Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur skadar saltvatten?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jimsan

Aktiv medlem
Att det inte är bra att blöta ner kameran känner nog alla till. Men vad är det som gör att saltvatten är så mycket farligare mot kameran än vanligt vatten?

Om man är ute en varm sommardag och bär kameran i handen hela tiden, så blir den ju lätt fuktig efter ett tag. Svett är ju också saltvatten.
Hur kan det påverka kameran?

Jag är ingen doktorand i ämnet men jag kan tänka mig att det beror på de kristaller som bildas när vattnet torkar. Att de lägger sig bland elektroniken som en oxidering!

Jag få hoppas att du inte Svettas lika mycket som om det skulle komma vatten på kameran!;)

Metall rostar ganska mycket lättare av saltvatten än av "vanligt" vatten. Handsvett har en mycket mycket lägre koncentration av salt.

NiklasK skrev:
Jag få hoppas att du inte Svettas lika mycket som om det skulle komma vatten på kameran!;)
Det är nog ingen fara. Får väl använda diskhandskar om det skulle krisa :D .

Efter de skräckhistorier jag hört om saltvatten och kameror så har jag fått intrycket att det räcker med lite stänk och att det tränger in lättare.

Men det är förmodligen överdrifter.

Har inga planer på att simma med min EOS 30, så lite stänk skall jag nog klara;) .

Exakt vad som gör saltvatten aggresivare mot metaller än sötvatten vet jag inte, men alla metaller rostar mycket lättare i saltvatten, som Jeppe skriver. För en kamera med elektronik betyder detta att om det kommer in saltvatten i elektroniken så kommer lödningarna att 'rosta' och därmed inte fungera längre (dvs strömmen kommer inte fram). Om du kunde torka kameran med en gång så vore det inte så illa med sötvatten, för det lämnar inget spår efter sig, men saltvatten lämnar saltkristaller efter sig. Alla som har haft ett saltkar stående framme tillräckligt länge vet att saltet drar åt sig fukt: det kommer saltet i kameran också att göra. Så frt luften har minsta fukt i sig kommer saltet att återfuktas och fortsätta oxidera lödningarna i kameran. Så småningom lägger de av.

Det bästa tips jag har om du tappat en elektronikpryl i vatten är att du dränker den i T-sprit och låter den ligga ett tag. Sedan måste du låta apparaten torka så att all T-sprit försvinner. Det låter drastiskt och kan säkert lämna märken i plasten på kameran/prylen, men det bör se till så att elektroniken inte 'rostar'. Jag har själv gjort det på min mobil, som fick ett oplanerat dopp i vatten. Tyvärr var jag ute i skogen och kunde inte dränka den i T-sprit utan bara låta spriten rinna omkring inuti den, så en del saker har lagt av men den funkar fortfarande att ringa med och ta emot samtal. Det har gått 4 år sedan den badade och nu anser jag att risken att något mer skall lägga ac pga vattnet är helt borta.

Jag läste nyligen en "värsting"-historia om en kille som tappat sin digital-Ixus i vattnet. Den låg i två timmar(!) Efter att ha torkat den funkade den perfekt...:D

En annan historia är min Pentax MZ-3 som utsattes för extremt hög luftfuktighet samt droppande svett under en dag i regnskogen i Malaysia i höstas. Den dog men vaknade till liv igen två dagar senare.

Väl hemma skickade jag den till Pentax för kontroll. De hittade fuktskador på ett kretskort och bedömde kameran som "ej värd att reparera" eftersom det skulle kostat mer än nypriset på kameran.

Inget är så farligt för elektronik som saltvatten. Väl fuktskadad finns ingen räddning, fuktskadorna kan vandra i konstruktionen och i princip måste hela innandömet bytas. Svett på ytan som torkar upp är en sak, rinnande saltvatten (det rann om hela mig...) en annan. Sky saltvatten som pesten!

Appropå vatten.

Jag har en Eos 5:a sen sju åtta år tillbaka, och den har följt mig på segling i storm på medelhavet,lössnöåkning i Kanada,vanliga regn,kajakpaddlingar,sportklättring och massa andra äventyr.

Jag är ingen pedant utan anser att kameran ska tåla lite vatten då och då, och har väl skött den lite illa ibland. Vad jag vill komma till är att jag har aldrig märkt några problem varken undertiden eller efter att den blivit blöt.

Jag kan ju ha haft tur, men min åsikt (och endast min) är att kamerorna tål mer än man tror.

Men för den skull bör man ju givetvis vara rädd om den.

Nu har jag hört med min kemikälla (frugan).
I saltvattnet finns det joner som reagerar på olika sätt med andra joner och just i metall så finns det joner som reagerar kraftigt i sambamd med syre, med joner från saltvatten. Detta bilder i sin tur rost.

Något sånt sa hon...

Japp, Jeppe, nånting däråt...:)

Salt är ju natriumklorid som alla vet. I vattenlösning bildas laddade natriumjoner och kloridjoner. Jag ser två skäl till varför saltvatten är besvärligt i elektroniksammanhang:

1. Kloridjoner är i sig oerhört aggressiva mot många metaller, speciellt i närvaro av luftens syre. Metallerna korroderar och förlorar då sin elektriska ledningsförmåga.

2. Jonerna gör vattnet elektriskt ledande. Därmed kan en vattendroppe kortsluta mellan ledningar på ett kretskort. Man får krypströmmar, materialvandring och annat elände. Usch, usch.

/Acke
(som har undersökt ett och annat korroderat kretskort å jobbets vägnar :cool: )

Å glöm inte att saltvattnet inte behöver vara i vätskeform. Nära havet förekommer "saltdimma", dvs. mikroskopiska saltvattendroppar, fritt svävande i luften. Alla glasögonbärare :cool: som har vistats på en blåsig havsstrand vet vad jag menar. Brillorna blir vitprickiga av intorkad saltdimma.:p

Saltdimman är extra besvärlig eftersom den tränger in i minsta skrymsle. Något att tänka på när man byter glugg eller film i kameran...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar