Annons

Hur smart är detta på en skala??

Produkter
(logga in för att koppla)
Skallagrimsson skrev:
Mycket, mycket snygga bilder!! Jag hade tänkt att ställa mig utanför slottet och ta kort. Det finns en möjlighet att krypa in i en glugg men man kommer bara till ett stort rum (utan tak) och det finns egentligen ingenting speciellt att ta kort på där. Man kan även klättra över muren på ett ställe och sen hoppa ner några meter, men gör man det kommer man inte ut igen. Någon stege har jag inte!!
Jag skulle nog försöka med att fotografera med kraftigt vidvinkel från vallgraven (DEN ÄR VÄL FRUSEN??!!!) Det gäller att få ruinen att torna upp sig mot himlen. Månsken är bra men själva månskivan behöver inte synas, det är bättre om den lyser upp några moln. Jaja, det kan gå men det är ingen "lätt ruin" att göra något av.
Us

Sonnaren skrev:
Hoppsan, ett "o" för litet. Nåja sak samma, stenhögen heter både Kronoborgs slottsruin och Kronobergs slottsruin ("Googla" så får du se), namnformen Kronoborg är väl den äldsta.
Det är inte att det är en ruin jag har emot den, ruiner är OK, här är en av mina:http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/249669.htm
Här en annan: http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/118109.htm?set=lp
Det är bara det att jag tycker att Kronoborgs/Kronobergs ruin är ganska tråkig. Det finaste med den är vallgraven.
Men vi får se vad du kan göra av den - jag har inte sett något riktigt lyckat som någon annan gjort.
Lycka till!
Us
PS: Det finns väl ett Växjö slott? Har för mig att det ser litet roligare ut, åtminstone i månsken.....
Ds

Ulf, det finns ju ett Kronborg också, i Helsingör. Kan rekommendera ett besök där om ni ändå är i Helsingör av någon anledning...

http://customdesign.se/CityGuide/turistinfo/kronborg/index.html

Jajmen, var där en sommar för tre(?) år sedan och såg en helt totalt makalös uppsättning av "Hamlet" med i stort sett det bästa England har i skådespelarväg. Ryser fortfarande av välbehag när jag tänker på det. De hade scenen på borggården. Det var känsla i det slottet!
Us

Batteriet räckte till ett kort

Jag fick faktiskt en väldigt bra vinkel på slottet igår. Tyvärr räckte batteriet bara till ett enda kort. Det var väldigt spännande där igår. Vi klättrade upp på en raserad del av muren (ca 5 meter hög). Slottet saknar tak men de gamla väggarna finns kvar. Väggarna gick vi på 5 meter upp i luften i kolsvart mörker!! Snacka om kick att se innandömet av slottet på natten uan någon form av artificiell belysning i -14!

Jag lägger upp bilden här sen när den är klar. Håll till godo...

Resultatet

Resultatet kanske inte blev så bra som jag hade hoppats på. Jag glömde min fjärrutlösare till kameran och uppenbarligen lider bilden av röreslseoskärpa (stjärnorna).

Men det är en roligt teknik och jag ser fram emot sommaren och sen och ta flera likande bilder.

Här är bilden jag tog igår:

http://www.pbase.com/testbilder45/image/56939713

Vad tycker ni??

Re: Resultatet

Skallagrimsson skrev:
Resultatet kanske inte blev så bra som jag hade hoppats på. Jag glömde min fjärrutlösare till kameran och uppenbarligen lider bilden av röreslseoskärpa (stjärnorna).

Men det är en roligt teknik och jag ser fram emot sommaren och sen och ta flera likande bilder.

Här är bilden jag tog igår:

http://www.pbase.com/testbilder45/image/56939713

Vad tycker ni??

Men denna bild är väl inte tagen på natten? Det lyckas du verkligen inte förmedla i sådana fall. På tok för lång exponeringstid enligt mig. Stämningen försvinner liksom helt. Stjärnorna blir sådär av jordens rotation om du har lång exponeringstid.

Nja, på't igen vettja :)!

Vinkeln känns lite trivial, förmodligen skulle det kunna bli bättre med mer grodperspektiv.

Re: Re: Resultatet

mange78 skrev:
Men denna bild är väl inte tagen på natten? Det lyckas du verkligen inte förmedla i sådana fall. På tok för lång exponeringstid enligt mig. Stämningen försvinner liksom helt. Stjärnorna blir sådär av jordens rotation om du har lång exponeringstid.

Nja, på't igen vettja :)!

Vinkeln känns lite trivial, förmodligen skulle det kunna bli bättre med mer grodperspektiv.

Klart att den är tagen på natten. Kolla på stjärnorna så ser du. Jag tycker ändå att den har något visst över sig. Månen är ända ljuskälla och bilden är tagen i 199 sekunder med ISO 200. Du har rätt att lite mer grodperspektiv skulle få slottet att se mäktigare ut.

Det var min mening att få bilden ljus.

Re: Re: Re: Resultatet

Skallagrimsson skrev:
Klart att den är tagen på natten. Kolla på stjärnorna så ser du. Jag tycker ändå att den har något visst över sig. Månen är ända ljuskälla och bilden är tagen i 199 sekunder med ISO 200. Du har rätt att lite mer grodperspektiv skulle få slottet att se mäktigare ut.

Det var min mening att få bilden ljus.

Hade det inte varit för stjärnstrecken hade jag gissat att bilden var tagen i soluppgång. Som nattbild var den tyvärr inte så stimulerande.

jtkarlsson skrev:
Kanske är dumt att fråga, men jag menar inget illa..
Varför tog du bilden på natten om du vill ha den så ljus?

/Thomas

Bra fråga faktiskt. Som du ser ser det inte ut som dagsljus utan ljuset är lite annorlunda. Dessutom var det en trevlig utflykt nattetid.

Nä, visserligen ser det inte ut som dagsljus. Men jag vill påstå att om man är ute efter att få den relativt ljus så har man betydligt bättre ljus i skymning och gryning med solen som ljuskälla. Här blir ljuset platt och trist tycker jag. Solen som ljuskälla skulle nog göra det hela mer levande.

Jaa, så blir det om man följer exponeringsmäraren. Den stackars dumbommen (mätaren) vet ju inte vad det är man är ute efter utan utgår från att det skall vara 18 % reflexion. Ingen kan få till en natteffekt med ett sådant reflexionsvärde, det gäller att veta vad det är mätaren mäter....
Det finns trix för att få till en genuin nattkänsla med månsken mitt på dagen - i solljus.
Men det lär jag bara ut på speciell förfrågan....;-)).
Us

Sonnaren skrev:
Jaa, så blir det om man följer exponeringsmäraren. Den stackars dumbommen (mätaren) vet ju inte vad det är man är ute efter utan utgår från att det skall vara 18 % reflexion. Ingen kan få till en natteffekt med ett sådant reflexionsvärde, det gäller att veta vad det är mätaren mäter....
Det finns trix för att få till en genuin nattkänsla med månsken mitt på dagen - i solljus.
Men det lär jag bara ut på speciell förfrågan....;-)).
Us

Speciell förfrågan! ;)

Walle skrev:
Speciell förfrågan! ;)
Ok då. Jo, professionellt gör man så vid filmning av nattscener t.ex att man har ett kraftigt blåfilter på kameran och bländar ner ytterligare 2 - 3 steg. Fungerar bra, bäst blir det i solsken vilket ger ett väldigt illusoriskt månsken. Fungerar också utmärkt med stillbild.
MEN!! kom ihåg att inte låta avläst exponeringsväde genom filtret råda!!!! Då blir det bara en bild med vansinnigt blåstick! Mät utan filter och använd det värdet efter det att filtret satts på!
(ja, apropå.....ehhh...inget särskilt...;-)) ). Bifogar bild på hur rätt filter bör se ut.
Us

Bilagor

• image047.jpg
    image047.jpg
    1.6 KB · Visningar: 221
Kör man digitalt kan man som alternativ till Ulfs idé prova ett annat trick.

Testa med att ställa vitbalansen på glödlampsljus om ni plåtar i dagsljus. Sedan får man pilla lite i med ljuset PS. Funklar faktiskt ganska bra. Jag gjorde denna bilden

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/522114.htm?set=lp

på det sättet. Den har sina brister, men se det som ett tips "för den händige". :)

Ulf, vet du hur det funkar med blåfilter på en DSLR? Vill minnas att jag läst någonstans att kameran kompenserar för de effekter som ett färgfilter ger på en analog, bortsett från exponeringsvärdet då.

Arne S skrev:
Kör man digitalt kan man som alternativ till Ulfs idé prova ett annat trick.

Testa med att ställa vitbalansen på glödlampsljus om ni plåtar i dagsljus. Sedan får man pilla lite i med ljuset PS. Funklar faktiskt ganska bra. Jag gjorde denna bilden

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/522114.htm?set=lp

på det sättet. Den har sina brister, men se det som ett tips "för den händige". :)

Ulf, vet du hur det funkar med blåfilter på en DSLR? Vill minnas att jag läst någonstans att kameran kompenserar för de effekter som ett färgfilter ger på en analog, bortsett från exponeringsvärdet då.

Om du ställer vitbalansen på dagsljus och smackar på ett blåfilter _bör_ det ge ungefär samma effekt. Men varför inte bara använda kanalblandaren i ps istället, för att simulera ett blåfilter?

Walle skrev:
Om du ställer vitbalansen på dagsljus och smackar på ett blåfilter _bör_ det ge ungefär samma effekt. Men varför inte bara använda kanalblandaren i ps istället, för att simulera ett blåfilter?

För att jag aldrig provat kanalblandaren...typ. :)

Men nu har jag ju fått tipset.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar