Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur skanna svartvit neg i 16 bitar på Epson 4870??

Produkter
(logga in för att koppla)
Hehe, egentligen menar jag 8 bitars...

Efter att ha läst en annan tråd om profiler blev det svårt att hålla siffror i rätt hjärnhalva.

Om U vill ha mitt makro så kan hon också lägga in önskemål om ändringar som passar deras arbetsflöde bättre.
Det är ju inget svindlande tungt arbete.
 
Re: Tack för alla goda råd! RGB lite krångliugare...

Kalinka skrev:




Per Sander Helenius: Att det finns en gratis uppgradering lät verkligen intressant för vår del! :) Menar du välkomstskärm i Silverfast?? I installationsprogrammet eller i den dagliga inallaerade version vi använder?

[/B]

I Silverfast
 
Re: Re: Tack för alla goda råd! RGB lite krångliugare...

Helenius skrev:
I Silverfast

Hej igen! detta är möjligheterna till uppgradering jag kan hitta när jag går direkt in på SilverFasts sida med downloads. (Av någon anledning vill inte länken fån vår installerade version till updaten fungera). Blev osäker på vilken version vi ska ha i sådana fall. Det vi har nu är ju Plug-in version, men hur är det med Twain??

En förvirrad Ulrika
 
Försökte visst ladda upp en för stor bild!

Browsar fram skärmdumpen (omgjord till.jpg 400x400pixlar), men kan inte se den i förhandsgranskningen, så vi får väl se...

GRATIS-alternativen är hur som helst Silverfast Application (with Photoshop plugin option) eller Twain.
 

Bilagor

  • bild 4.jpg
    bild 4.jpg
    33.4 KB · Visningar: 285
Re: Försökte visst ladda upp en för stor bild!

Kalinka skrev:
Browsar fram skärmdumpen (omgjord till.jpg 400x400pixlar), men kan inte se den i förhandsgranskningen, så vi får väl se...

GRATIS-alternativen är hur som helst Silverfast Application (with Photoshop plugin option) eller Twain.

Konstigt, så såg min inte ut... Men nu hetter den i alla fall v 6.4.1r4b plugin till Silverfast SE
kanske om du söker på det
 
Det funkar i Epson scan

Hej allihop!
Vill tacka för råden och meddela att vår skanning i 16-bitar nu fungerar sedan en tid tillbaka, med hjälp av Epson Scan.

Skall fortsätta söka uppdateringen av Silver fast på nätet.

Det blir nog också ett par nya trådar om Epson scan profilerna ;-)!

/Ulrika
 
Re: Re: Tack för alla goda råd! RGB lite krångliugare...

stefohl skrev:
Men den stora skillnaden är att skanna negativ som positiva bilder och sedan invertera dem i Photoshop. Av någon anledning blir det mycket mer nyanserad återgivning av de allra mörkaste och ljusaste partierna på så sätt.

Jag kanske är ute och cyklar, men lägger inte skannern på en gammakurva när den skannar. Och blir det då inte en felvänd gammakurva om man skannar ett negativ som ett positiv?

Jag tycker mig ha läst nånstans att skannern "fysiskt" läser linjärt och för att bilderna ska se ut som ögat uppfattar bilden, så läggs en gammakurva på i skannprogrammet...
 
Re: Re: Re: Tack för alla goda råd! RGB lite krångliugare...

Wake skrev:
Jag kanske är ute och cyklar, men lägger inte skannern på en gammakurva när den skannar. Och blir det då inte en felvänd gammakurva om man skannar ett negativ som ett positiv?

Jag tycker mig ha läst nånstans att skannern "fysiskt" läser linjärt och för att bilderna ska se ut som ögat uppfattar bilden, så läggs en gammakurva på i skannprogrammet...

Jag kan ju ha fel, men som jag uppfattat det så är filmen redan "gammakompenserad" dvs icke-linjär. Om scannern scannar linjärt så behålls filmens egenskaper som den är.

Det är ju bara att testa med linjär inställning. Om Gamma-kurvan skulle vara fel så märker du det antagligen väldigt tydligt.
 
Re: Re: Re: Tack för alla goda råd! RGB lite krångliugare...

Wake skrev:
Jag kanske är ute och cyklar, men lägger inte skannern på en gammakurva när den skannar. Och blir det då inte en felvänd gammakurva om man skannar ett negativ som ett positiv?

Jag tycker mig ha läst nånstans att skannern "fysiskt" läser linjärt och för att bilderna ska se ut som ögat uppfattar bilden, så läggs en gammakurva på i skannprogrammet...

Om du skannar som ett dia kan du ställa in skannerprogrammet på ett gammavärde på 1 = linjär skanning. En rak linje kan du vända på hur som helst, den är ändå rak :)

Även om du inte skannar linjärt spelar detta ganska liten roll eftersom du sedan lägger på en kraftig kurva för att justera valörerna. Det kräver som sagt var att man skannar med en skanner som verkligen klarar av att ge ett högt färgdjup.

MVH/Stefan
 
stefohl skrev:
Om du skannar som ett dia kan du ställa in skannerprogrammet på ett gammavärde på 1 = linjär skanning.
Kan man detta med Epsons programvara? Jag har inte tillgång, än, till en flatbäddsskanner, men ifall det skulle bli en Epson ("glasplåtsmodell") - har jag då möjlighet att spara skanningen som linjär?

En rak linje kan du vända på hur som helst, den är ändå rak :)
Vet inte riktigt hur du menar, men om man vänder uppochner på den raka gammakurvan (dvs. gamma 1) och därmed inverterar bilden så blir datat man får förvirrat (alldeles för ljust). Vill man göra samma sak som fotopappret, tycker jag inverteringen bör ske i log-log-rymd, men vad jag menar med känns inte riktigt som ett ämne för den här tråden...
 
kaw skrev:
Kan man detta med Epsons programvara? Jag har inte tillgång, än, till en flatbäddsskanner, men ifall det skulle bli en Epson ("glasplåtsmodell") - har jag då möjlighet att spara skanningen som linjär?

Kan inte Epsons program, eftersom det är så förvirrad. Däremot finns det ju ett linjärt läge i Silverfast.

Själv använder jag Vuescan och Epson 4990. Vi har testat fram en gammainställning på de glasplåtar som vi just nu arbetar med som ger en lagom ljus återgivning av mellantonerna efter inverteringen. Sedan krävs det en relativt kraftig kontrasthöjning i bilden för att få en bra valörskala. Vi lägger därför på en s-formad kurva i Photoshop, där mellantonerna inte förändras så mycket, skuggor görs mörkare och högdagrar ljusare. Eftersom vi har flera hundra bilder som ska göras på ganska kort tid har vi använt denna enkla metod, som ger ett bra resultat.

MVH/Stefan
 
ANNONS