Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur skydda sig mot fästingar vid naturfoto

Produkter
(logga in för att koppla)

Drazil

Aktiv medlem
Någon som har några smarta tips på hur man presumtivt skyddar sig mot fästingar. Skulle kännas olyckligt om man lyckas ta en kanonbild på några rådjur ute skogen och får TBE eller Borrelia "på köpet" p.g.a. man vistats i t.ex. högt gräs...

Så vad bör man tänka på för att minimera riskerna?

Klädval?

Undvika vissa geografiska områden?

Undvika vissa biotoper?

osv...

(Hoppas att inte tråden anses allt för off-topic på fotosidan, men jag tycker ändå den är relevant för fotografer som vistas mycket i naturen.)
 
Mitt favoritämne.
Som aktiv hundägare så är detta ett stort bekymmer.
Till husdjuren finns flera preparat som är effektiva mot fästingar o annat otyg men dessa medel är inte hälsosamma för oss som lever så mycket längre.

Det medel jag använder på både mig och hundarna är TeaTree Oil utblandad med vanlig barnolja.
Jag späder ca 50% och droppar lite i pälsen på både jyckarna o mig.
Och även om inte hundarna är 100% fästingfria så är det en bråkdel på dom mot om jag kör utan skydd. Smörjan hjälper ettt par dagar sedan får man göra om det.
En fördel är att även myggen stannar på avstånd.
Dessutom luktarman inte så illa som en del myggmedel.
 
Det är väl en högst berättigad fundering så här års. När det gäller sjukdomspanoramat är det med stor trolighet så att det finns ännu flera sjukdomar som kan vara fästingspridda. (t. ex. sarcoidos, en lungsjukdom). Det finns inget riktigt säkert sätt att skydda sig utöver täckande klädsel. Du behöver inte ha torrdräkt men rejäl täckning över hela kroppen, inklusive hår är att föredra. Isynnerhet om du arbetar på macronivå, alltså liggande i gräset. Ansikte och händer kan givetvis vara bara. inte för att fästingen ogillar dessa lokaler men det är lätt att själv ha koll. För några år sedan talade man mest om östersjökusten upp till Uppland men fästingarna har sedan dess dels gått längre inåt landet och dels högre norrut. Är man osäker och misstänker att man blivit fästingbiten så kan man ta prover (borreliaserologi) men belasta inte sjukvården bara för att man varit i skogen eller för att "det var något som bet mig". Jodå, det är sant, har träffat på båda dessa patientkategorierna!! Har man varit ute i högriskområden så kolla igenom hudkostymen på kvällen. Be någon om hjälp med rygg och hårbotten.
Trvlig fotosommar!
Us
 
Veterinärer hävdar att smittspridningsrisken är mycket liten under det första 24 timmarna som en fästing sitter.
Jag vet inte om det stämmer men inom den tiden har man nog upptäckt att man har fått husdjur i pälsen:)
 
Vaccination!!!

Om du rör dig i områden där TBE florerar så rekomenderar jag att du vaccinerar dig, själv slarvade jag förra sommaren och fick 2! bett, var av det ena gav mig en ruskig åktur i hjärnhinneinflammation. Nu hade jag en otrolig tur och blev bara sjukskriven i 5 veckor.
mvh T.H
 
gundj skrev:
Veterinärer hävdar att smittspridningsrisken är mycket liten under det första 24 timmarna som en fästing sitter.
Jag vet inte om det stämmer men inom den tiden har man nog upptäckt att man har fått husdjur i pälsen:)
Punkt 1. Ja. det tar en stund innan fästingen kan börja byta kroppsvätskor med dig, men det är inte helt riskfritt heller första dygnet. Men det är klart att man inte ska hetsa upp sig i onödan. Alla fästingar är inte heller smittspridare, långt ifrån, men de infekterade har ingen varningsskylt om halsen.....eller är den för liten för att kunna läsas av oss kanske?'
2. Jo, om man falkar mycket noga. Men fästingbett känns inte och de är mycket små, 1 -3 mm.
Och i hårbotten är det mycket mycket svårt att hitta en nyanländ fripassagerare.
Dessutom borrar de ner sig till cirkus halva längden. När de sugit blod ett tag är de ju lätta att hitta, men då är det en aning sent förstås.
Fortfarande ingen anledning till panik, bara till försiktighet .
Us
 
Senast ändrad:
Klart intressant diskussion. Jag hade en så sent som i tisdags och verkar generellt vara omtyckt av de små rackarna.

Jag brukar stryka ut högkoncentrerat Off-myggmedel (finns starkare att köpa i Finland än i Sverige) runt hand- och fotleder och hals. Har inga belägg för att det skall hjälpa annat än att jag har läst det "någonstans" och att inte kan minnas att jag har drabbats av fästingar när jag har varit preparerad.
 
Intressant ämne! Om jag nu får en sånn där otäcking, hur brukar ni ta bort dem ?? Det florerar många olika tekniker!

