ANNONS
Annons

Hur ser ditt skrivbord ut?

Produkter
(logga in för att koppla)

antontiilikainen

Aktiv medlem
Hej! Jag är i full gång med att sätta igång som frilansare (men kommer till 90% jobba med mäklarfoto) och går i tankarna att ordna upp mitt skrivbord, dator etc. för att kunna jobba så effektivt och ergonomiskt som möjligt. Skulle gärna se hur andras arbetsplatser ser ut, amatör som professionell, och att vi kunde bolla lite kring hur den perfekta arbetshörnan kan se ut, med allt ifrån typ av bord, stol, dator, mus/ritplatta.

En samlad tråd för arbetsplatsen som helhet alltså.

Just nu sitter jag med en iMac med medföljande skitmus och trådlöst tangentbord, ett alldeles för litet skrivbord och inte så mycket mer. Går själv i tankar på att köpa ett större skrivbord, bättre mus samt en ritplatta. Alla tips, idéer och exempel är varmt välkomna!

MVH
Anton

Ritplatta hamnar många gånger i garderoben medan en del blir väldigt förtjusta i dem.

En bra mus med programmerbara knappar kommer du däremot säkert ha nytta av (t ex en knapp som du binder till ångra för att "bläddra" fram och tillbaka mellan före och efter en ändring är väldigt bra). Svårt att ge råd vilken du ska välja eftersom det är så mycket smaksak ang storlek och vikt. Den ska glida väldigt lätt så att du kan göra precisionsrörelser utan ansträngning och då är det viktigt med bra musmatta.

Skaffa gärna lampor med dagsljustemperatur och ha en neutralgrå/vit/svart vägg bakom monitorn.

Du kommer att ha nytta av att göra macron för de vanligaste förändringarna i mäklarbilderna.

Inte de allra billigaste högtalarna. Trevligt att lyssna på radion medan man jobbar :)

Stol, bord och liknande måste du nog prova ut själv.

Macron och bra högtalare har jag redan ;)

Belysning, hm. Hur löser man det på ett bra sätt i ett vanligt sovrum/kontor? Tips på ev. lysrörsarmaturer el. annan lösning?

Ritplatta hamnar många gånger i garderoben medan en del blir väldigt förtjusta i dem.

En bra mus med programmerbara knappar kommer du däremot säkert ha nytta av (t ex en knapp som du binder till ångra för att "bläddra" fram och tillbaka mellan före och efter en ändring är väldigt bra). Svårt att ge råd vilken du ska välja eftersom det är så mycket smaksak ang storlek och vikt. Den ska glida väldigt lätt så att du kan göra precisionsrörelser utan ansträngning och då är det viktigt med bra musmatta.

Skaffa gärna lampor med dagsljustemperatur och ha en neutralgrå/vit/svart vägg bakom monitorn.

Du kommer att ha nytta av att göra macron för de vanligaste förändringarna i mäklarbilderna.

Inte de allra billigaste högtalarna. Trevligt att lyssna på radion medan man jobbar :)

Stol, bord och liknande måste du nog prova ut själv.

Ja det där med ritplattor som hamnar i gardroben är nog inte helt ovanligt. För att arbete med penna ska kännas naturligt vill det nog till att man kan rita direkt på bilden. Dvs ritplattan är också en skärm
t.ex. Wacom Cintiq. Den behöver dessutom vara rimligt stor så att man inte behöver ägna en massa tid åt att zooma in och ut för att se vad man gör, och så att man får överblick över hela bilden. Förutom att man kan se var man ritar blir det även vilsammare för nacken att ha en skärm som ligger ned eller sluttar lite som en gammaldags skrivpulpet. Skaffa bra stol. Kolla t.ex in vad Kinnarps har att erbjuda.

Förutom neutralgrå omgivning och rätt belysning behövs även hårdvara för att kalibrera skärmen

Vill du ha musik till arbetet kör den från din telefon eller stereoanläggning, så att du kan använda all datorkraft till bildbehandlingen.

Såhär ser mitt skrivbord ut, dock inte lika städat nu. Hade grön (greenscreen) bakgrund för ett litet filmexpriment... Under skärmen har jag min minneskortläsare från Scandinavian photo, funkar perfekt för mina behov då jag bara är en glad amatör.

Sitter i en stol från en Volvo 940, ganska bekvämt faktiskt. Fast lite klumpig.

jg_8397.jpg

Så här ser mitt skrivbord ut har en 27" skärm än så länge, och jag har ritplatta men jag har inte lärt mig den ännu..

Bilagor

• IMG_8125.jpg
    IMG_8125.jpg
    78.9 KB · Visningar: 109
Frilansande Amatör, mitt skrivbord ser ut såhär:
_MG_1177.jpg
AOC IPS skärm på 1050x1680, 2TB disk för backups, Tp-link switch för trådat även till min Laptop.

Inramningar och fysisk bildhantering sköter jag på mitt andra skrivbord, ett helt tomt nästan kliniskt rengjort

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar