Exakt vad som gör saltvatten aggresivare mot metaller än sötvatten vet jag inte, men alla metaller rostar mycket lättare i saltvatten, som Jeppe skriver. För en kamera med elektronik betyder detta att om det kommer in saltvatten i elektroniken så kommer lödningarna att 'rosta' och därmed inte fungera längre (dvs strömmen kommer inte fram). Om du kunde torka kameran med en gång så vore det inte så illa med sötvatten, för det lämnar inget spår efter sig, men saltvatten lämnar saltkristaller efter sig. Alla som har haft ett saltkar stående framme tillräckligt länge vet att saltet drar åt sig fukt: det kommer saltet i kameran också att göra. Så frt luften har minsta fukt i sig kommer saltet att återfuktas och fortsätta oxidera lödningarna i kameran. Så småningom lägger de av.
Det bästa tips jag har om du tappat en elektronikpryl i vatten är att du dränker den i T-sprit och låter den ligga ett tag. Sedan måste du låta apparaten torka så att all T-sprit försvinner. Det låter drastiskt och kan säkert lämna märken i plasten på kameran/prylen, men det bör se till så att elektroniken inte 'rostar'. Jag har själv gjort det på min mobil, som fick ett oplanerat dopp i vatten. Tyvärr var jag ute i skogen och kunde inte dränka den i T-sprit utan bara låta spriten rinna omkring inuti den, så en del saker har lagt av men den funkar fortfarande att ringa med och ta emot samtal. Det har gått 4 år sedan den badade och nu anser jag att risken att något mer skall lägga ac pga vattnet är helt borta.