ANNONS
Annons

Hur "räddar" jag denna bild?

Produkter
(logga in för att koppla)

jimmiej

Aktiv medlem
Den bifogade bilden är sammansatt utav 9 bilder (hade ingen vidvinkeloptik med mig).

Tyvärr så hade jag lite för bråttom när jag tog bilderna så jag saknar en hel del bildinformation i nedre högra hörnet.

Tanken med bilden var ju att få med även trädet till höger så jag vill inte beskära bilden riktigt så mycket som behövs för att bli av med de svarta områdena.

Om det är någon som har en idé hur man skulle kunna rädda bilden med lite kreativt PS-arbete så får ni jättegärna hjälpa mig.

Jag har lagt upp en större version av bilden på (klicka på bilden och sedan på all sizes):

http://www.flickr.com/photos/jimmiejohansson/sets/72057594066986452/

Där finns även mina egna försök att göra något med bilden.

Bilagor

• pano-small.jpg
    pano-small.jpg
    51.1 KB · Visningar: 806
Antingen kan du ju använda klonstämpeln direkt, det funkar ffa i det högra nedre högra hörnet, lite mer tricky i det uppre vänstra hörnet men det borde funka även där med zoomning och noggranhet. Sen finns det (om jag inte missminner mig) en ruta att fylla i när du gör ett panorama som extrapolerar pixlarna att passa till storleken, skulle nog se lite konstigt ut till en början men går nog att rädda med lite kloning. Jag har CS3 där finns det där med extrapolera pixlar, osäker om det finns i elements.

Vackert hus och snygg bildvinkel, väl värd en bra bild!

Men... huset finns väl kvar? Eller ligger det inte inom räckhåll?

Självklart ska du försöka rädda din bild i hemmets lugna vrå, men om du har möjlighet tycker jag att du ska lära av misstaget och göra om fotgraferingen. Nu vet du ju precis hur du ska göra!

Per.

elinojimmie skrev:
Glömde berätta att jag bara äger Elements 2 och Aperture. Panoramat är sammansatt i autostitch.

Du "äger" ju GIMP också om du vill, utgår jag ifrån, om du kör Windows. Inte för att jag vet om det underlättar, men det är nog ett kraftfullare verktyg än Elements 2.0, rent generellt.

Per.

ChiiChan skrev:
Fick inte till trädet uppe till vänster, men det kanske du kan greja ihop själv. Eller cutta bort. :p

http://www.yousendit.com/transfer.php?action=download&ufid=B17712B728231539

Tack för hjälpen, tyvärr så kommer jag inte åt länken från jobbet så jag får titta när jag kommer hem ikväll.

Vänsterdelen av bilden kan jag tänka mig att croppa så det är inget problem.

Hur gick du tillväga? Jag tänkte nämligen försöka göra samma operation på originalbilden (ca 7000 x 5000 pixlar).

/Jimmie

Jag brände av ett par snabba bilder på huset ifråga under en promenad i förmiddags. Säg till om du vill ha dem i fullstorlek (8MP).

Bilagor

• 2hus.jpg
    2hus.jpg
    57.7 KB · Visningar: 472
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar