Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur ska en systemkamera sitta i handen?

Produkter
(logga in för att koppla)

Keckman

Medlem
Hejsan!
Detta blir mitt första inlägg här på forumet, Bara hoppas det blir många som läser det.

Jag har lite funderingar kring hur ska kameran ligga i handen. Har stora händer och jag har känt på några olika kameror bla. Nikon D40,Canon 350d,400d,Pentax k100 och som jag märkt är Pentaxen betydligt större än dom andra jag testat men dom andra känns jätte bra i handen förutom att mitt lillfinger "hamnar" på undersidan av kameran ( får inte plats i "greppet" ) är det så det ska vara? är det en vanesak bara?

Mvh Keckman
 
ska och ska? Det beror ju på smak/tycke och behov..

Jag har ett stort kamerahus med inbyggt vertikalgrepp (Nikon D1x) och det ligger perfekt i min hand och ergonomin är mkt bra.

Jag hatar när lillfingret hamnar under kameran.. det känns helt fel.

Däremot vill även jag, som har _stora_ händer också ha ett litet hus.. typ D40 eller liknande att komplettera med.
Det är inte alltid man är sugen på att släpa med sig stora kameran.

Om du nu har stora händer finns det batterigrepp till de flesta kameror. Nikon D80 tex. har ett ganska bra grepp från början (lagom 'tjockt') men det krävs ett batterigrepp för att få upp lillfingret om man har stora händer.
 
Det viktigaste är att det känns bekvämt och stadigt. Kolla även andra ergonomiska aspekter som t.ex. om näsan kommer åt att trycka på någon knapp (ja, vissa har problem med det :) ).

Om kameran du vill ha kan ha ett vertikalgrepp så är det bra att prova den varianten också.

/ Paj
 
Keckman:

Har du känt på ett proffshus någon gång?

Det är bra att ha mycket att jämföra med..
 
Simon:
Nä har inte haft möjligtheten ännu, Men har Expert Foto kvar att gå in och kolla i. Har inte haft tid med den butiken och där bör det finnas proffmodeller.

----

Det dära med lillfingret är lite skumt tycker jag, nu när jag sitter här och tänker efter så skulle det nog inte varit något problem med att ha lillfingret under kamerahuset. Men det beror nog mycke på att mitt lillfinger gärna sticker ut vad jag än håller i :p Det jag har tänkt på är att jag _kommer_ att köpa en Nikon kamera och dom jag kollat på är D40x,D70s,D80 och det jag kommit fram till är att D70s har slutats sälja på dom flesta ställena jag sett. D40x är den minsta av dom 3 ( så vitt jag vet ) och då följer det lilla lillfinger problemet upp och en D80 har jag aldrig hållt i, men enligt min uppfattning så ska det vara fullt tillräckligt stor för att mitt lillfinger ska få plats i greppet. Men det kanske är dags att uppsöka den riktiga fotobutiken och känna på den.

Och här kommer även en dum fråga, Vad är dom största skillnaderna mellan dom 3 modellerna jag just namngivit? och vad gör det att D40x bara(?) har 3 AF punkter?
Mvh Keckman

PS. Tack för alla snabba svar DS.
 
ok.. för det är skillnad mellan ett hus med inbyggt vertikalgrepp och ett hus med batterigrepp ditmonterat i efterhand.

Det finfina med att klämma på kameror är att det sällan kostar något och det bästa man kan göra är att gå till en affär och skaffa lite first-hand-experience


Angående D40's tre af-punkter beror det ju på vad man behöver right?
Själv använder jag oftast den i mitten och ibland de på sidorna.. dvs inte fler än de som finns på D40.
Sen är det skillnad på AF-punkt och AF-punkt

D40's AF-punkter är mindre känsliga än de dyrare kamerornas och har förmodligen bara den mittersta sensorn korslagd.
Nikon kallar sina AF-sensorer CAMX där högre "X" kännetecknar en bättre AF-sensor.

D40 - CAM530
D70 - CAM900
D100- CAM900
D50 - CAM900
D80 - CAM1000
D1-serien - CAM1300
D2-serien - CAM2000

En sak som skiljer D40 från de andra Nikonmodellerna är att den inte har någon inbyggd AF-motor i huset.. Det betyder att man inte får någon autofokus på annat än AF-s objektiv (de objektiv som har af-motorn inbyggd i objektivet)


Hoppas att det var till lite hjälp iaf.

/Simon
 
Men om jag väljer en Nikon D40x vad kommer jag att sakna från en D80 förutom storleken och den inbyggda AF-motorn?

Är det bättre om jag köper D40x och lägger resten av pengarna på objetiv än att köpa en D80 och köra Kit ett bra tag framöver?

Känns som jag börjar få en uppfattning vad allt handlar om nu. Tack alla som svarat.

Mvh Keckman
 
det hela är en enda stor balansgång och ingen annan än du själv kan veta exakt vad som passar dig bäst.


Några saker som D80 har och D40 saknar är:

-AF-motor i huset
-Bättre af-sensor
-Snabbare serietagning (D40, D40x har samma hastighet som D80)
-Fler funktioner tillgängliga från kamerahusetsknappar istället för att hålla på att fippla i menyerna
-Skärpedjupskontroll -knapp
-Storleken



D40 är en renodlad nybörjarkamera... med det menar jag att den är bra anpassad för nybörjare medan D80 är mer avancerad i allmänhet.
Om du är mer avancerad i ditt fotograferande kan du uppfatta D40 som frustrerande men det beror förstås helt på fotosätt och vad man förväntar sig av kameran.


/S
 
Ska ta mig till den riktiga fotobutiken och kolla och känna hur D80 känns i handen, Köper jag en D40x så kommer mitt lillfinger att känna sig lite utanför på undersidan av huset.

Jag har haft min Canon Ixus 40 i snart 4 år ( tror jag ) tagit över 3 tusen kort med den och sedan ett par månader tillbaka att nu är det dags för något nytt och fräsht. Och nu till sommarn så har jag fått ett riktigt bra sommarjobb. Så är det bättre att lägga ut dom tusenlapparna extra på en D80 eller ska jag köra med D40x ett par år framåt och sedan uppgradera? För som jag känner nu så är fotografering riktigt roligt och att det är något jag kommer att fortsätta med i framtiden så som jag känner nu.

Känner att denna tråd har börjat bli väldigt Out topic :-$ men men sånt som händer.

//Keckman
 
Jag köpte mig en Canon 350D efter att ha haft just en ixus 40 och steget upp till en systemkamera är det bästa jag gjort! Vilken skillnad, så jag tycker du gör helt rätt!

Jag har ganska normala händer och störde mig inte heller på att lillfingret hamnade under kameran. Men det finns två andra saker jag stör mig på med en så pass liten kamera (ja ja, mina kompisar som sitter på kompakter håller inte riktigt med mig på just den punkten):

1) Om jag har ett någorlunda litet objektiv på (t.ex. Sigma 18-125mm) så krockar fingarna, fingrarna som håller i objektivet kommer åt de jag håller kamerahuset med.
2) Om jag kör med en extern blixt (har Sigmas 500-super som är en ganska stor pjäs) så trycker kamerans nedre högra hörn in i handen vilket gör att det blir gaska obekvämt efter ett tag.

Den första punkten får jag nog leva med tills jag skaffar bättre gluggar eller ett större hus, men den andra avhjälpte jag helt med ett batterigrepp. Det gjorde verkligen skillnad, både med och utan blixt. Vertikalgreppet som man då får är också helt underbart när man tar stående bilder.

Angående AF-punkter så kan jag inte göra annat än att säga som Simon, det är jättesvårt att veta vad andra behöver. Det är ibland svårt att veta vad jag själv behöver... Men på min 350D så har jag 7 AF-punkter, har aldrig behövt fler men för mig så ligger dom lite fel så jag måste hela tiden komponera om.

Val av kamera är också alltid svårt, jag valde ett billigare hus för att kunna komplettera upp med mer tillbehör (batterigrepp + blixt) och jag hade nog gjort samma val idag om jag skulle lägga ner samma peng igen. Men skulle jag bestämma mig för att göra samma sak igen men med en lite större budget så hade jag kanske valt en större kamera med samma tillbehör för att ev. kunna få bort krocken mellan fingrarna.
 
J.J. skrev:

Val av kamera är också alltid svårt, jag valde ett billigare hus för att kunna komplettera upp med mer tillbehör (batterigrepp + blixt.............

ja just det.. att tipsa någon om att köpa ett lite billigare hus och satsa pluringarna på optik är också lite klurigt.

har man ett starkt behov av tex. tätat metallhus så är det ju ingen idé att tipsa om en D40x..

allt handlar om behov och det bästa man kan göra är att läsa på och klämma på olika modeller
 
Jag får ta och åka ner och ta lite på dom igen och kolla hur fingrarna blir att sitta på D40x och D80.

Tack alla som svarat!

//Keckman
 
Keckman skrev:
Men om jag väljer en Nikon D40x vad kommer jag att sakna från en D80 förutom storleken och den inbyggda AF-motorn?

En av de saker du kommer att sakna på D40 är att den inte har en ratt för bländaren och en annan för slutartid. Det blir mycket fippligare att köra manuellt med andra ord. Om du redan nu tycker det är kul att fotografera så satsa på en D80, andrahandsvärdet på digitalkameror rasar fort och du får inga pengar för din gamla kamera när du tagit upp den ur kartongen. Tänk också på att filerna från systemkamerorna med 10 mp äter minneskort.
 
Minneskort är nog det minsta problemet här :) Men som sagt så måste jag ner och känna på båda modellerna och se hur ekonomin ser ut till sommarn :) Men tack för allt!

Mvh Keckman
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.