Annons

Hur räta upp bild i CS?

Produkter
(logga in för att koppla)

thefinger

Aktiv medlem
Hur rätar jag upp en bild som är aningen sne? Skall göras i PS CS. Svara gärna på engelska (har den engelska versionen)
 
Enklast tycker jag är om man plockar fram linjalen alltså verktyget som finns på samma plats som pipetten i verktygspaletten. Dra ut så att markeringen från linjalen ligger på det du vill ha rakt, t.ex. horisonten. Välj sedan Rotera arbetsyta, och där under Fritt val, detta från menyn Bild. En popupruta kommer fram som fråga hur mycket och vilket håll du vill rotera. Förvalt är nu gradantalet till närmaste räta vinkeln, så du behöver bara hålla koll på vilket håll du vill rotera. CW(Clock wise, alltså med sols) eller CCW (motsols).

Är det någon som har något enklare sätt?
 
mitt förslag är att antingen roterar du hela arbetsytan och beskär sedan bilden för att få raka kanter, eller så markerar du boken och använder Edit- free transform.
 
Ett enklare sätt är att använda beskärningsverktyget (crop). Dra upp en liten ruta med det. Om du sedan lägger muspekaren utanför den inramade delen kan du rotera rutan så att du får den sida du önskar parallell med det du vill ha vågrätt eller lodrätt i den beskurna bilden. Sedan drar du ut den här rutan genom att dra i hörnen eller mitt på sidorna så att du får den beskärning av bilden du önskar.

Jag har sagt det förr och passar på igen: En lämplig beskärning är det enklaste och snabbaste sättet att förbättra en bild.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.