ANNONS
Annons

hur placera blixtar mm?

Produkter
(logga in för att koppla)

Fgate

Medlem
hej
har precis beställt det här paketet http://www.kaffebrus.com/studioset-2-x-150ws-612.html. hur tycker ni jag ska placera sakerna?, är nybörjare och har inte så stor koll ännu.har en mörkgrå bakgrund och en eos400d. sätter man båda blixtrarna snett bakom för att lysa bakgrunden, och softboxen och paraplyt bakom mig själv? sen har jag stora problem med att hitta bra skärpa på bilderna, vilken iso? slutartid? bländare? på ett ungefär.

Börja med 1 blixt, mindre problem när man är nybörjare, sedan kan du lägga till den andra när du börja förstå hur ljuset faller...

En väldigt vanlig porträtt uppsättning (150Ws räcker inte alltid till helbilder) är att placera en blixt till höger om dig som fotograf, snett uppifrån. T ex med ett paraply eller softbox.

Ställ kameran i M-läge, bländare ca 8 och tiden ca 1/125 (beror på kamerans blixt-sync-tid). Om du tar en bild utan blixt bör det bli svart, annars får du blandljus, dvs lokalens ljus påverkar bilden och det vill man normalt inte ha.

Justera sedan blixten så du får bra exponering.

Genom att flytta blixten från rakt från sidan till precis bredvid dig som fotograf kommer du att lära dig hur skuggorna faller.

För att lätta upp skuggorna kan man använda en relfexskärm, t ex en skiva vit cellplast.

tack för tipsen, det här är säkert en skitdum fråga, men följer det med lysen för paraply och softbox, eller är det meningen att blixtarna ska vara inne i dom?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar