Annons

Hur ska jag anvanda min G3a?

Produkter
(logga in för att koppla)

mc bruno

Aktiv medlem
Kom for ett tag sedan over en Mac G3 billigt, har photoshop pa den men det ar en aning slott. Har givetvis forsokt att flytta sa mycket kraft till programmet som mojligt eftersom det ar det andra programmet jag behover anvanda pa datorn.
Har kommer nagra fragor,,,

Var far man tag pa tillbehor till en G3a? Nytt eller beg. Som tex brannare, harddisk, mm

Vad kan man gora for att gora den snabbare?

Tack pa forhand, aterkommer i forumet om jag kommer pa fler fragor.

(hoppas ni forstar vad det star)

M

Snabbare? Vill minnas att det tidigare fanns "uppgraderingskort" att köpa (Sonnet?). Om det är ekonomiskt försvarbart att "uppgradera" en gammal Mac vet jag inte (jag tvivlar). Du kan ju kolla hos http://www.macoteket.se om det fortfarande finns grejer att köpa.
Jag har en gammal iMac rev B (233Mhz). Det jag gjorde var att stoppa i mer minne i burken samt byta hårddisk.

Jo jag tycker det ar ganska forsvarbart om man kommer over nagot billigt eller beagnat. Just nu har jag inte tillgang till datorn sa jag kan inte kolla exakt vad det ar jag har kopt for den 500-ring. Men den ar gron i alla fall. Kan nagon saga lite om vad det ar jag har utifran att det ar en gron G3a.

Om du klickar på "Äpplet" när du startat datorn och öppnar Apple Systeminformation så ser du vad som finns i burken under "Maskinvaruöversikt".
Jag har en 233 MHz G-3 processor i min iMac och min burk är "Bondiblue" (tror jag färgen kallas) men den ser "grönaktig" ut. Senare tror jag att Apple lanserade andra färger bl.a röda, blå och gröna datorer.

en grön.. det är alltså en imac... det första du bör göra är att kolla hur mycket ramminne du har i den. klicka på äpplet/den här datorn.. är det macosX eller mac os 9 på den?

opps ser att Ulf svarat nu..

Jo en imac ar jag ganska saker pa att den ar. Det ar mac os av nagon sort i allafall, typ 9, nagontign skulle jag gissa.
Tycker fargen ar ratt morkgron. Kan inte se den just nu for jag bor ca 200 mil fran den. Var tror ni man kan hitta beganade grejer till Macar?

Kolla på 99mac.se
De har köp och sälj. Annars kan du alltid ställa en fråga där om du inte hittar vad du söker.

Att göra datorn snabbare med ett accelerationskort brukar ofta vara en tveksam affär eftersom det vanligen finns någon flaskhals runt omkring. Om det går att sätta in en snabbare processor i iMacen vet jag faktiskt inte.

Rådet jag ger är att försöka använda programvaror som är lika gamla som datorn. De jobbar automatiskt snabbare. Jag använder Photoshop version 3 till min beiga G3/233 från -97. I höst blir det nog en Mac mini. Mer minne är annars aldrig fel. Om det virtuella minnet är avstängt kan det också snabba upp.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar