Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur skyddar man kameran?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jonas_Axelsson

Avslutat medlemskap
Hej!

Jag har nyligen köpt in en Nikon D50 och kitobjektivet "AF-S DX Zoom-Nikkor 18-55mm f/3.5~5,6G ED"

Jag har efter två dagar redan fått en störande fläck på objektiv linsen och måste snarast köpa rengöringskit till kameran.

Jag skulle vilja ha lite tips på:

* Hur man på bästa sätt skyddar objektivet från repor,smuts och damm?

* Jag skulle också vilja få tips på vad man skall köpa för sorts rengöringskit?

Skall jag köpa filter,motsolsskydd för att skydda objektivet?

* Jag skulle även vilja skydda LCD skärmen från fingeravtryck och repor m.m. några tips?
 
Bästa sättet att skydda objektivet från repor, smuts, damm är enligt mig:
- Förvara kamera och objektiv i en bra kameraväska.
- Ha alltid på ett motljusskydd (ger även bättre bilder).
- Skaffa ett UV-filter som skydd (ger enligt vissa sämre bilder, så köp isåfall ett med bra kvallité).
- Var rädd om din kamera och hantera den försiktigt
- Ha en halsrem, så är risken mindre att den åker i backen.

Lite tips om objektivet iallafall.
 
Tjo

Jag tycker absolut att du ska köpa ett filter till ditt objektiv. Det fungerar som ett bra skydd för din optik mot smuts, rekor och stötar, hellre ett trasigt filter än ett trasigt objektiv om man nu skulle ha oturen att slå i det hårt mot något. Och om det skulle råka bli riktigt smutsigt så kan man ta bort det och rengöra det med tvål och vatten.

För att rengöra kameran tycker jag att det räcker med en blåspensel och en bra putsduk då kan man rengöra från damm och smuts i spegelhuset och fingeravtryck mm på filtret. Dessa finns att köpa i de flesta fotobutiker till en rätt billig penning. Om du har tänkt att rengöra censorn själv, vilket jag inte rekomenderar, så finns det speciella penslar och vätskor till det dock rätt dyra.

Vad gäller displayen så finns det en bra artikel här på fotosidan som ger att bra tips på hur man skyddar den,
http://www.fotosidan.se/cldoc/5521.htm
 
Eftersom du endast har ett objektiv, så behöver du i princip inte rengöra sensorn.

Att köpa UV-filter är en meningslös investering, precis som alla andra skal, skydd, väskor och elende man kan köpa till alla möjliga prylar.

Förvara kameran i en fotoväska eller i en gammal stickad mössa för att undvika damm. Mössan kan du ha som skydd när kameran ska tas med i en ryggsäck, typ till skolan.

En kamera är gjord för att användas och slitas, den kommer inte att gå sönder i första taget. Dess andrahandsvärde påverkas inte heller av några smårepor. Jag var extremt oförsiktigt med min 300D, men den blev aldrig tappad och jag hade endast smårepor på undersidan av huset. Hoppas att den tjänar sin nya ägare väl.

Jag har aldrig ens varit nära att skada frontlinsen på objektivet. Ska du ha filter, då är ett cirkulärt pol-filter mycket mer användbart och mer prisvärt. Jag köpte ett sånt idag, hoppas på sol i helgen.
 
Senast ändrad:
Om det inte har nämnts så är det bästa skyddet att ha på objektivlocket.
Sedan motljusskydd. De klassiska i plåt ger det bästa skyddet.

Ett UV filter kan påverka skärpa osv, men det är inget att förlora sömn över.

Displayen kan man skydda med en speciell film som används som skydd på minidatorer.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.