Annons

Hur skulle du förbättra den bild? (Hjälp)

Produkter
(logga in för att koppla)

BusEmma

Medlem
Jag har scannat in en gammal bb-bild, som dock har gulnat. Ska framkalla den, men vet inte riktigt hur jag ska förbättra den? Kanske någon vänlig själ vill hjälpa mig?
 

Bilagor

  • mamma.jpg
    mamma.jpg
    78.9 KB · Visningar: 495
Öppna bilden i Photoshop. Markera "bilder" sedan "justeringar"klicka sedan på i första hand "autokontrast" eller gå in på någon av valmöjligheterna kring kontrast och nivåer. Du ser medetsamma hur bilden blir och kan trixa dig fram tills du tycker det blir bra. Sedan kan du under "filter" hitta valet repor o dy för att möjligen få till bilden på det sättet. Det finns massor av annat att göra vad gäller det svart-vita, men det är svårt att förklara på detta vis.
Lycka till
JB
 
Testade lite i PS. Bilden är ju rätt liten att jobba med och jag orkade inte labba för mycket för att få bort den genomlysande texten.

Annars jobbade jag i lager för att få bort gultonen, öka kontrasten, ta bort fläckar och så.
 

Bilagor

  • mamma2.jpg
    mamma2.jpg
    52.1 KB · Visningar: 459
Jag tycker orginalet är bättre än så länge... Kan det inte dessutom vara kul att ha ett "förevigat tidningsurklipp"?
 
Ett litet försök, tycker inte man måste gå på så hårt, lite ändrade levels och selectiv color..
 

Bilagor

  • fotosidan_sv.jpg
    fotosidan_sv.jpg
    46.9 KB · Visningar: 407
Ett litet tips om din scanner har vit mothållsplatta är att lägga en bit svart papp bakom det du scannar. Då kan du slippa lite av texten från baksidan som lyser igenom.
 
Föreslår att du scannar om den som Björn beskriver samt i högre upplösning.
 

Bilagor

  • mamma3.jpg
    mamma3.jpg
    48.6 KB · Visningar: 386
svårjobbad bild men jag jobbade med att selektera ut svart och mellantoner för sig samt att släppa igenom lager och skärpa bara svart...

Dock lite väl liten bild för att få till något anständigt :)
 

Bilagor

  • mamma[1].jpg
    mamma[1].jpg
    38.6 KB · Visningar: 359
sedan är det ju bra om man kör srgb vilket jag missade på förra bilden... Här kommer den som jag tänkte mej fast ........
 

Bilagor

  • mamma[2].jpg
    mamma[2].jpg
    43.5 KB · Visningar: 363
lite svår bild att redigera men gjorde ett försök :D
 

Bilagor

  • mamma.jpg
    mamma.jpg
    64.7 KB · Visningar: 305
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.