ANNONS
Annons

Hur ska jag märka mina dia?

Produkter
(logga in för att koppla)

kri.and

Aktiv medlem
Jag har några hundra bilder som för tillfället är
i den ordning som dom tagits förvarade i Tremas hängmappar och modulbox III.
Tänkte att jag skall sortera dom i olika områden tex. landskap, makro etc.
men vet inte inte riktigt hur jag ska märka bilderna.

Finns det några bra sorters etiketter som man kan märka varje dia med ev. bildnr. datum etc.
eller är det smartare att märka hela mappen inom ett område? Ett annat sätt skulle vara att skriva
på diaramen med nån slags penna men då får ju inte bläcket blekna efter ett tag.

Hur gör ni???

Tacksam för tips!

/Kristoffer

Jag har samma problem. Finns det någon liten etikettskrivare att koppla till datorburken?
En som inte kostar skjortan och halva brallorna, då.
Kan klistret på etiketterna ställa till med något i värmen i projektorn?

Märkning

Hej
Hur man skall sortera sina diabilder tycker jag beror på hur många bilder man har i sitt lager.
Under 1000 bilder bukar man hålla ordning på dem genom att sätta in dem i den ordningen man tar bilderna. När det blir mer börjar det ta lite för mycket tid att leta om man skall iordningsställa i ett bildspel eller leta efter en speciell bild. Då är det bättre att sortera efter de områden man plåtar.
Och bygga på sortering efter hand det blir fler bilder Ex Natur-Fåglar-Tranor.
När det gäller märkning skall du nog undvika etiketter som kan fastna i projektorn vid diavisning.
Det finns bra vattenfasta overhead pennor med tunnare spets att köpa på bokhandeln som är bra att skriva med.
Ha´t så bra / Guste

Hej

Det finns en mall för dia etiketter i Word som funkar bra. Jag har använt Avery L7656 35mm Slide 46x11.1mm x 84 och då får man plats med 84 ettiketter på ett A4.

Använder man liten text så kan man få plats med ca 5 rader. Går ju snabbt att kopiera tex sitt namn på alla etiketter i datorn, jämfört med att skriva för hand.

Gå in under verktyg sedan brev utskick och sedan kuvert etiketter sedan etiketter och gå sedan in under alternativ och där finns en massa mallar. Sedan är det bara att skriva ut det på en vanlig skrivare laddad med etikett ark.

Har inte haft problem med etiketterna i diaprojektorn

Bästa hälsningar

Jag har ca 9 000 st. diabilder som är märkta med ett visst tema som eemelvis resa till....., Midsommar 19... o.s.v. Varje diabild är sedan märkt med ett nummer som jag skrivit med en vattenfast overheadpenna. Klisteretiketter är inte bra för de har en benägenhet att lossna och fastna i projektorn vid visning.
Sedan är bilderna registrerade i ett databasprogram. De i mitt tycke bästa är dessutom scannade.

Jag märker mina bilder direkt på diaramen med en vattenfast penna. Bilderna märks med datum + ett sexsiffrigt ordningsnummer, där den först tagna sparade bilden har nr 000001 och därefter löpande uppåt.

Jag förvarar sedan bilderna i hängmappar från Trema och där sorterar jag bilderna i ämnesordning där jag kan bygga på med upp till 5 rubriker. Några exempel: Däggdjur-Rovdjur-Rödräv,
Fåglar-Ärlor-Gulärla-Nordlig ras, Insekter-Trollsländor-Jungfru och flicksländor-Jungfrusländor-Blå jungfruslända.

Sedan har jag alla bilderna registrerade i ett databasprogram där jag även skriver in fotograferingsplats och information om hur jag har exponerat bilden, och vilken utrustning jag använt mig av mm. Sedan noterar jag även om bilden har deltagit i någnon tävling och hur det har gått. Om bilden eventuellt blivit publicerad och i så fall när och var + en del annan information.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar