag på en 45Mpix fil och det tog 16 min. Tittade på prestanda och CPU låg först runt 30-50%, men gick ner efter ett tag till 5%. Minne runt 80% och GPU låg hela tiden på 100%.

Det är enbart när jag kör AI baserade tjänster som jag märker en flaskhals, som DeNoise och oskärpa har jag testat i PS, båda extremt långsamma. I övrigt så går datorn bra, har inga problem att redigera bilder etc.

Min 500GB hårddisk är också ganska full. Eftersom jag har fyra boende och rör mig mellan dessa så måste det vara en smidigt laptop.

Det jag ska ha är 32GB RAM och 1TB SSD, återstår processor och grafikkort som är flytande.

Om man väljer Snapdragon så kan det ligga på 12k och mer. I9 och R9 kan man få runt 16k, ska man ha ett dedikerat grafikkort som 4060 så hamnar man nog runt 18-20

Senast ändrad:
ANNONS