Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur raderar man -allt- från ett CF-kort?

Produkter
(logga in för att koppla)

da_an

Aktiv medlem
Som frågan i rubriken lyder: Hur raderar man allt från ett CF-kort?

Jag har ett 4GB CF-kort som jag ska sälja tillsammans med lite andra fotosaker. Vill innan försäljning sker se till att köparen inte kan att återställa bilder jag tidigare tagit från kortet. Har förstått att det finns olika typer av program som återställer tidigare raderad information. Går detta att förhindra? Hur gör man det isf?

Vore jättetacksam för svar och tips.

Det borde räcka att formatera kortet i kameran. Jag har då aldrig hört att en sådan formatering inte skulle tömma kortet helt.

Precis, ut och fota färglada motiv! Det är nästan omöjligt att återskapa data från ett kort som är överskrivet. Visst går det men det är inte särskilt lätt (eller billigt).

Gäller hårddisk och inte flashminne. Har för mig att en hårddisk är lättare att återfinna rester på än ett flashminne.
Men som David sade, lägg in en massa onödig information tre fyra gånger så är det nog upp till NSA att försöka få fram det sedan.

Gällande hårddiskar har jag en cd-skiva att starta datorn med ifall Pontén kommer på besök.

joakim d skrev:
Det borde räcka att formatera kortet i kameran. Jag har då aldrig hört att en sådan formatering inte skulle tömma kortet helt.
Formatering raderar inte bilderna utan bara innehållsförteckningen. Dvs gör det tillåtet att skriva över. Det kan ju vara bra att veta att har man råkat formatera ett minneskort så kan man rädda alla bilderna under förutsättning att man inte har lagrat något nytt efter formatteringen. Som sagts tidigare, vill man förstöra datat på kortet så skriver man över det med nytt data. När det gäller ett flashkort måste det ju räcka att man skriver hela kortet fullt efter att ha formaterat det.
När det gäller hårddiskar är det lite knepigare eftersom det där kan finnas magetiska rester av gammalt data kvar. Jag hade en gång en kollega som jobbade som produktingenjör i en fabrik för hårddiskar. Han sysslade på gamla dar med att radera data från gamla hårddiskar och sedan skrev han ut ett dokument dar han garanterade att datat inte gick att återskapa. Metoden han använde avslutades med att med slägga mer eller mindre pulverisera hårddisken.

Jag roade mig med att testa när jag tankade av kortet efter gårdagens jobb. Formaterade kortet med 7-pass överskrivning med nollor i datorn ( US DoD Std 5220-22 M ). Tog 64 minuter för 4GB, sedan omformatering i kameran.

Rimligtvis ska det nu inte gå att, men lätthet i alla fall, återskapa bilder från det kortet.

joakim d skrev:
Jag som trodde det fungerade på samma sätt för hårddiskar men uppenbarligen inte.
När det gäller det påstående som du citerade här fungerar det precis likadant. En vanlig formattering raderar inte datat, det bara upplevs så eftersom mediat uppges vara tomt och vid användning kommer det gamla datat succesivt att ersättas av nya data man lägger dit.

En överskrivning är dock en enkel åtgärd som man lätt själv kan göra genom ett fylla minnet med nya skräpdata alternativt låta ett program göra det.

Skillnaden mellan medierna är att på en hårddisk kan det även om man skriver över datat finnas möjligheter att återskapa det. Det är dock inte trivialt och knappast realistiskt att tro att någon har drivkraften att försöka för att återskapa någon annans bilder. Om man däremot vet eller tror att det t.ex. kan vara företagshemligheter, militära eller finansiella uppfifter eller något annat lukurativt på disken är det ett fullt tänkbart scenario.

Tillverkare SanDisk har ett program för att både återskapa och att radera kortet.
Men istället för att radera, så skrivs all "riktig" information över med "nonsens".
Kortet uppfattas ändå som tomt.
Har inte fördjupat mig i tekniken, men den fungerar.

Makten skrev:
Det verkar enklare att tanka över massa skrot från datorn istället.
Hehe, det är de enkla lösningarna som är svåra att komma på. ;)
Självklart är det lättare att göra som du skriver, jag tänkte faktiskt inte på det...

jeskata skrev:
dd if=/dev/urandom of=/dev/sdX

Skriver över allt på filsystemet med slumpdata.

if är inputfilen, här är det slumpdata

of är outputfilen, byt ut /dev/sdX till det filsystem som ska rensas.

Om man lägger till 'bs=4M' skrivs chunkar om 4 mb till disken och kärnan behöver arbeta mindre.

Om det körs 10-15 gånger så borde man vara på säkra sidan att ingen data kan återskapas...

Kanske skulle du skicka med en beskrivning på systemkraven för det kommandot också. :)

Nu börjar det likna woodo på allvar :D

[OT]

Skämt åsido - Det finns massor av "bra-ha" *n*x-kommandon , script och knep som underlättar livet för oss, men jag vågar mig inte på det utan ordentlig handledning ( tutorial ). Går det åt skogen så är det oåterkalleligt sönder känns det som.

Jag kan se behov av mer handfasta "Gör-så-här" för ex.vis sådana här situationer;

• radera ett minneskort "safe-as-a-safe"
• numrera/döpa om alla bilder i en mapp

Ett problem jag kan se är att alla dialekter har små avvikelsr i syntaxen ( eller konfabulera jag bara nu? ), vilket gör att det är nödvändigt med dialekt-specifika instruktioner.

[/OT]

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar