Annons

Hur ska jag prioritera?

Produkter
(logga in för att koppla)

Vickanpickan

Aktiv medlem
Jag har just nu en Canom Eos 400D, tillsammans med Canon 50mm 1,8 och Tamron 17-50 2.8.
Planen är att byta upp till en Eos 5D mark II och köpa till ett canon 70-200 2.8 L.

Nu till min fundering, jag har idag ca 10000 sparat till detta. Ska jag köpa objektivet och köra med min 400D nå och köpa 5D om ett tag? eller ska jag prioritera att köpa kameran först och sen så småningom köpa objektivet?

Det jag inte gillar med 400D är att den fokuserar väldigt dåligt i minsta lilla mörkare ljus. Och så har det gått ca 20.000exp.

Någon som har erfarenhet av 400D med 70-200 objektivet?

ska fota porträtt, bröllop, ja egentligen så fotar jag ju allt, men främst det ska utrustningen klara.

Köp objektivet först.

Ditt 17-50 fungerar inte med en fullformat sensor, så tar du kameran först blir du utan vidvinkel och står med en 5D med ett fast 50mm och måste ändå använda 400D för vidvinkel.

Köper du först objektivet och sen kameran så hamnar du i sitsen att du hinner uppskatta objektivet och sen så småningom har en 5D med 70-200 och en 400D med 17-50, med möjligheten att slänga på 50mm på 5D och filma lite... Då har du ett primärt och ett backup hus som täcker i princip allt du behöver för ett bröllop.

Det är bra köptider för 5DmkII just nu. Men ju längre du väntar desto mer sjunker priset. Tills mkIII kommer. Därför rådet objektiv först.

Tack för ditt snabba svar :)

Undrar om det skulle kunna vara ett alternativ att köpa en sån här begagnad: http://www.tradera.com/CANON-EOS-1D...mp-fullformat-24X36--auktion_340230_139287417

Skulle nog kunna få ihop till den och objektivet. Eller är det bättre att satsa på en ny 5D mark II?

Vänta med nytt hus.. Om du mest fotar bröllop så kommer folk att börja fråga efter video så småningom, att då köpa ett begagnat hus med numera gammal teknologi som förvisso håller grym kvalité fortfarande men faktiskt inte har lika bra brus-nivåer som nyare och billigare hus är dumt. Speciellt med tanke på att du vill fota bröllop...

Mest troligt kommer en ny 5d runt feb (detta rykte ändras dock typ dagligen) och då kommer mkII sjunka ännu mer.

Så om du PROMT vill ha ett nytt hus, ta en begagnad 550d som mellansteg (för att börja leka med att filma på ett bröllop) och vänta in prissänkningen på mk2 när mk3 kommer... :)

Vänta med nytt hus.. Om du mest fotar bröllop så kommer folk att börja fråga efter video så småningom, att då köpa ett begagnat hus med numera gammal teknologi som förvisso håller grym kvalité fortfarande men faktiskt inte har lika bra brus-nivåer som nyare och billigare hus är dumt. Speciellt med tanke på att du vill fota bröllop...

Mest troligt kommer en ny 5d runt feb (detta rykte ändras dock typ dagligen) och då kommer mkII sjunka ännu mer.

Så om du PROMT vill ha ett nytt hus, ta en begagnad 550d som mellansteg (för att börja leka med att filma på ett bröllop) och vänta in prissänkningen på mk2 när mk3 kommer... :)

Har själv en 7D, och ställs inför det här dilemmat i princip varje gånga jag är ute.
Man måste bestämma sig innan man går ut,.. ska man filma, eller ska man fota.
5D ger dig bättre fotografier. Tveklöst.
7D ger dig större valmöjligheter.

Har själv en 7D, och ställs inför det här dilemmat i princip varje gånga jag är ute.
Man måste bestämma sig innan man går ut,.. ska man filma, eller ska man fota.
5D ger dig bättre fotografier. Tveklöst.
7D ger dig större valmöjligheter.

hur ger en 7d större valmöjligheter än en 5d2?

Edit: Alltså jag menar på riktigt. Jag menade inte att låta tvär om det nu lär så. Genuint nyfiken.

hur ger en 7d större valmöjligheter än en 5d2?

Edit: Alltså jag menar på riktigt. Jag menade inte att låta tvär om det nu lär så. Genuint nyfiken.

Chill.
7D är bättre för att filma. 5:ans extremt korta skärpedjup är ett handikapp. Om vi använder f/1.2 eller f/1.4.
5D är naturligtvis bättre för som vi säger.. stillbilder.

Chill.
7D är bättre för att filma. 5:ans extremt korta skärpedjup är ett handikapp. Om vi använder f/1.2 eller f/1.4.
5D är naturligtvis bättre för som vi säger.. stillbilder.

Ah. Du menar så, okej den kan jag så klart gå med på... Speciellt i en mörk kyrka där man kanske måste filma wide open. :)

Tack för alla svar !

Det lutar åt just nu att jag köper objektivet nästa vecka på Rajala då jag ändå ska till Stockholm.

Kameran drömmer jag om ett tag till :)

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto