ANNONS
Annons

Hur skulle DU göra? D100 mot D70

Produkter
(logga in för att koppla)

AlfaGTV

Aktiv medlem
Jag har funderat på att byta från min D100 till en D70. Nu har min fotohandlare erbjudit mig att byta in min D100 (Okt 2003) mot en ny D70 utan pengar inblandade.

Jag sitter i valet o kvalet, skall jag byta? Jag har testat D70n över helgen och konstaterat att, visst, den har en smula mer detaljerade bilder men det är ju lixom inte natt o dag skillnad direkt.

Hur skulle ni andra D100 ägare göra?
Jag ser det hela ur ett ekonomiskt perspektiv likväl som fotografiskt. DVS Vad får jag för D70/D100 när det är dax att byta upp sig nästa gång?
Jag har ju kvitto på 16.900:- för D100 men jag får ju ett kvitto på ca 10.000:- på D70...

MVH
/Micke

Har du firma?

Är kameran avskriven?

Min D100 har jag haft i 2½ år, ett byte hade kanske varit på plats.

Men nästa gång det är dax att byta har båda modellerna troligvis fallit så mycket i värde att det inte lönar sig att byta. Utan hellre behålla som "back up".

Jag ser ingen anledning att byta D100 mot D70. Kamerorna är alltför lika för att jag skall se någon poäng i det. D70´s snabbhet är inget jag behöver, och jag gillar spegeluppfällning.

AlfaGTV skrev:
Hur skulle ni andra D100 ägare göra?
Jag har en D100 och behövde ett kamerahus till. Det blev ytterligare en D100, främst av det skälet att D70 inte har något vertikalgrepp, vilket jag har till båda husen. Sedan är det en fördel att ha två likandana hus, tycker jag. Det var inga större nyheter i D70 heller som gjorde att den skulle vara ett alternativ för mig.

Hustomten skrev:
...
D70´s snabbhet är inget jag behöver, och jag gillar spegeluppfällning.

Du menar "Anti-Shock" trixet?
Jo, det är ju sant... Faktum är att det vore betydligt mer användbart på en D70 än D100 eftersom spegeluppfällningen på den förstnämnda genererar ca 5.0 på richterskalan.... :D

MVH /Micke

Enligt vad jag har hört så funkar blixtsystemet på D70 (I-TTL) bra mycket bättre än på D100 (D-TTL), så om du kör mycket med blixt så kan det vara en god idé att byta.

Elnorino skrev:
Enligt vad jag har hört så funkar blixtsystemet på D70 (I-TTL) bra mycket bättre än på D100 (D-TTL), så om du kör mycket med blixt så kan det vara en god idé att byta.

Ja, det är mycket möjligt att det gör... Men för att kunna nyttja det måste jag ju uppgradera från min SB50DX till en SB800/600 och det innebär en väsentlig utgiftspost. (om jag nu inte accepterar att använda den inbyggda blixten, vilken inte är så jädra imponerande :)

Hummm.. decisions, decisions decisions...

Re: Behåll D100

Norfen skrev:
Den större sökaren är något jag saknar på min D70.

Martin

Mjaaa, jag tyckte inte att det var så stor skillnad faktiskt, endast det faktum att informationen om slutare/bländare exp komp etc ligger närmare sökarbilden på D70 och det gillade jag bra faktiskt...
Om man som jag, är en glasögonorm, så måste jag flytta blicken för att se datat i nederkanten på D100... Kände inte samma behov på D70

MVH /Micke

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar