ANNONS
Annons

Hur rikta blixten?

Produkter
(logga in för att koppla)

andnils

Aktiv medlem
Hej!
Jag behöver lite råd när det gäller blixtanvändning utomhus.
Hur riktar jag blixten när jag vill ha lite fill-flash? Oftast har man ju då inget riktigt bra att bounca mot (jämfört med att studsa i taket när man är inomhus).

1) Blixten monterad på kameran, riktad pang-på på motivet
2) Blixten monterad på kameran, riktad uppåt, med min lilla inbyggda "bounce-card" uppfällt. Ljuset från bounce-card riktat mot motivet.
3) "Är du galen? Plocka bort blixten från kameran!" Kör trådlöst med blixten i vänstra handen och kameran i högra.
4) Släpa med ett stativ till blixten. Kör blixten trådlöst, riktad direkt mot motivet.
5) "Varför ska du ha blixt utomhus? Använd en reflektorskärm istället!"

Det finns ju många varianter. Hur gör ni? FInns det några "best practises" när det gäller detta?

Det finns ju små fina ihopfällbara softboxar (ihopfällbara på samma sätt som reflexskärmarna) till kamerablixtar, som tillsammans med ett stativ blir en perfekt upplättning.

Personligen lämnar jag blixtarna (Både "fasta" och portabla studioblixtar) hemma i garderoben och kör enbart med naturligt ljus och reflexskärm vid behov :)

Gör som alla andra: Vrid upp hvudet och använd månen som reflektor. Sätt för säkerhets skull på en Omnibounce för att göra blixtens ljus ännu svagare. Tänk att det är så många som inte förstår att ljus inte kan böjas av utan att reflektera mot något.

Hur som helst så gör den lilla plastbiten/bouncecard eller en bouncer noll och ingenting utomhus förutom att snabbare dra ur all kraft ur batterierna. Dvs blixten måste slå med högre styrka för att nå fram till motivet jämfört med om du riktat blixten direkt mot motivet.

Vad man normalt vill åstadkomma är ett mjukt ljus och det skall komma snett uppifrån. Dvs simulera solens placering och det gör man genom att använda en så stor ljuskälla som möjligt och slå ljuset snett uppifrån. Inomhus är det en bra kompromiss att slå blixten mot taket men fortfarande vill man ofta ha lite direkt ljus för att ljuset inte skall bli allt för platt. Sätt på en bouncer eller använd den lilla plastbliten för att rikta lite ljus direkt mot motivet. Jag föredrar för övrigt den lilla plastbiten.

Utomhus så har du avsevärt färre alternativ utan en massa stora prylar att släpa på. Glöm bouncern eller plastbiten/fliken, de fungerar inte. Det finns rätt så små portabla ljusboxar som passar på ditt blixthuvud men fortfarande är de rätt otympliga att släpa runt på. Själv så har jag gett upp förutom när jag inte är ute på "riktiga" uppdrag då jag tar med mig externa blixtar och tillbehör. Använder oftast enbart min SB-800 blixt rakt på när jag behöver lätta upp alltför svarta skuggor. Eller tom den lilla inbyggda som faktiskt fungerar riktigt bra i dessa situationer......

Kör med batteridrivna Elinchrom Quadra blixtar i fält nu för det mesta, men när jag använder 580EX på kameran utomhus och inte har assistent studsar jag blixten i reflektorskärm placerad bredvid modellen på stativ. Reflexskärmen förstorar blixtljuset ordentligt vilket ger mjukare ljus samt bättre vinkel som skapar lite skugga i ansiktet. Rakt på blixt ger ett platt intryck oberoende av vilken diffusor du använder. Jag brukar försöka vinkla skärmen c:a 45 grader mot modellen...

Hoppas detta kan vara till någon hjälp, för mig funkar det klockrent :0)

/ Mvh Peter

Normalt utomhus:
Blixt rakt på för normalt bruk. Extern blixt på stativ vid betalda uppdrag. Ett undantag är väl halvkropp i skuggan, där det har gått bra att slå blixten(monterad på kameran) mot en reflektor.

Nummer 4. Så kör jag samt att jag har ett litet transparent paraply med mig så jag får mjukt ljus på modellen. Fördelen med radiosändare är att det finns så många olika märken och modeller som fungerar ( i och med att de inte ska sitta på kameran ).
Ett paraply är bra ( inte bara för regn =) ) utan för att det är så lätt at ta med och att sätta upp, jämfört med softbox tex.

Denna bild tog jag för ett tag sedan, utomhus. Sol bakifrån, blixt framifrån ( Sigma Super 500 ) med paraply. Cactus radiosändare.

Bilagor

• favourite_800.jpg
    favourite_800.jpg
    19.5 KB · Visningar: 570
Och slutsatsen är att ingen av oss som skrivit i denna tråd använder bouncern utomhus och att vi riktar blixthuvudet uppåt utan att ljuset har något att reflektera mot.

Grundregeln säger att det optimala (vad nu optimalt är) porträttljuset kommer från en STOOOOR ljuskälla snett uppifrån och samtidigt bakifrån, sett från kameran. Ungefär 45 grader ovanför och 45 grader bakom kameran. Så sätt på en ljusbox, paraply eller slå blixten mot en reflektor är det som gäller om du vill följa regelboken men vem är det som säger att man alltid måste göra det :)

Håller med Magnus i vad han säger till 100% och för att förtydliga ytterligare så agerar så klart solen (om den finns) ljuskällan bakom modellen. Här i Los Angeles där solen alltid lyser :0) brukar det ofta räcka med bara motljus/sidljus och reflektor...ger bättre och snyggare ljus, särskilt om man är ovan med blixtfotografering. Det gäller ju att mixa blixtljuset med det naturliga perfekt för bästa resultat.

/ Mvh Peter

Och slutsatsen är att ingen av oss som skrivit i denna tråd använder bouncern utomhus och att vi riktar blixthuvudet uppåt utan att ljuset har något att reflektera mot.

Grundregeln säger att det optimala (vad nu optimalt är) porträttljuset kommer från en STOOOOR ljuskälla snett uppifrån och samtidigt bakifrån, sett från kameran. Ungefär 45 grader ovanför och 45 grader bakom kameran. Så sätt på en ljusbox, paraply eller slå blixten mot en reflektor är det som gäller om du vill följa regelboken men vem är det som säger att man alltid måste göra det :)

Tack, alla, för era svar.
@Mankan: det var precis den här typen av svar jag var ute efter.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar