Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur skall jag ta betalt - En gång för alla!

Produkter
(logga in för att koppla)

Gomer

Aktiv medlem
Det är säkert många med mig som är lite trötta på de trådar som ofta dyker upp runt prissättning då amatörer skall utföra fotouppdrag eller sälja en bild.
Trådarna blir ju i stort sett identiska från gång till gång.

En liten fundering och förslag.
Skulle inte vi på Fotosidan som endera jobbar med fotografering som yrke samt andra som är juridiskt kunniga eller har vettiga förslag diskutera fram ett amatörfotopaket som ger förslag på beställningsformulär, orderbekräftelse, fotograferingsavtal. Allt med inriktning på en amatör som inte har F-skatt.

Förslagsvis tar man sedan synpunkterna till t.ex. BLF och frågar Staffan Teste om inte BLF ideellt kan utforma blanketterna och lägga ut på sin sida. Dom här amatörerna har ju i många fall ambitioner att börja leva på sin fotografi och är därmed potentiella medlemmar i BLF.

När frågan dyker upp igen är det bara att hänvisa till BLFs sida. Resultatet skulle ju kunna bli att amatören får skäligt betalt samt att man slipper massor med tjafs i efterhand då allt runt jobbet finns på pränt.

Synpunkter? Någon som hänger på?

Gomer

Utmärkt initiativ! Jag besitter tyvärr inte själv någon kompetens att bidra med till projektet, men jag vill gärna uttrycka mitt rungande bifall till den goda idén, och jag kommer med intresse att ta del av ett eventuellt resultat. Hoppas du får några som hänger med och tar tag i projektet!

Fint initiativ, tyvärr ser inte folk ut att kasta sig över idén.
Jag tycker du ska försöka dra det vidare iaf. Själv kan jag inte hjälpa till för jag har inte kompetensen utan fuskar mig fram. Men bolla ditt förslag till Teste eller BLF för att få ett preliminärt tyckande från dem.

Lycka till!

/Fredrik

Hej alla!
Jag själv är amatör och fick idag en förfrågan från ett företag i Göteborg som vill köpa rätten till en del av mina foton.

Har inte den minsta aning om hur jag skall gå till väga både med den ekonomiska eller den juridiska biten. Sitter nu och går igenom forumet efter svar. Passade på att posta att jag tycker att iden ni bollar med vore mycket hjälpsam för oss nybörjare.

Mvh/Patrik S.

Ja, det hade varit HELT kanon!

Man känner sig tjatig själv också varje gång man startar en "vad ska jag ta betalt"-tråd.
(Startade själv en sån idag:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=109699)

För man vet ju verkligen inte. Det är jättesvårt som amatör att veta.

Det skulle varit otroligt mycket enklare om det redan fanns en "mall" att gå efter.

Tack!

Fantastiskt bra förslag! Som du säger, så borde ju proffs-organisationena tjäna på att amatörer på väg upp - så att säga - dels kanske får käna sig säkrare i branschen och vågar ta steget över - och bli medlemmar - och att det blir en vettig prissättning även från mindre erfaret håll. Samt att jag själv, som ambitiös amatör, naturligtvis skulle vara oerhört hjälpt av de resurser du föreslår... :)

Som ni ser väcker förslaget inga direkta ovationer.
Ni som hört av er är folk som vill använda tjänsten. Inte en enda yrkesverksam fotograf eller andra med kunskaper i juridik har hängt på tråden.
Tyvärr får vi nog lägga ner eftersom jag varken har tid eller lust att dra hela lasset själv.

Nu finns det ju redan en sådan mall som är utgiven av Sv Fotografers Förbund. Du hittar den på http://www.sfoto.se/annonser/dokument/sff_prisg_2009.pdf

SFF gör varje år en undersökning bland sina medlemmar vad man får betalt för olika typer av uppdrag och ställer sedan samman denna undersökning i denna prisguide.

Stefan

Jo, men för oss amatörer då?
Jag ska göra mitt första uppdrag idag.
Kan ju inte ta lika mycket betalt som erfarna fotografer.

Emma,
För det första är det synd att du fyller forumet med inlägg som bara ber oss titta här. Det räcker att du skriver i denna tråden för att alla ska kunna hitta den igen via rss och via listan på senast uppdaterade.

Vad du ska ta betalt är väl sedan upp till dig och kunden.
Jag är ju själv amatör och skulle kanske inte kunna garantera perfekta bilder. Därför skulle jag ta ett lite lägre timpris för det kanske tar mig lite längre tid att få fram samma bilder. Även redigering kanske tar lite längre tid.
Så ta ett timpris kanske som ändå håller runt en normal timpeng för vanliga arbeten +moms och skatt och lite för att du har utrustning. Kanske 400-500kr+moms/timme.
Sen tycker jag att om det är bra bilder som kunden vill ha. Varför ska du då ha sämre betalt för dessa än ett proffs. Det är ju resultatet som räknas.
Allt beror ju lite på hur ni väljer att lägga upp det. Men prata igenom innan så blir det nog bra.

Gör en bedömning av hur lång tid det skulle ta för en erfaren fotograf att få fram samma resultat som du fått.

Stefan

Men det är ju också jättesvårt.

Jag ska som sagt fota en av Sveriges finaste Haflingerhingstar idag, vid en strand.

Vad ska jag ta betalt??
Tycker nästan det är lättare att ta betalt per bild de köper av mig sen.

Om det är akut för dom att få bilder så krävs det ju en del av dig.
Annars är det väl bara att plåta på.
Om du lyckas ta bra bilder och det inte kostar dom att låta hästen stå där och bli fotad så tycker jag du kan ta betalt som proffsen. Får du till några bra bilder så är de säkert lika bra som om ett proffs tagit dom. Bara att det kanske tar 1 timme för dig när det tar ett proffs med erfarenhet 15min.

Om det är på en strand så tänk på ljuset så du inte överexponerar bakgrunden eller underexponerar hästen. Har du blixt eller reflexskärmar så kan det nog hjälpa dig att få bättre exponeringar. Det är typ sådan kunskap proffsen har och som gör att de kan få bra bilder snabbt. :)

Om det är akut för dom att få bilder så krävs det ju en del av dig.
Annars är det väl bara att plåta på.
Om du lyckas ta bra bilder och det inte kostar dom att låta hästen stå där och bli fotad så tycker jag du kan ta betalt som proffsen. Får du till några bra bilder så är de säkert lika bra som om ett proffs tagit dom. Bara att det kanske tar 1 timme för dig när det tar ett proffs med erfarenhet 15min.

Om det är på en strand så tänk på ljuset så du inte överexponerar bakgrunden eller underexponerar hästen. Har du blixt eller reflexskärmar så kan det nog hjälpa dig att få bättre exponeringar. Det är typ sådan kunskap proffsen har och som gör att de kan få bra bilder snabbt. :)

Det är akut, för de ska ha bilderna till en broschyr om hingsten.

Har bara den inbyggda blixten (Nikon D60).
Får provfota lite innan jag börjar fota "på allvar".

Ja, pengarna jag tjänar på fotouppdrag o sånt tänkte jag lägga undan så jag kan köpa lite bättre grejer till kameran! =)

Nu finns det ju redan en sådan mall som är utgiven av Sv Fotografers Förbund. Du hittar den på http://www.sfoto.se/annonser/dokument/sff_prisg_2009.pdf

SFF gör varje år en undersökning bland sina medlemmar vad man får betalt för olika typer av uppdrag och ställer sedan samman denna undersökning i denna prisguide.

Stefan

Hej Stefan
Läs min start på tråden en gång till, kanske har jag varit otydlig?
Är väl medveten om dessa dokument, är själv medlem i BLF.
Som jag skriver var min tanke att ta fram ett avtal för amatörfotografer och kanske samtidigt reda ut reglerna runt inkomster i samband med hobbyverksamhet om det är tillämpligt på en fotograf.
En amatör har ju sällan bolag eller F-skatt så bl.a. skulle man avtala om att uppdragsgivaren i dessa fall står för arbetsgivaravgiften och drar skatt.
Det skulle ju i sin tur betyda avsevärt lägre timpeng.
Dessutom kanske ha olika kryssbara alternativ när det gäller användande av materialet.
Helt enkelt ett avtal som hjälper amatören och en ovan bildköpare på rätt väg.
Att jag startade tråden berodde helt enkelt att alla duktiga amatörer slipper bli lurade inpå skjortan utan få vettigt betalt med ett avtal i botten. Förstår inte riktigt hur dom skulle kunna tillämpa de proffsavtal du hänvisar till?
På sikt höjer ett vettigt amatöravtal värdet på bilder och hjälper även oss som är yrkesverksamma att få skäligt betalt för våra jobb. Eftersom du hänvisar till SFF har du säkert redan läst deras enkät runt yrkesfotografernas situation idag, ingen kul läsning direkt. Man kanske skulle börja köra taxi som så många kollegor redan gjort. ;-)))

Förstår inte riktigt hur dom skulle kunna tillämpa de proffsavtal du hänvisar till?
På sikt höjer ett vettigt amatöravtal värdet på bilder och hjälper även oss som är yrkesverksamma att få skäligt betalt för våra jobb. Eftersom du hänvisar till SFF har du säkert redan läst deras enkät runt yrkesfotografernas situation idag, ingen kul läsning direkt. Man kanske skulle börja köra taxi som så många kollegor redan gjort. ;-)))
Nu är det ju inga avtal den lista jag hänvisar till, utan en undersökning som visar vad fotografer får betalt för sitt jobb.

Om man skulle göra ett sådant avtal som man är ute efter här skulle man säkert få Konkurrensverket på sig. Kallas kartellbildning och är något som inte gillas. Så det är svårt att få fram en sådan prislista, utan det man kan göra är att veta vad det betalas för priser och sedan använda denna information med lite omdöme.

Stefan

Vem ska veta vad du ska ta betalt om inte du själv? Du får antingen räkna ut hur många timmar som du antar jobbet tar och sedan gånga det med vad du vill ha i timlön och ha i baktanken var kundens smärtgräns ligger.
Sedan så kan priset bli högre beroende på vad bilderna ska användas till ska det vara ett produktomslag, ligga på en hemsida etc allt det påverkar priset och som det tidigare visats i tråden så finns det prislistor för sånt.
Jag känner oxå en fotograf som kör taxi jag själv behöver inte göra det. Jag har fullt upp. Jag har fotograf kollegor som fakturerar 150000 för en helgs jobb, sedan att han plockar 10 jobb per år är en annan femma.

Jag ska som sagt fota en av Sveriges finaste Haflingerhingstar idag, vid en strand.

Vad ska jag ta betalt??

Nej, tvärtom. Det är betydligt lättare att ta betalt vid ett sådant tillfälle. Du tar betalt för nedlagd tid och de erhåller bilderna. Det är så uppdragsfotografering går till. 500-600 kr/h är inte i överkant för en "amatör"

Vad ska jag ta betalt??

Här tror jag vi har det största problemet när det kommer till amatörer och prissättning.

Ska du göra jobbet så ska du ta betalt för jobbet. Väldigt många amatörer är så rädda för att gilla sina egna bilder och tror att dom inte är värda några pengar, eller vågar inte kräva det dom är värda!

Du ska plåta en häst, tiden det tar ska du ha betalt för, du ska ta dig till stranden där du ska plåta, det ska du ha betalt för. du ska troligen redigera bilderna, den tiden ska du ha betalt för. du äger din egen utrustning, slitaget ska du ha betalt för.

detta kanske låter väldigt bryskt och då ber jag om ursäkt, MEN, jag har den övertygelsen att om man är så osäker på sina egna bilder att man inte vågar ta korrekt betalt, så ska man inte utföra jobbet. Antingen tar du lagom betalt, å då snackar vi inte om kompispris utan vad ja hade gjort är att ta en god lång titt på prislistorna som länkats tidigare i tråden, och sedan kanske halverat detta då du som sagt inte lever på att sälja dina bilder.

och det sista du ska göra är att endast ta betalt för bilderna de eventuellt vill ha, been there done that, det kan gå så helt åt skogen så det är inte sant.. tänk om dom inte blir nöjda? tänk om dom inte vill betala mer än 100kr per bild och bara vill ha 3? ska du verkligen bara få 300kr betalt för allt ditt arbete då?

Antingen gör man det gratis för att man känner beställaren privat, eller så tar man korrekt betalt.

nej, du ska sätta ett timpris, eller möjligen ett paketpris på allt arbete, sen är det upp till beställaren att godkänna detta eller ej, om det inte godkänns får man disskutera fram ett annat pris.. men gör aldrig arbetet fritt och sedan låt beställaren välja bilder, det kan sluta med att dom inte vill ha några alls, eller att du får mindre betalt än vad det kostade dig att utföra jobbet.

Samtidigt kan jag ibland bli lite förbannad på beställare som många gånger medvetet väljer amatörerna och tycker att dom är snälla mot sagda fotografer för att dom "hjälper" fotografen med erfarenhet osv..

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar