Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur skapa DIA-utseende med DSLR?

Produkter
(logga in för att koppla)

Loungepuppy

Avslutat medlemskap
Hej,

Någon som kan tipsa en amatör hur jag kan försöka efterlikna förgtonerna i dia med mina digitala bilder i PS?

Peder

Det finns en action som går att ladda ner på http://atncentral.com/download.htm som heter Velvia-Provia v. 2.
"This suite of actions reproduce the selective color, contrast, and saturation boost of Velvia film and the shadow detail of Provia film. The effects are adjustable from minimal to maximum."

Vet inte om det är detta du är ute efter, men iom att både (väl?) är dia-filmer kanske det är så.

/Björn

Såg din fråga tidigare, men skrapade mig i huvet en stund. Olika diafilmer har ju inte alls alla samma färgtoner eller andra egenskaper.
Skillnaderna är nog större mellan de olika märkena på filmer än det är mellan din digitala bild och 'dia'. Därav mitt huvudskrapande.
Du kan ju kolla in i gamla nummer av fototidningar som visar test av olika diafilmer och se efter vad specifikt du vill efterlikna. Sedan är det väl bara att dra på reglagen i PS tills du är nöjd och notera vad du har gjort för att kunna upprepa det?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar