Annons

hur ser man att M42 adaptern har "rätt" data i chippet?

Produkter
(logga in för att koppla)

kidix

Aktiv medlem
Kanske denna fråga inte hör till just i detta forum men jag hade startat en frågotråd om M42 :eek:r här, så jag fortsätter.
Jag är vimsig jag vet, jag blandade ihop två chippade adaptrar, de ser likadana ut. den ena programerad till fokus längd 100mm och den andra till 135mm (har inte fått min 50mm ännu). När jag skulle kolla vilken som är vilken tittade jag naturligtvis i bildfilens data. I den ena står det 135mm (hade fotat med en 135 mm) men i andra filer som är fotade med den jag förmodar är 100mm står det ibland 20mm (focal lenght), och ibland 150mm när jag fotat med min 100mm makro !

Jag förstår vilken som är 135mm adaptern, men har jag kanske fått en felprogramerad adapter, den som skall vara 100mm?? Den funkar bra tycker jag... är ganska förvirrad??
 
Verkar som du har nåt fel på din adapter. Många av dessa adaptrar är i mycket tveksam kvalitet. Det är väl inte en programmerbar chip?
 
Det konstiga är att det fungerar lika bra som 135mm adaptern,
Nej, det är inte programmerbart.
Jag skriver till säljaren och får säkert snabbt ett nytt, han har bra rykte och jag fick de här två 8 dagar efter beställning. Mitt 50mm väntar jag på fortfarande på efter 3 veckor, det är från en annan säljare.

Verkar som du har nåt fel på din adapter. Många av dessa adaptrar är i mycket tveksam kvalitet. Det är väl inte en programmerbar chip?
 
Kameran "bryr" sig ju inte om det är 20 eller 135mm, därför funkar det. Så länge den får signal är den nöjd. Dock påverkar felinformationen bildstabiliseringen negativt.
 
Jag menar att bildstabisisatorn verkar fungera, isf. bättre än tidigare med ett ochippat och kanske t.om. bättre än med 135mm adaptern, men jag kaske bara inbillar mig!.
Tack för svaren! :) Uppskattas! Detta forum är superduper! Man få alltid svar på sina frågor :)

Kameran "bryr" sig ju inte om det är 20 eller 135mm, därför funkar det. Så länge den får signal är den nöjd. Dock påverkar felinformationen bildstabiliseringen negativt.
 
Säljaren skall med en video visa hur man reprogramerar den, det verkar krångligt, tur jag har ingenjörer i familjen ;)
 
Chippet var programmerbart och säljaren skickade ett lättförståeligt dokument som förklarade hur jag programmerade om det. Mycket bra att veta om jag nu vill ändra brännvidden på några andra adaptrar:)
Kan rekommendera denna säljare (big_is på Ebay) , fick nya adaptrar knappt en vecka efter beställning!

Säljaren skall med en video visa hur man reprogramerar den, det verkar krångligt, tur jag har ingenjörer i familjen ;)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.