Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur snabbt brusar din dator av en RAW med AI?

Produkter
(logga in för att koppla)

Grimmer

Aktiv medlem
Jag har köpt en begagnad dator från refurbed.se då min gamla inte klarar Win 11. Tyvärr så går det väldigt långsamt att brusa av en RAW-bild med hjälp av AI i Camera RAW (PhotoShop). Irriterande tycker jag då den funktionen kan rädda riktigt brusiga bilder. Datorn är en:

HP Z4 G4 Workstation
Xeon W-2245
64 GB ram
500 GB SSD
Nvidia Quadro P4000 8GB

För mig tar det 90 sek ganska exakt för en 42Mpix-bild vilket jag tycker är väldigt segt. Vad har ni för setup och hur lång tid tar det för er andra?
Länk till en RAW-bild att prova med:

Jag har en gammal Macbook pro från 2018
16 GB Ram DDR4
2,2 GH-z Intel come i7
Det tar ca 1 min och 50 sekunder för en RAW fil från Nikon ZF på min dator. Men den känns uråldrig. Hoppas på lite fotojobb i år så jag kan skaffa en snabbare modell med bättre skärm.

Jag slår säkert ett bottenrekord med 8-12 min för 25-45Mpix fil. En Asus laptop med Intel7 och 16GB Ram runt tre år gammal. Det är ju väldigt mycket grafikkort när det gäller de nya AI tjänsterna i LR och PS. Kommer snart köpa en ny dator, frågan är om man ska satsa på en Snapdragon processor som inte har ett dedikerat grafikkort eller köpa en Intel/AMD 7 med GeForce 4060 eller 4070

När det gäller AI är grafikkortet flaskhalsen i prestandan, inte hårddisk, minne eller CPU.

/Stefan

Jag slår säkert ett bottenrekord med 8-12 min för 25-45Mpix fil. En Asus laptop med Intel7 och 16GB Ram runt tre år gammal. Det är ju väldigt mycket grafikkort när det gäller de nya AI tjänsterna i LR och PS. Kommer snart köpa en ny dator, frågan är om man ska satsa på en Snapdragon processor som inte har ett dedikerat grafikkort eller köpa en Intel/AMD 7 med GeForce 4060 eller 4070

Jag bytte till en Mac mini Pro M4 / 64 GB nu vid årskiftet.
45 Mpix-bild 31 s
Kan lägga till att det tar ca 10 s med TOPAS foto AI

Senast ändrad:
Adobe Camera Raw, 60MP file - 12 sekunder
4 år gammalt hembygge med AMD-processor och GeForce 3080 grafikkort.
Idag skulle jag fortfarande satsa på traditionellt grafikkort i en stationär dator. Nästa laptop blir förmodligen en Snapdragon-modell.

EDIT: Magnus provbild tog cirka 8,2 sekunder.

Senast ändrad:
Jag bytte till en Mac mini Pro M4 / 64 GB nu vid årskiftet.
45 Mpix-bild 31 s
Kan lägga till att det tar ca 10 s med TOPAS foto AI
Beror den stora skillnaden på att Topas kräver mindre resurser av datorn och då även av en Windows-dator eller på att programmet är mer optimerat för de nya Mac-modellerna?

Jag kör på en Mac Book Pro 16" det brukar ta ett par sekunder att brusa av en bild med Topaz DeNoise!

Japp, väldigt grafikkortsberoende. Det kanske inte tillför så mycket, men i Lightroom med RTX 4090 på 45 megapixel (Nikon Z7/Z8) tar det... ja fyra eller sex sekunder, jag minns inte exakt, något av det.

Japp, väldigt grafikkortsberoende. Det kanske inte tillför så mycket, men i Lightroom med RTX 4090 på 45 megapixel (Nikon Z7/Z8) tar det... ja fyra eller sex sekunder, jag minns inte exakt, något av det.
😁, betydligt bättre än mina 12 minuter med en D850 fil på 45Mpix. Det är ju tur man kan köra i batch och ta en långlunch under tiden

Fyra sex sekunder, det låter mer lagom. Har du Super eller ti?

Efter mycket surfande så har jag insett att jag ska lämna tillbaka datorn och plocka ihop en ny och framtidsanpassad.

ANNONS