// Martin
 
Dra rakt ut utan pardon. Jag tar de verktyg som finns tillgängliga, naglar eller pincett. Fästingplockare verkar vara ett förträffligt verktyg som jag dock aldrig kommit till skott med att köpa.
 
Få bort fästingar

Fästingar borrar in sig i huden på sådana ställen där de kan 'sitta' ostört och pyssla med sin sak. För att få bort dem gör man helt enkelt så att man irriterar dem: pilla på dem oavbrutet, till slut så ger de sig självmant iväg p åjakt efter ett nytt ställe och då kan man sprätta bort dem/krossa dem. Jag kan tillägga att jag inte fått tillfälle att prova detta så jag vet inte hur lång tid man måste pilla på fästingen innan den ger sig iväg. Fördelen med denna metod gentemot att dra ut fästingen är att det riskerar inte att bli kvar något i såret, eftersom fästingen lämnat stället självmant.
 
En gammal huskur är att hälla en eller två droppar olja på dem där de är infästade i huden. Tydligen skall denna olja sätta igen andningsvägarna (trachéerna?) på fästingen varför den efter ett tag skall släppa greppet. Symaskinsolja eller matolja, eller rent av smör skall hjälpa, så prova inte med hydraul eller motorolja..... Annars kan man vrida ur dem eller dra rakt ut. Kolla med lupp eller omvänt objektiv, (gärna normal) så att inget sitter kvar för resterande delar kan ge infektion eller "främmande-kropps reaktion".
Us
 
Jag vistas ofta ute och relativt mycket i högt gräs och liknande och i TBE-områden, tex 3 veckor tältning i skärgården per sommar.

På nåt sätt undviker fästingar mig; senaste gången jag fick en på mig var flera år sedan, trots ihärdiga "försök".
För mig är TBE-vaccination en självklarhet...

Detsamma gäller mygg; inga myggbett syns på mig.

Tack säger jag bara :)

Jag har hört att man inte ska använda smör och liknande eftersom det innebär att fästingen kommer sitta på dig längre tid än om du tar bort den med det samma.
 
Jag råkar ut för fästingar varje sommar. Värst är det när man plåtar macro liggandes på alla fyra i gröngräset. En tvåtimmars macrosession på Omberg häromåret resulterade i tiotalet bett.

Har oxå märkt att heltäckande kläder inte ger något fullständigt skydd. De små elakingarna kan knata omkring på kläderna i många timmar, ända tills de hittar bar hud. Ljusa kläder är därför en fördel, då ser man dem innan de har hittat kött att sätta tänderna i.

Har klarat mig från sjukdomar än så länge, peppar, peppar. Apotekets tips om vitlök låter bra. (Off-topic: Alla ursäkter för att få äta vitlök är bra!)
 
Senast ändrad:
Är det någon som vistas i fästingtäta områden och genom egna försök kunnat bekräfta effektiviteten hos myggmedel eller vitlök?

Jag kom på en idé när jag läste om vitlöken. Jag har ofta klurat på att applicera myggmedel "där nere" och under armarna där de har en tendens att vilja sätta sig hos mig. Men jag har hoppat över det eftersom huden är så tunn och förmodligen skulle suga i sig kemin som en svamp och kemin lär inte vara så trevlig i blodomloppet. Men man kanske kan pressa vitlök och stryka ut saften? Ett långskott kanske, men jag tycker det låter tillräckligt vettigt för att jag skall prova det.
 
Senast ändrad:
Nej nej för hel..te Jim!!! Stryk aldrig någonsin vitlökssaft på bar hud, kanske, ksnske undantaget händernas insidor för korta stunder. Det kan lätt ge kraftig hudirritation. Och när jag säger kraftig så menar jag KRAFTIG!! Och allra minst om du skall exponera dig för solen efteråt, då kan det bli som andra gradens brännskada. Detta har jag sett själv på ett barn vars mor hade läst att vitlök är bra vid örsprång (otitis media). Det kan vara bra M E N man skall då ha vitlöksstrimman inlindad i gasväv så att den inte kommer åt huden. i hörselgången. Provar du det "där nere" och i armhålorna så är det få av oss som har möjlighet att hälsa på dig på intensiven......
Us
 
Och just när jag stängt fotosidan och kollade mailen fanns detta från "Dagens Medicin" HA!!! Tick-born encephalitis, Borrelia Buergdorffi kan slänga sig i väggen!
Dessbättre finns inte flugfanstyget i Sverige.

"Blodsugande fluga bar på hiv-smittat blod
Den blodsugande flugan Stomoxys calcitrans kan lagra hiv-smittat blod. Därför kan flugan ha varit delaktig vid starten av hiv-pandemin. Det menar en grupp tyska forskare som presenterar sina rön i tidskriften Naturwissenschaften."

Us
 
Ok, om jag inte hittar ett sjukhus med internetuppkoppling så förkastar jag alltså den idén. Är det verkligen så starkt? Att munhålan pallar då.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.