Annons

hur scannar man glasplåtar?

Produkter
(logga in för att koppla)

Dez

Aktiv medlem
Jag har kommit över en låda gamla glasplåtar som jag har försökt scanna in med min canonscan. Men det blir inge bra. Hur gör man? Det bästa vore om man kunde scanna med genomlysning som med vanliga neg. Att scanna reflective blir inte alls bra.

Jag har kommit över en låda gamla glasplåtar som jag har försökt scanna in med min canonscan. Men det blir inge bra. Hur gör man? Det bästa vore om man kunde scanna med genomlysning som med vanliga neg. Att scanna reflective blir inte alls bra.

Slöjda till en ljuslåda och fotografera dem med ett bra macroobjektiv. Låt en inte så stark blixt lysa underifrån/bakifrån genom opalglas. Om blixten har egen automatik kommer blixten att brinna på den kortaste brinntiden. Låt blixtens "öga" läsa av, den rent vita, insidan av ljuslådan. Lådan får därför inte vara så liten. Jag har modifierat min förstoringsapparat, Durst, så att kameran sitter i stativet där själva förstoringsapparaten satt. Fungerar utmärkt bra. Ett macroobjektiv ger plant skärpeplan och är lämpligt till detta.
Du har inte hållare för diabilder till skannern? De är 5x5 cm med ram. Men glasplåtar kan vara större än så. Jag provade glasplåtar på -60talet och kontaktkopierade negativ på för att kunna göra reliefbilder. Min skanner har dylik tillsats. Jag använder filmhållaren, 24x36 mm, från den i min ljuslåda. Funderar på att ersätta blixten med LED (många tätt ihop med opalglas över).//K

Man får helt enkelt skaffa en skanna med möjlighet att genombelysa så stora ytor. Den modeller jag vet som medger det i konsumetklassen är HPs Scanjet G4050 och Epson V700 (finns säkert några till också). Alternativet till att skanna är att fotografera av negativet mot ett ljusbord eller motsvarande. Eller att göra en mörkrumskopia och skanna in den istället.

Jag ropade in några gamla glasplåtsnegativ på auktion häromåret (tror de var 9x12). Eftersom jag ville se lite bättre vad som var fångade på dem så skannade jag dem med min Canoscan 8800f. Eftersom den precis som nuvarande modell har en max genomlysningsyta på 6 x 22 cm så fick jag "croppa" och nöja mig med att skanna de ≈ 55% viktigaste delarna av negativet. Är man nöjd med det så går naturligtvis det också.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto