Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur ser man om en kamera har fullsensor?

Produkter
(logga in för att koppla)

D33J4Y

Medlem
Hej på er!
Detta känns pinsamt att behöva fråga men efter att ha sett bilder tagna med fullsensor-kameror så har suget efter att inhandla en blivit större och större. Frågan är nu hur man ser om kameran har fullsensor. Jag har dag en eos400d men har länge kollat på 5d mk2. Men nu när jag kollar in på canons hemsida finns både 1D mk4 och 7D. Vilka i dagsläget av Canons kameror har fullsensor? Och som sagt hur ser man om en kamera har det?

Tack på förhand!

//Tomas
 
Hej på er!
Detta känns pinsamt att behöva fråga men efter att ha sett bilder tagna med fullsensor-kameror så har suget efter att inhandla en blivit större och större. Frågan är nu hur man ser om kameran har fullsensor. Jag har dag en eos400d men har länge kollat på 5d mk2. Men nu när jag kollar in på canons hemsida finns både 1D mk4 och 7D. Vilka i dagsläget av Canons kameror har fullsensor? Och som sagt hur ser man om en kamera har det?

Tack på förhand!

//Tomas

5D, 5D II och alla 1Ds
 
Hej på er!
Detta känns pinsamt att behöva fråga men efter att ha sett bilder tagna med fullsensor-kameror så har suget efter att inhandla en blivit större och större. Frågan är nu hur man ser om kameran har fullsensor. Jag har dag en eos400d men har länge kollat på 5d mk2. Men nu när jag kollar in på canons hemsida finns både 1D mk4 och 7D. Vilka i dagsläget av Canons kameror har fullsensor? Och som sagt hur ser man om en kamera har det?

Tack på förhand!

//Tomas
Alla 5D, och alla 1Ds.
1D har aps-h-sensor, dvs 1,3x.
Resten har aps-c-sensor, dvs 1,6.
 
Om man inte har fysisk tillgång till kameran gör man det lämpligen genom att läsa specarna. Har man kameran i sin hand kan man alltid titta på sensorn och använda sitt ögonmått. ;)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.