Annons

Hur skickar ni era Rawbilder via nätet??

Produkter
(logga in för att koppla)

tintin

Avslutat medlemskap
Hej på er!

Satt precis och såg att när jag skickar mina raw filer till någon omvandlas dem till Jpeg på hotmail ???
Har aldrig lagt märke till det förrut..

Hur skickar man stora Rawfiler via nätet.. Är jag helt KoKo och slirar i hjärnan... eller har jag bara inte hittat sättet att göra det rätt på ??

Mvh Annelie
 
Förklara gärna vad FTP är... Dropbox har jag hört talas om...

Men då är det sant då att Hotmail komprimerar bilderna.... alltid trott jag skickat rawfiler..

Man lär sig något nytt varje dag :)
 
Låter väldigt osannolikt att Hotmail skulle ha en funktion som omvandlar råbilder til JPG. Hotmail är inte en råframkallare.

Enklast är väl att helt enkelt välja "Bifoga fil" så skickas dina filer precis som de är. Om man däremot använder "Bifoga bild" så försöker väl Hotmail anpassa bilden till lämplig storlek för att passa i ett mail.
 
Hej på er!

Satt precis och såg att när jag skickar mina raw filer till någon omvandlas dem till Jpeg på hotmail ???
Har aldrig lagt märke till det förrut..

Hur skickar man stora Rawfiler via nätet.. Är jag helt KoKo och slirar i hjärnan... eller har jag bara inte hittat sättet att göra det rätt på ??

Mvh Annelie

Kort och gott.
Jag gör det inte.
Råfilerna är mina original. De får ingen annan röra.

Men om du nu skulle göra det så föreslår jag att du kanske packar ner dem i zip-format eller nåt.
 
Hotmail har väl, precis som de flesta andra mailleverantörer, en övre gräns för hur stora bilagorna får vara i ett mail? Foton i råformat tickar ju på rätt snabbt i storlek. Av den anledningen är ju dropbox eller egen FTP att föredra.

Annelie: Har du ett eget domännamn+webhotell? I så fall kan du ladda upp bilderna i ett zip-arkiv i valfri mapp på samma ställe som din hemsida ligger, och bara länka till filen. T.ex. att du skapar en mapp som heter "bilder" i mappen där din hemsida ligger. Om du då laddar upp "student.zip" till den mappen så får den sökvägen http://dindoman.se/bilder/student.zip

Ett tips är dock att alltid testa länken innan man mailar den till kunden/mottagaren, så att man inte missat något i sökvägen.
 
Rapidshare eller liknande onlinetjänst

Hej på er!

Satt precis och såg att när jag skickar mina raw filer till någon omvandlas dem till Jpeg på hotmail ???
Har aldrig lagt märke till det förrut..

Hur skickar man stora Rawfiler via nätet.. Är jag helt KoKo och slirar i hjärnan... eller har jag bara inte hittat sättet att göra det rätt på ??

Mvh Annelie
 
Jag provade att skicka en RAW fil från mitt hotmailkonto, både som bilaga och som foto, båda funkar och kommer fram som RAW. Nu hade jag ju iofs en Sony, dvs ändelsen ARW, kan hända att hotmail inte känner igen den.

/Leif
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.