Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur sätter ni upp era bilder?

Produkter
(logga in för att koppla)

irrbloss

Aktiv medlem
Ni som antingen skriver ut eller framkallar bilder för att pryda väggen, hur sätter ni upp dem? Vilka format osv använder ni? Själv har jag hittills satt upp några 30x20-bilder och en 70x50 med ram. Tycker det blir lite tråkigt att ha det så. Skulle vara kul om ni delade med er hur ni får upp bilderna på väggarna. Funderar på att göra något slags kollage av 15x10-bilder fast vet inte hur jag ska göra rent praktiskt. Kanske klistra fast bilderna på ett ark och sedan glasa in? Andra tips mottages gärna på alla möjliga lösningar. :)

Normalt 30x40, 30x30

Antingen kopierad de med vit ram och monteras eller används passepartout.

Bilderna ställs på 2 smala hyllor och byts ut ibland.

Är väl en smaksak (och kanske ytsak också?)

För mig handlar det om placeringen bilden ska ha också, inte bara bilden. I mitt vardagsrum finns t.ex fyra bilder på ena långväggen (över tvn.) En 50x50-ram med bild 30x30 i pp samt tre stående 40x50-ramar med bilder om 18x24 i pp. Ena kortväggen bredvid ett fönster har också en stående sån medan en lite större väggyta på andra sidan fönstret har en 70x100-ram med 50x70-bild i pp. Över soffan finns 2st liggande 50x70 med bilder om 30x40 i pp. En annan vägg i samma rum har en 50x50 samt 40x50 stående bredvid. PP är givet på foto för min del och småbilder i collage skulle inte kännas bra just i det rummet. Däremot finns många 10x15-bilder upphängda i en stor kvadrat i barnrummet här. Där tycker jag det passar utmärkt. Allt är nog en smaksak och borde kanske få bero på övrig stil och ytor?

(och alla bilder jag har på väggarna är inte varken bara egna eller endast fotografier överallt.)

ANNONS