Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur skulle du gora???

Produkter
(logga in för att koppla)

chewie

Aktiv medlem
2 tillfallen:

1. En modell du ska ta portratt pa hela henne, hon har morka klader och bakrunden ar svart. det ar utomhus och ljuset ligger pa ifran hoger?

2. helt svart bakgund du ska ta ett pa endast ansiktet med en ljuskalla som ger ganska skarpa skuggor?

Som ni forstar har jag lite probs med ljusmatningen. jag ar inte ute efter den ultimata proffs bilden(annu). utan skulle bara vilja fa lite inside om hur andra fotografer jobbar...
 
Jag ar ingen modefotograf, utan naturfotograf och arbetar utomhus. Fragan din bor nog stallas i ett annat forum... :)

fotohalsningar
Terje
 
chewie skrev:
2 tillfallen:

1. En modell du ska ta portratt pa hela henne, hon har morka klader och bakrunden ar svart. det ar utomhus och ljuset ligger pa ifran hoger?


Här skulle jag mäta hennes hy som normalgrå dvs enligt kameran. Sen måste du se till att den del av hennes kläder som du vill ha täckning i inte hamnar mer än tre steg under mätt värde.



2. helt svart bakgund du ska ta ett pa endast ansiktet med en ljuskalla som ger ganska skarpa skuggor?


Jag antar att du vill undvika det skarpa ljuset i denna situation då blir mitt svar:
Här skulle jag se till att mjuka upp ljuset med en bouncer eller liknande. Smörpapper mellan ljuset och modellen funkar, se till att kräma på med bra mycket effekt då mycket ljus går förlorat.
Ljusmätningen skulle jag gjort som ovan.




Som ni forstar har jag lite probs med ljusmatningen. jag ar inte ute efter den ultimata proffs bilden(annu). utan skulle bara vilja fa lite inside om hur andra fotografer jobbar...

Så här jobbar jag ibland i andra fall plåtar jag på occh ser vad som händer, det kan vara mycket lärorikt att testa på udda arbetssätt.

Skulle vara skoj att se resultatet oavsett hur det går.

Vänligen
/daniel
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.