Annons

Hur sälja sina bilder?

Produkter
(logga in för att koppla)

Anders Östberg

Guest
Hej!

Har just provat på att fotografera en biltävling (folkrace) och har efter det fått förfrågan från några av deltagarna om dom kan köpa bilder. Jag har inte sålt bilder tidigare (har bara på kul gett bort en del vid några tillfällen) och funderar på om jag vill ge mig på detta. Jag vore tacksam för kommentarer och tips, framförallt vad ni tycker om

- Rimligt pris för en 10x15 respektive A4
- Sälja bildfil eller papperskopia
- Skriva ut själv eller anlita lab
- Hur man gör detta korrekt (m.a.p skatt m.m)

Tackar för alla tips!
/Anders

Hej!

10x15 skulle jag inte ens fundera på att sälja om inte någon specifikt frågar efter det. Runt A5 är väl det vanligaste i den här typen av fotograferingar.

När det gäller priser så är det svårt att säga. Beror på hur många andra hobbyfotografer som springer runt och säljer. När jag åkte rally för några år sedan så var det inget problem med att hitta fotografer som sålde två a5-kopior för en dryg hundring.

Så länge det är en hobby och du inte drar in för mycket pengar behöver du inte bekymmra dig över skatten. Skatteverket har de exakta summorna skulle jag tro. Skulle man gå över det finns det en ruta i självdeklarationen där man anger hur mycket pengar man dragit in. Tänk dock på att om inkomsten, eller om det är omsättningen, överstiger 30k så är du skyldig att deklarera moms.

Om du ska skriva ut eller inte beror helt på vilken kvalité du kan leverera med din skrivare. Både avseende bildkvalité och hållbarhet. Dock är det väl så att de förtjänster som är aktuella vid den typen av fotograferingar gör att ju mindre jobb desto bättre.

Leverera aldrig på fil om inte ändamålet är att kunden skall ha bilden på webben. Anpassa i så fall bilden för ändamålet.

/Maverick

Tack Fredrik!
Jag har nu sett att just för folkrace så är det väldigt många som fotograferar och några som redan gjort affär av det genom att erbjuda CD och DVD skivor med mängder av bilder. Priserna är löjligt låga så det är bara att avstå tanken. :)

Jo, priserna är löjligt låga och jag har själv slagit tanken ur huvudet av samma skäl. Att sälja bilder till utövarna inom motorsport är nog en död marknad för tillfället tyvärr.

I synnerhet i en lågbudgetgren som folkrace där bilarna i regel inte gör sig särskilt bra på bild iaf.

Pröva med rally, där är det kanske lite bättre förtjänster.

Mvh
Maverick

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar