Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur ska man prioritera? Ljusstyrka eller skärpa?

Produkter
(logga in för att koppla)

WeeBee

Aktiv medlem
Om jag skaffar ett 70-200 L IS, vilken ska man välja? F4 med bättre skärpa, eller F2,8 med lite sämre skärpa? Prisskillnaden hos kamera-express i Holland är ca 150 euro. Vad är viktigare? Och är skärpan så mycket sämre i 2.8 som alla säger?

/Num

En sak som skiljer dem åt är vikten. Har du provat ett 2,8? Jag upplevde ett enormt lyft i viktskillnad mellan dem då jag bytte 2,8 mot 4,0.

allt är väl en fråga vad du ska fota!

Inomhus sport?
en f/2,8 i en sporthall gentemot en f/4 är skillnaden mellan 1600ISO mot 4000ISO

Utomhus spelar det ingen roll om du har en 2,8 eller 4, bara att justera ISO från 100->200

Nu känner jag inte till de linser du specade, men har verkligen 2,8 sämre skärpa vid f/4 än den som börjar vid f/4

Korrektion

allt är väl en fråga vad du ska fota!

Inomhus sport?
en f/2,8 i en sporthall gentemot en f/4 är skillnaden mellan 1600ISO mot 4000ISO

Utomhus spelar det ingen roll om du har en 2,8 eller 4, bara att justera ISO från 100->200

Nu känner jag inte till de linser du specade, men har verkligen 2,8 sämre skärpa vid f/4 än den som börjar vid f/4

Inte rikt! Skillnaden är precis ett bländarsteg dvs 1600 vs 3200 ISO. Men i praktiken är det mindre eftersom 2,8-objektivet inte är lika skarpt vid f/2,8 som det andra är vid f/4.

Inte rikt! Skillnaden är precis ett bländarsteg dvs 1600 vs 3200 ISO. Men i praktiken är det mindre eftersom 2,8-objektivet inte är lika skarpt vid f/2,8 som det andra är vid f/4.

Beroende på val av kamera så kanske skillnaden mellan 1600 och 3200 inte spelar någon roll, men det krävs mer jobb i redigeringen att justera det extra brus du får vid 3200

Men är inte 2,8 lika skarp vid 4 som 4´an

Kolla

Beroende på val av kamera så kanske skillnaden mellan 1600 och 3200 inte spelar någon roll, men det krävs mer jobb i redigeringen att justera det extra brus du får vid 3200

Men är inte 2,8 lika skarp vid 4 som 4´an

Det vet jag inte. Men vid 2,8 fattas det mycket jämfört med det andra objektivet vid 4. Detta medför betydande skillnader vid uppskärpning inför både tryck och webpublicering - speciellt vid cropade bilder. Det är inte säkert att lite mer brus pga av höjd isoinställning ger oskarpare bilder. Jämför själv här mellan objektiven på största bländare: http://www.the-digital-picture.com/Reviews/ISO-12233-Sample-Crops.aspx?Lens=242&Camera=453&Sample=0&FLI=4&API=0&LensComp=404&CameraComp=453&SampleComp=0&FLIComp=4&APIComp=0

Det vet jag inte. Men vid 2,8 fattas det mycket jämfört med det andra objektivet vid 4. Detta medför betydande skillnader vid uppskärpning inför både tryck och webpublicering - speciellt vid cropade bilder. Det är inte säkert att lite mer brus pga av höjd isoinställning ger oskarpare bilder. Jämför själv här mellan objektiven på största bländare: http://www.the-digital-picture.com/Reviews/ISO-12233-Sample-Crops.aspx?Lens=242&Camera=453&Sample=0&FLI=4&API=0&LensComp=404&CameraComp=453&SampleComp=0&FLIComp=4&APIComp=0

Liten bild, men jag tycker mig se att 2,8 vid 4 presterar bättre än 4´an vid 4

Sen kan ju priset på 2,8 vara avgörande till 4´ans fördel

men 2, 8 har en fördel med tanke på det extra ljusinsläppet vid svåra förhållanden, iofs beroende på kamera

Ljusstyrka eller skärpa?

Kan man inte få båda....då är självfallet skärpan primera.
Du hittar inte en enda Photoshop i världen som förbättrar den.

Vad menar du?

Liten bild, men jag tycker mig se att 2,8 vid 4 presterar bättre än 4´an vid 4

Sen kan ju priset på 2,8 vara avgörande till 4´ans fördel

men 2, 8 har en fördel med tanke på det extra ljusinsläppet vid svåra förhållanden, iofs beroende på kamera

Jag anser att om inte 2,8:an presterar bättre vid just 2,8 än vad 4:an gör vid 4 så är den extra vikten och det extra priset inte värt mödan. Ta en motsvarande bild vid 2,8 resp 4,0 med motsvarande dubbla isotalet för 4:an och du får garanterat inte en bättre bild med 2,8:an (möjligtvis kortare skärpedjup som du kanske eftersträvar!!!) Den nya 2,8:an är en helt annan historia eftersom den verkar vara skarp på bländare 2,8!

Jag anser att om inte 2,8:an presterar bättre vid just 2,8 än vad 4:an gör vid 4 så är den extra vikten och det extra priset inte värt mödan. Ta en motsvarande bild vid 2,8 resp 4,0 med motsvarande dubbla isotalet för 4:an och du får garanterat inte en bättre bild med 2,8:an (möjligtvis kortare skärpedjup som du kanske eftersträvar!!!) Den nya 2,8:an är en helt annan historia eftersom den verkar vara skarp på bländare 2,8!
Ok, det viktigaste är ju i slutändan vad du anser eller hur?

Och du verkar ha bestämt dig ;-)

Lycka till med inköpet

Senast ändrad:
Om jag skaffar ett 70-200 L IS, vilken ska man välja? F4 med bättre skärpa, eller F2,8 med lite sämre skärpa? Prisskillnaden hos kamera-express i Holland är ca 150 euro. Vad är viktigare? Och är skärpan så mycket sämre i 2.8 som alla säger?
Det beror givetvis på vad man ska använda bilderna till. Det är möjligt att f/4-objektivet är skarpare på full öppning än f/2,8-objektivet. Men den avgörande frågan är om f/2,8 är tillräckligt skarpt för dina (och dina kunders) behov.

Konstig fråga, och utifrån det, köp den billigare ljussvagare varianten. 2.8-an är väl svagare skärpemässig på full öppning som nästan alla objektiv är om de är ljusstarkare, går ju inte att jämföra så. Bländar du ner den till f/4 är den inte alls sämre än den ljussvagare på den öppningen. Sen finns ju å andra sidan två av Canons absolut bästa objektiv i detta omfång, de båda IS-versionerna, och tar vi nya 2.8:an så är den minst lika skarp som den ljussvagare redan på full öppning.

Jo självklart skulle jag välja 70 - 200 F2.8L IS II USM om jag hade råd. Kommer just hem från fotomässan var jag provade MkII. UNDERBART!, men detta test som nån länkade här, så visar nog att på samma brännvidder med lika bländare, så presterar nog f/4:an bättre än f2.8 Mk I:an.

Tack för era svar. F4:an blir det nog.

Men är inte alla tester på skärpan labbtester?
Dvs saker som knappt har betydelse i verkligheten?

Jag skulle iallafall välja 2.8.

Jag tycker att först och främst ska man ställa sig frågorna.
Behöver jag f:2,8 för skärpedjupets skull (friläggning mot diffus bakgrund)?
Behöver jag f:2,8 för exponeringsstidens skull (rörelse, aktion)?

Då kanske pixelpeepingen blir ganska onödig och ev. skärpeskillnad vid f:4 mer av akademisk betydelse.

Vidare så kan man också välja ljusstyrka f:4 och även använda sig av excellenta gluggar med fast brännvidd som t.ex EF 2/100mm (billigare) eller EF 2/135mm (dyrare).

J O

Jag är ganska pixelnoga när jag kollar bilderna. Bokeh;n är inte sååå viktig för mig, utan det skulle mest vara att få bra exponeringstid i svagt ljus som gäller, Men i f2.8 mkI;ans fall så är det nästan så att jag prioriterar skärpa plus ISO-brus före oskärpa minus ISO-brus. Jag vet inte... Gör jag fel då?

Beror som sagt på vad du ska fota ... för några här betyder större bländare ett lägre ISO och mindre brus. För mig som mest använder zoomen för sport så utnyttjar jag hellre ljusstyrkan för att få snabbare slutartid. Det är enklare att hantera brus än rörelseoskärpa.

Den här frågan dyker upp med jämna mellanrum tycker jag.

Den är jätte lätt behöver man f2.8 så köper man det annars inte.Man köper det ju inte för att det är dyrare eller jobbigare att bära på.

Det finns ju liksom inget alternativ för oss som fotar inomhussport för rimliga pengar.

Prioritera ljusstyrka. Det kortare skärpedjupet kommer ändå göra att de delar som är i fokus framstår som skarpa eftersom bokéhn är större. Det ger dig dessutom större friheter när du använder objektivet.

ANNONS