Annons

Hur ska man göra att få blå himmel och vita moln?

Produkter
(logga in för att koppla)

kamilenski

Aktiv medlem
Det har varit så fin blå himmeln med vita moln. Allt jag lyckades få är nästan vit himmeln.
Körde med +1 exponering då jag ville få huset ganska ljus. Och D (dynamiskt) omfång?

Ber om ursäkt för okunskap i terminologin.
Kan någon tänka sig kunna förklara hur man bör göra? Köpa något filter?
Ändra inställningar?

Bilagor

• a117.jpg
    a117.jpg
    101.7 KB · Visningar: 359
Du har ju fått blå himmel på bilden, men det mesta av den är täckt av moln. Om du hade tagit tre steg tillbaka hade det nog synts tydligare.

Du tänker rätt, men behöver inte tänka så. Ställer du in samma exponeringstid, bländare och ISO som på den bild du visar nu här där himlen är blå och molnen vita så kommer huset att bli likadant exponerat som ljust även om du backar så mer av himlen syns. Dessa inställningar gör du i kamerans manuella läge. Det finns också andra sätt att erhålla denna exponering, men detta torde vara det lättaste att förstå om man inte är så van.

Om man tittar på mäklarbilder så är det ofta photoshop:at. Du skulle kunna ta två bilder, en där du exponerar för vita moln och en där du exponerar för huset. Sedan sammanfogar du bilderna i tex, Photoshop. Lite som en HDR-bild.

Det har varit så fin blå himmeln med vita moln. Allt jag lyckades få är nästan vit himmeln.
Körde med +1 exponering då jag ville få huset ganska ljus. Och D (dynamiskt) omfång?

Ber om ursäkt för okunskap i terminologin.
Kan någon tänka sig kunna förklara hur man bör göra? Köpa något filter?
Ändra inställningar?

Har din kamera hdr använd detta och stativ, vet du inte vad det är läs manualen eller sök på nätet. Alternativ två, polariserande filter, normalt köper du ett cirkulärt.

Enklaste alternativet är ändå att säkerställa en god exponering. En vanlig svensk sommardag ska det inte vara problem att få himlen blå och skuggsidan av ett vitt hus snyggt samtidigt. ISO 100, bländare 5.6 och 1/800s borde ge detta och det klarar väl ändå alla digitalkameror tillverkade de senaste tio åren? Blir skuggorna ändå mörka är det läge att skruva lite i kontrastreglaget i kameran.

Överexponerade himlar är inte snygga, helt utfrätta moln och himmel som börjar gå i grönt när den blåa färgkanalen bottnar och den gröna börjar komma ikapp.

I ditt exempel så har du dock lyckats bra. Eftersom solen ligger på huset så behöver du inte bekymra dig för att det ska bli för mörkt, dvs exponeringskompensation borde inte vara nödvändig.

Använder Panasonic Lumix LX3. Den har ingen HDR.

HDR som Oscar talar om är inget du gör i kameran, utan något som man gör i efterbehandlingen i t.ex Photoshop eller Adobe Lightroom. Det går ut på att man tar flera bilder med olika exponering några underexponerade, några överexponerade och någon med rätt exponering. Sedan låter man Photoshop eller vad man nu använder för program slå ihop bilderna till en enda bild där man har bra detaljtäckning i såväl högdagrar som lågdagrar.

Ibland ser man kameror som har HDR funktion, men då rör det sig oftast om någon slags fusk-hdr där man med mjukvara i kameran försöker klämma ut så mycket som möjligt ur en enda bild.

I ditt fall kan jag dock inte se någon anledning till att använda HDR vare sig äkta eller fuskversion. Du har ju faktiskt en bild med blå himmel och ett vitt moln. Låt vara att molnet är lite väl stort men vad jag kan se är det någorlunda rätt exponerat.

Är det så att du tycker att himlen är för ljus på din skärm kan det bero på att de flesta skärmar som säljs för konsumentbruk inte är tänkta för foto, utan för kontorsgöromål. Det innebär att de oftast är alldeles för ljusa vilket brukar resultera i att utskrifter ser alldeles för mörka ut när man jämför med vad man så på skärmen. Känner du igen detta försök vrida ned ljustyrkan på skärmen lite och se om inte himlen ser blåare ut.

Om du fotar i RAW så bör du ganska enkelt kunna justera himlen i efterbehandlingen. I Lightroom/Camera Raw finns det filter och justeringspensel som kan användas.

Något behov för att använda HDR eller slå ihop två bilder tycker jag inte det finns så länge utgångsmaterialet är så bra som bilden i ditt fall.

Fler alternativ för att få blå himmel

Hejsan!
Har lite olika alternativ för att få blå himmel
1 Ett filter som är tonat gradvis. På detta är filtret "mörkt" delvis. Runt 1/3 eller 1/2 är grått. Finns i olika styrkor. Då sätter man fast det framför objektivet och passar in så att himlen blir kompenserad och den mörka delen täcker himlen. Då framträder molnen tydligare. Vanligt bland naturfotografer. Cokin eller Lee är två tillverkare i olika prisklasser
2 Ta två eller fler bilder och sammanfoga dessa i bildbehandlingsprogram. En som är exponerad där huset blir "rätt" och en där himlen blir "rätt".
3 Polarisationsfilter kan hjälpa till. Dock är dess effekt beroende av var du har solen. Bättre effekt i vissa lägen.
4 Använd den gradvisa toningen i bildbehandlingsprogrammet. Finns ett mycket smidigt i Lightroom.

Hoppas dessa tips ger dig en bild av olika sätt att lösa ditt problem.

Att börja fotografera i RAW som AFJ föreslår är för övrigt en mycket bra ide, inte bara för att justera himmelsfärger utan rent allmänt för att få ut mer av vad din kamera är kapabel att prestera. Fotograferar du i JPEG komprimeras bilden och du slänger därmed bort massvis av information som du betalt dyrt för att kunna samla när du valde en bra kamera.

Genom att fotografera i RAW får du ut all information om motivet som kameran lyckats samla in när bilden togs. Du kan likna RAW bilden vid ett negativ som användes på filmens tid. RAW filen som du får ut från kameran behöver du sedan "framkalla" i din dator med hjälp av ett RAW konverteringsprogram. Eftersom du har tillgång till all information som din kamera samlade in får du större möjlighet att rädda bilder som blivit misslyckade ibland kan man från en RAW fil vid "framkallning" få ut nästan OK bilder trots att JPEG bilden hade varit helt svart. Förutom att rädda felexponerade bilder kan du även justera färg, och kontrast,... ungefär som du ställer in färgerna på din TV.

För att "framkalla" dina RAW filer behöver du ett program på din dator. Med största säkerhet kan du ladda ned ett sådant från Panasonic ifall det inte följde med på någon CD när du köpte kameran. Ofta kan man dock köpa bättre RAW framkllningsprogram än de som följer med. Exempel på sådana är Phase Ones, Capture One Pro eller Adobes Lightroom. Dessa program fungerar även som bildarkiv och hjälper dig hålla ordning på dina bilder.

Om jag inte minns fel levereras en del avancerade Panasonic Lumix kameror med just Adobe Lightroom vet inte dock hur det förhåller sig i det avseende med din LX3 i det avseendet, men kanske har du redan en CD med ett bra program för att få ut det mesta ur din kamera. Om inte, är de här programmen inte speciellt dyra.

LX3 är en fantastisk liten kamera, om du fotar i Raw-format då och korrigerar bilden i ett program som kan hantera raw-filer, tex photoshop eller lightroom. Då kan du få både himmel moln och skugga på en och samma bild.. I jpeg kan det dock bli onödigt svårt, speciellt med en kompaktkamera där man inte kan sätta på halvtonade filter eller liknande..

Började läsa lite om LX3. Hittade lite info om HDR. Tydligen införde man i den senaste mjukvaran (från 2010!) scenläge kallat HD! Det var bara att uppgradera.
Det är skillnad! Tack för det!

Nu ska jag försöka läsa på om RAW. Det verkar att Panasonic kör med egen RAW RW2 som inget vanlig program kan bearbeta. Ska kolla om Gimp kan öppna den.

Senast ändrad:
Nu får ni förklara vad ni menar.
Allt jag gjorde var att prova förbättra den i jpg format med hjälp av
Microsoft picture office manager.
Hade jag kunnat göra mer, hade jag inte frågat här. Speciellt med tanke på att jag har andra

Kolla Panasonics website. Med störtsa sannolikhet finns där gratis program att ladda ned som kan hantera dessa filer. Eventuellt fick du med programmet på CD när du köpte kameran, men även om du fick programmet på CD kan det vara ide att se om det inte finns någon ny version att ladda ned från nätet.

Om det är så att du använder linux finns det plugin för gimp här https://www.cybercom.net/~dcoffin/dcraw/ vet dock inte om det fungerar för mac eller windows versioner av gimp.

Kör du mac med senaste version av MacOS-X kan du titta på programmet "Bilder" (gratis från Apple) som också sannolikt lär öppna filerna. Det är dock ingen vidare editor, men du kan ändra ljushet på såväl hög som lågdagrar ändra kontrast, vitbalans, brusreducering m.m. Det utgör även ett bildarkiv där du kan hålla reda på dina bilder, så att de blir sökbara. Från bilder kan du sedan exportera bilder i t.ex. tiff, png eller jpeg format när du är klar med redigeringen.

Dvs när du arbetar med RAW behåller du normat sett orginalfilen orörd, ungefär som negativen i gamla tiders negativalbum, och genererar andra format efterhand som du behöver dem och i den kvalitet du behöver.

Kolla Panasonics website. Med störtsa sannolikhet finns där gratis program att ladda ned som kan hantera dessa filer. Eventuellt fick du med programmet på CD när du köpte kameran, men även om du fick programmet på CD kan det vara ide att se om det inte finns någon ny version att ladda ned från nätet.

Om det är så att du använder linux finns det plugin för gimp här https://www.cybercom.net/~dcoffin/dcraw/ vet dock inte om det fungerar för mac eller windows versioner av gimp.

Kör du mac med senaste version av MacOS-X kan du titta på programmet "Bilder" (gratis från Apple) som också sannolikt lär öppna filerna. Det är dock ingen vidare editor, men du kan ändra ljushet på såväl hög som lågdagrar ändra kontrast, vitbalans, brusreducering m.m. Det utgör även ett bildarkiv där du kan hålla reda på dina bilder, så att de blir sökbara. Från bilder kan du sedan exportera bilder i t.ex. tiff, png eller jpeg format när du är klar med redigeringen.

Dvs när du arbetar med RAW behåller du normat sett orginalfilen orörd, ungefär som negativen i gamla tiders negativalbum, och genererar andra format efterhand som du behöver dem och i den kvalitet du behöver.
Nu börjar jag hänga med. Får leta efter CD.
Jag använder Windows 7 och ibland 8. Har dock tillgång till Mint.

ANNONS