Annons

Hur skall man döpa filer?

Produkter
(logga in för att koppla)

saab

Aktiv medlem
Jag har börjat plåta digitalt i större omfattning nu och undrar om någon har tips på hur man skall namnge bildfilerna? Jag använder Canons FileWiewer, där har man möjlighet att ange ett prefix och sen löpnummrerar programmet filerna. Vilken struktur använder ni? Hur gör ni med detta? Finns det andra program som gör detta på ett bättre sätt?

mvh

Jonas
 
Den finess du nämner med prefix och nummer tycker jag är perfekt när man laddar ner bilderna till t.ex "mina bilder". Men oftast har man ju flera motivområden som laddas ner samtidigt och då tycker jag det är klokt att själv göra en katalogstruktur som passar just mitt behov t ex "djurbilder", "naturbilder" eller "Emma vår dotter"
Sedan flyttar man bilderna till den kategori som passar bäst.
Men det finns säkert fler idéer hur man bäst bygger ett album.
 
För egen del skiljer jag mellan de filer som laddas ner från kameran och de bilder som sedan sparas efter ev. bearbetning.

Filerna från kameran låter jag kameran döpa - ett tips då är att ställa in kameran så den håller reda på löpnumret mellan minneskorten för att undvika namnkolisioner.
Dessa sparar jag sedan löpande efter datum enligt principen
<CD-nr>\<underkatalog>\<fil från kamera>
den namngivningen tycker jag fungerar bra eftersom jag alltid bränner ner bilderna på CD och succesivt tar bort filer fån hårddisken och bara har dom off-line. Bilderna från kameran ändrar jag aldrig i utan behåller som orginal.

Bearbetade bilder sparas i en struktur utifrån motiv men där måste ju så klart det egna sättet att fotografera styra helt.

Har också provat lite olika program för att hålla ordning i arkivet och börjar mer och mer luta åt Fotostation, någon som har erfarenheter att dela med sig av ?
 
Jag har valt följande:
ÅÅMMDDnn
nn står då för 01-99, vilket brukar räcka för en normal dag; har man större produktion så kan man ju använda fler positioner.
Fördelen med detta är att bildfilerna alltid hamnar i kronologisk ordning. Min erfarenhet av arkivering av textdokument såväl som bilder är att man nästa alltid vet ungefär när en bild tagits och då lätt hittar den i tidsföljden.

Om man dessutom vill sortera på ämnesområden så finns det ju flera tekniker. Just nu håller jag på att testa Adobe Photoshop Album. Programmet är sprillans nytt och den här första versionen behöver rättas till på en del punkter. I det programmet sätter man ett valfritt antal "taggar" på bilden kan sedan blixtsnabbt få fram de sökta bilderna.
 
Jag laddar in mina bilder numrerade i mapp med datum och kort info om innehåll.Ex på mappnamn:030315havsbilder

Bilderna som är mest intressanta och som jag ev planerar att jobba lite mer namnger jag så att jag lätt hittar igen dom.
 
Senast ändrad:
Jag bränner väldigt sälland ner bilder men på disken sparar jag mina scannade bilder enligt följande deskriptivt namn_01_00 för original och sedan deskriptivt namn_01_01, deskriptivt namn_01_02 o s v för bearbetningar av originalet. T ex originalet; solnedgång över lysekil_00_00 och den bearbetade varianten; solnedgång över lysekil_01_01.
 
Jag har en katalogstruktur med
år
kvartal
datum_text

tex
2003
1Q
20030101_Nytt_år
20030105_klkmlklk
20030331_lkdslkmdsnl
2Q
20030401_1a_april
etc

Tycker att det går lagom snabbt att ta mig in på rätt ställe i strukturen på detta sätt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.