Annons

Hur skanna svartvit neg i 16 bitar på Epson 4870??

Produkter
(logga in för att koppla)

Kalinka

Aktiv medlem
Hej!
Jag vill skanna glasnegativ som transparanter s/v minst 16 bitar på våra nya Epson 4870, men lyckas inte hitta ett inställningsläge i programvaran Silverfast.

Gråskalan ger oss bara 8bitars upplösning och då bilderna skall användas för arkiv ändamål och ev trycksaker duger det inte.

Är det någon som vet hur vi gör.Epsons support ber oss ladda hem nya drivrutiner, men dessa kan jag inte hitta på deras sida (Det enda som finns för 4870 att ladda hem på sidan drivrutiner är handböcker). Så nu frågar jag er innan jag går vidare och letar.

Någon med erfarenheter av att skanna med Silverfast i gråskala i mer än 8bit och i så fall hur??
 
Måste du använda Silverfast? Prova att köra Epsons medföljande program i Twain32.
Jag har en Epson 3200, såväl Silverfast som Epsons egna rutiner inlagda. Inget fel på Silverfast men det blir då inte bättre med det än med Epsons drive (som är det jag nästan undantagslöst använder).
Us
 
På datorn jag sitter framför nu så finns det att välja på 16.bit grayscale. Men det kanske är så att det inte finns i alla versioner av silverfast?
 

Bilagor

  • sf6-hdr-1[1].gif
    sf6-hdr-1[1].gif
    14.2 KB · Visningar: 894
Jag är inte säker på att Silverfast i den version som medföljer printern stödjer 16 bitar.

Jag kan ha fel, men den version som följde med min epson 3200 verkar inte göra det, Har dock inte grottat så mycket i det här eftersom jag i första hand anänder VueScan.

F
 
Tobias -hos mig finns bara alternativet 16>8 bit grayscale!

Eller 48 bit RGB.
Ska se om jag inte kan ordna en skärmdump imorgon jag också så ni kan se min dropdown.

Ulf: Jag ska prova Epsons egen via twain som du föreslog. Det var också vad killen på svenska supporten föreslog mig. Jag tycker bara att det är så märkligt att man kan köpa ny utrustning, där ju Silverfast är en del av det som marknadsfört skannern, och den sedan inte stöder "vanlig" (eller är det inte längre vanligt?)inskanning i 16 bitar gråskala!?

Jag trodde att det var jag som MÅSTE missat något och att det MÅSTE finnas en lösning i programmet.
Men tydligen kan det alltså fungera så här - att den nya fina mjukvaran inte fungerar till det den var tänkt för?! Positivt för självkänslan vad gäller felsökning ;-)! - men trist i det stora hela tycker jag!
 
Till min epson perfection 3200 fick jag Silverfast " SE " och där har jag samma inställningar som du verkar ha, skärmdumpen som visas ovan är från "AI" det är förmodligen en något vassare version
 
Om jag inte missminner mig så säljs/såldes i USA Epson 4870 i en professional variant också där en fullversion av silverfast ingår, dock ej så i sverige.

Kör du med epson scan, så se till att köra i professional mode för att få tillgång till de mera avancerade options.
 
Varför inte scanna i 48-bit RGB - det ger ju samma resultat som 16-bit svart-vitt. Skillnaden är ju att du får tre (RGB) kanaler som alla kommer innehålla samma sak. I ditt bildbehandlingsprogram kan du konvertera till gråskala om du så vill.
 
Menar du scanna allt med inställningen "positive" istället för att välja "negative" ( när man har film negativ ) ?
 
bam skrev:
Menar du scanna allt med inställningen "positive" istället för att välja "negative" ( när man har film negativ ) ?
Det spelar nog inte så stor roll. Du kan ju invertera bilden i datorn sedan, eller hur.

Däremot kan det ju hända att scanner-programvaran använder olika kurvor eller liknande beroende på inställningen.
 
Ulrika, skannar du via Photoshop eller direkt från Silverfast?

Många gånger måste man gå via Photoshop för att få tillgång till en skanners samtliga funktioner.

Skräckexemplet var en HP-skanner på en reklambyrå där enda sättet att kunna skanna i 48 bitar RGB var att skanna via Photoshop på en Mac!

Jag har inte använt Silverfast på ett år. Borde inte behövas men prova att gå via Photoshop.
 
mange78 skrev:
Scanna som dia i 48-bit RGB och omvandla sen i PS, brukar bli bäst tycker jag.
Med epsons egen programvara blir det ingen kvalitetsskilnad med epson 4870 att göra så. Däremot blir det mäkta opraktiskt att göra det med mellan- eller storformatsnegativ då filerna tenderar bli väldigt stora om du skall lägga med färginformationen i 48 bitar istället för 16bitar gråskala. Med min Minolta filmskanner för småbild däremot kan det vara praktiskt att skanna som possitiv ibland för negativ med större omfång för att mjukvaran inte skall klippa hög-eller lågdagrar. Med Epson scan har jag inte haft det behovet.
 
Kalinka skrev:
Hej!
Jag vill skanna glasnegativ som transparanter s/v minst 16 bitar på våra nya Epson 4870, men lyckas inte hitta ett inställningsläge i programvaran Silverfast.

Hej Ulrika,
Hade samma problem som du. Men det fins en (gratis) upgradering till programmet som du hämtar via "velkomstskärmen" när den är installerat har du 16 bit grayscale möjligheten med.
 
bam skrev:
Menar du scanna allt med inställningen "positive" istället för att välja "negative" ( när man har film negativ ) ?

Om du har så svåra original som gamla glasplåtar är det en klar fördel att skanna dem som diabilder istället för som negativ. Programmet lägger på en kontrastkurva som är anpassad för dagens filmer och det passar antagligen inte för dina plåtar.

Skanna som positiv i 48 bitars RGB. Öppna i Photoshop, invertera bilden och konvertera till gråskala. Sätt sedan svart- och vitpunkt och lägg på en kontrastkurva som passar ditt material.

MVH/Stefan
 
Tack för alla goda råd! RGB lite krångliugare...

Hej på er och tack för alla tips och råd!

Stefan Ohlsson: Jo vi skannar så svåra material som glasplåtar och massor dessutom! Vi skannar som positiva transparanter och inverterar redan idag.
Gråskalan har vi lyckats få helt acceptabel tycker vi, vid inskanning i gråskala 48bit (gamla microtek skannern). Vilka är de stora skillnader jag kan få i kurvan?

Att konvertera från RGB låter sig självklart göras, men det blir ändå ytterligare ett arbetsmoment (kan säkert hanteras lätt med funktionsmacro-när vi lärt oss hantera det väl, men det är ändå ett arbetsmoment till på de 1000-tals plåtar vi skannar).

Vi är i kommunal verksamhet och teknikerna ute på enheterna har sparats in, så tyvärr är vi nästan bara humanister kvar hos oss idag. Jag (och några till) har visserligen teknikintresse, men oj vad där är mycket att lära och oj vad det tar tid från det andra dagliga arbetet och ändå är det ju en förutsättning att behärska tekniken!

Per Sander Helenius: Att det finns en gratis uppgradering lät verkligen intressant för vår del! :) Menar du välkomstskärm i Silverfast?? I installationsprogrammet eller i den dagliga inallaerade version vi använder?

MP: Vi har tidigare alltid gått via PS, men jag ska kolla med dem som utför jobbet dagligen att de inte lagt om ru†inerna. NÄR jag KOLLADE själv gick jag ju hur som helst via PS-hämta in- och fick samma problem.

Tack än en gång ! Jag ska pröva vidare med era tips i veckan som kommer och återkommer m rapport!
 
Re: Tack för alla goda råd! RGB lite krångliugare...

Kalinka skrev:
Hej på er och tack för alla tips och råd!

Stefan Ohlsson: Jo vi skannar så svåra material som glasplåtar och massor dessutom! Vi skannar som positiva transparanter och inverterar redan idag.
Gråskalan har vi lyckats få helt acceptabel tycker vi, vid inskanning i gråskala 48bit (gamla microtek skannern). Vilka är de stora skillnader jag kan få i kurvan?

Att konvertera från RGB låter sig självklart göras, men det blir ändå ytterligare ett arbetsmoment (kan säkert hanteras lätt med funktionsmacro-när vi lärt oss hantera det väl, men det är ändå ett arbetsmoment till på de 1000-tals plåtar vi skannar).

Om det är en fördel att skanna i RGB eller om det fungerar lika bra i gråskala varierar mellan olika program. Testa och se. Jag förstår om ni vill undvida extra steg, men man kan ju precis som du säger göra ett funktionsmakro som gör konverteringen, lägger på ett justeringslager med en kurva i som ni sedan kan arbeta vidare på.

Men den stora skillnaden är att skanna negativ som positiva bilder och sedan invertera dem i Photoshop. Av någon anledning blir det mycket mer nyanserad återgivning av de allra mörkaste och ljusaste partierna på så sätt.

MVH/Stefan
 
Ulrika, jag gjorde ett lite makro som gör om 48 bitars RGB till 24 bitars gråskala med inlagd kurva (med stopp).

Bara att trycka Ctrl + F8 så görs bilden om och du kan spara den på önskat ställe.
Om du vill kan jag skicka det till dig.
 
mipert skrev:
Ulrika, jag gjorde ett lite makro som gör om 48 bitars RGB till 24 bitars gråskala med inlagd kurva (med stopp).

Bara att trycka Ctrl + F8 så görs bilden om och du kan spara den på önskat ställe.
Om du vill kan jag skicka det till dig.

Du menar 16 bitars gråskala, antar jag. 24 bitar har jag aldrig fått ut ur en skanner.

MVH/Stefan
 
ANNONS